Damaris Norge AS (DN) er eid av Tro & Medier, og er randsonevirksomhet for NLA Høgskolen – med særlig tilknytning til studiet Kommunikasjon og livssyn.|post@damaris.no

Del 2 av 6. Skapt og elsket – et undervisningsopplegg om identitet og kjønn

Undervisningsressursen er tilpasset ungdomsskoletrinnet. Utarbeidet av MorFarBarnUng og Damaris Skole.

UNDERVISNINGSRESSURS: ‘Skapt og elsket’ er et undervisningsopplegg i seks deler om identitet og kjønn. Hvert undervisningsopplegg kan også brukes selvstendig. Tema i denne timen er kropp og kroppsglede. Hvordan er kroppen  viktig for vår identitet? 

Hvorfor et undervisningsopplegg identitet og kjønn?

I dag finnes det mange ulike stemmer som sier noe om vårt kjønn og vår identitet. Hvem man lytter til, kan få store konsekvenser for hver enkelt og samfunnet som helhet.

Denne serien med undervisningsressurser har vi kalt ‘Skapt og elsket‘ fordi vi som kristne tror at alle mennesker er skapt og elsket av Gud. Ingen er en tilfeldighet. Ingen er en feil. Ingen er uønsket av sin Skaper. Alle mennesker er skapt med en hensikt, og alle er elsket av Gud med en evig kjærlighet.

Disse grunnsannhetene tjener som et kompass for å navigere i møte med spørsmålene om hvem man er og hvordan man skal forstå sitt eget kjønn. I dette undervisningsopplegget skal vi med basis i et kristent verdensbilde utforske flere krevende spørsmål om kjønn og identitet. Slik kan flere unge forhåpentligvis utvikle en tryggere forståelse av eget kjønn og hvem de selv er.


Les bakgrunnsinformasjon for læreren.


For undervisningsopplegget i sin helhet børes tverrfaglige tema, synliggjøring av det kristne verdigrunnlaget, samt aktuelle kompetansemål

Folkehelse og livsmestring

# identitet og menneskeverd
# seksualitet og kjønn

Synliggjøringen av det kristne verdigrunnlaget i norsk

Synliggjøringen av det kristne verdigrunnlaget i samfunnsfag

Kompetansemål norsk, etter 10.trinn

Kompetansemål samfunnsfag, etter 10.trinn

Kompetansemål KRLE, etter 10.trinn

Innhold

Time Tema
1 Identitet og følelser. Hvem er jeg? Hva former min identitet? Hva er styrker og svakheter ved følelser? Hva skjer i hjernen, og hvorfor er det behov for aldersgrenser?
2 Kropp og kroppsglede. Hvordan er kroppen viktig for vår identitet? 
3 Jente og gutt. Biologiske forskjeller mellom kjønnene, ulike betydninger av ordet ‘kjønn’, samt noe om interkjønn og kjønnsdysfori.
4 Kjønn er noe man er, ikke noe man gjør. Forskjell på kjønn og kjønnsutrykk. Historier fra noen som har hatt negative assosiasjoner til eget kjønn.
5 Født i feil kropp? Går det an å bytte kjønn? Historier fra personer som har forsøkt å ‘bytte kjønn’.
6 Hvilke konsekvenser får det for samfunnet dersom kjønn er uavhengig av biologi? Respekt og toleranse med Pride som case. To kjønn gir orden og frihet.

Del 2 av del 6.

PowerPoint-presentasjon med kommentarer for læreren kommer.

Tema i denne timen er kropp og kroppsglede. Hvordan er kroppen  viktig for vår identitet?

Læringsmål

  • Reflektere over hva kroppen forteller oss om hvem vi er
  • Repetere fra forrige time: Forstå hva som former vår identitet – og i hvilke retninger vi lytter
  • Vite kjennetegn på ungdom som er fornøyd med egen kropp

Identitet –  hvem er jeg?

Hvordan blir min identitet formet?

  • VED Å LYTTE INNOVER: Dine følelser, din kropp og din personlighet, hvordan vi har det med oss selv og våre omgivelser.
  • VED Å LYTTE UTOVER: Sosial og kulturell påvirkning. – Hva media og andre mennesker rundt deg uttrykker.
  • VED Å LYTTE OPPOVER: Du er skapt og elsket av Gud med både sjel og kropp, med frihet og ansvar.

Furry fandom

Trend i USA: Å kle seg ut som pelskledde karakterer, eller såkalt «furries».

«Furries», eller «furry fandom», er mennesker med interesse for fiksjonelle dyr med menneskelige personligheter og egenskaper. «Furry»-kostymene har vært mye diskutert ettersom det er ulike meninger om det er en seksuell fetisj, eller en fascinasjon av fiktive karakterer.

Slik lyder et nytt lovforslag: «Elever som utgir seg for å være et imaginært dyr eller dyreart, eller som driver med antropomorf atferd omtalt som «furries» på skolen, får ikke delta i skolens pensum eller aktiviteter.»

Årsaken til lovforslaget skal være for å hindre at barn identifiserer seg som dyr.

Les mer på tv2.no.

Hva forteller kroppen?

Nederland: En 69 år gammel mann sa han følte seg som en 49- åring.

 

Spørsmål til drøfting:

  • Syns dere Emile Ratelband burde få endre fødselsdatoen sin fordi han føler seg 20 år yngre? Hvorfor? Hvorfor ikke?

 

Kroppsglede

Tre kjennetegn på ungdom som er fornøyd med sin egen kropp:

  1. De er opptatt av hva kroppen deres kan gjøre, framfor hvordan den ser ut.
  2. Lite snakk om kropp og utseende hjemme.
  3. Har et bevisst og kritisk forhold til medias kroppsideal.

Undervisningsressurs i seks deler

Del 2 av 6. Skapt og elsket – et undervisningsopplegg om identitet og kjønn

UNDERVISNINGSRESSURS: ‘Skapt og elsket’ er et undervisningsopplegg i seks deler om identitet og kjønn. Hvert undervisningsopplegg kan også brukes selvstendig. Tema i denne timen er kropp og kroppsglede. Hvordan er kroppen  viktig for vår identitet?

Del 1 av 6. Skapt og elsket – et undervisningsopplegg om identitet og kjønn

UNDERVISNINGSRESSURS: ‘Skapt og elsket’ er et undervisningsopplegg i seks deler om identitet og kjønn. Hvert undervisningsopplegg kan også brukes selvstendig. Tema i denne timen er identitet og følelser. Hvem er jeg? Hva former min identitet? Hva er styrker og svakheter ved følelser? Hva skjer i hjernen, og hvorfor er det behov for aldersgrenser?

Tilbakemeldinger eller spørsmål?

Har du innspill eller kommentarer til undervisningsopplegget, kan du kontakte MorFarBarnUng og/eller Damaris Skole Grs.

2024-06-17T13:33:27+02:00Av |

Flott om du deler:

Gå til toppen