Del 1 av 6. Skapt og elsket – et undervisningsopplegg om identitet og kjønn

Undervisningsressursen er tilpasset ungdomsskoletrinnet. Utarbeidet av MorFarBarnUng og Damaris Skole.

UNDERVISNINGSRESSURS: ‘Skapt og elsket’ er et undervisningsopplegg i seks deler om identitet og kjønn. Hvert undervisningsopplegg kan også brukes selvstendig. Tema i denne timen er identitet og følelser. Hvem er jeg? Hva former min identitet? Hva er styrker og svakheter ved følelser? Hva skjer i hjernen, og hvorfor er det behov for aldersgrenser?

Hvorfor et undervisningsopplegg identitet og kjønn?

I dag finnes det mange ulike stemmer som sier noe om vårt kjønn og vår identitet. Hvem man lytter til, kan få store konsekvenser for hver enkelt og samfunnet som helhet.

Denne serien med undervisningsressurser har vi kalt ‘Skapt og elsket‘ fordi vi som kristne tror at alle mennesker er skapt og elsket av Gud. Ingen er en tilfeldighet. Ingen er en feil. Ingen er uønsket av sin Skaper. Alle mennesker er skapt med en hensikt, og alle er elsket av Gud med en evig kjærlighet.

Disse grunnsannhetene tjener som et kompass for å navigere i møte med spørsmålene om hvem man er og hvordan man skal forstå sitt eget kjønn. I dette undervisningsopplegget skal vi med basis i et kristent verdensbilde utforske flere krevende spørsmål om kjønn og identitet. Slik kan flere unge forhåpentligvis utvikle en tryggere forståelse av eget kjønn og hvem de selv er.

Les bakgrunnsinformasjon for læreren.

For undervisningsopplegget i sin helhet børes tverrfaglige tema, synliggjøring av det kristne verdigrunnlaget, samt aktuelle kompetansemål

Folkehelse og livsmestring

# identitet og menneskeverd
# seksualitet og kjønn

Synliggjøringen av det kristne verdigrunnlaget i norsk

Synliggjøringen av det kristne verdigrunnlaget i samfunnsfag

Kompetansemål norsk, etter 10.trinn

Kompetansemål samfunnsfag, etter 10.trinn

Kompetansemål KRLE, etter 10.trinn

Time Tema
1 Identitet og følelser. Hvem er jeg? Hva former min identitet? Hva er styrker og svakheter ved følelser? Hva skjer i hjernen, og hvorfor er det behov for aldersgrenser?
2 Kropp og kroppsglede. Hvordan er kroppen viktig for vår identitet?
3 Jente og gutt. Biologiske forskjeller mellom kjønnene, ulike betydninger av ordet ‘kjønn’, samt noe om interkjønn og kjønnsdysfori.
4 Kjønn er noe man er, ikke noe man gjør. Forskjell på kjønn og kjønnsutrykk. Historier fra noen som har hatt negative assosiasjoner til eget kjønn.
5 Født i feil kropp? Går det an å bytte kjønn? Historier fra personer som har forsøkt å ‘bytte kjønn’.
6 Hvilke konsekvenser får det for samfunnet dersom kjønn er uavhengig av biologi? Respekt og toleranse med Pride som case. To kjønn gir orden og frihet.

Del 1 av del 6.

PowerPoint-presentasjon med kommentarer for læreren kommer.

Læringsmål

• Reflektere over hva som former vår identitet – og i hvilke retninger vi lytter
  • Reflektere over styrker og svakheter ved følelser som veivisere i livet
  • Forstå sammenhengen mellom hjernens utvikling og aldersgrenser

Identitet –  hvem er jeg?

Hvordan blir min identitet formet?

• VED Å LYTTE INNOVER: Dine følelser, din kropp og din personlighet, hvordan vi har det med oss selv og våre omgivelser.
  • VED Å LYTTE UTOVER: Sosial og kulturell påvirkning. – Hva media og andre mennesker rundt deg uttrykker.
  • VED Å LYTTE OPPOVER: Du er skapt og elsket av Gud med både sjel og kropp, med frihet og ansvar.

Følelser

Følelser er livsviktige å ha. Men hva er egentlig følelser? Se dette klippet fra NRK-skole.

Spørsmål til refleksjon:

• Hva annet enn følelser kan være viktige veivisere i livet?

Forslag til andaktsstoff eller ‘Ord for dagen’ om følelser og sannhet

Undervisningsressurs i seks deler

Del 2 av 6. Skapt og elsket – et undervisningsopplegg om identitet og kjønn

UNDERVISNINGSRESSURS: ‘Skapt og elsket’ er et undervisningsopplegg i seks deler om identitet og kjønn. Hvert undervisningsopplegg kan også brukes selvstendig. Tema i denne timen er kropp og kroppsglede. Hvordan er kroppen  viktig for vår identitet?

Del 1 av 6. Skapt og elsket – et undervisningsopplegg om identitet og kjønn

Tilbakemeldinger eller spørsmål?

Har du innspill eller kommentarer til undervisningsopplegget, kan du kontakte MorFarBarnUng og/eller Damaris Skole Grs.

2024-06-17T13:36:37+02:00Av |

Flott om du deler: