Boktips: Romanen En venn blant tusen av Pratiba S. Manaen (Lunde forlag 2014) gir et sterkt møte med en ung jente født inn i en kultur dominert av hinduisme som verdensanskuelse. Anbefales!

Nepal

På landsbygda i Nepal er du ikke mye verd som kvinne. I mange familier blir jentebabyer ikke engang verdiget et navn, men går under betegnelsen «eldste jentebarn», «nest eldste jentebarn» og så videre.

Heller ikke blir stemmene deres lagt stor vekt på; kvinner skal arbeide og aller helst føde guttebarn. I fortellingen om Manushi står nettopp dette med navn og stemme sentralt. Manushi legger ut på en eksistensiell reise: Hva er mitt navn? Og hvilken lyd har min stemme?

Historien er viktig og den er på mange måter universell. Den handler om vårt grunnleggende behov for å bli sett og hørt. Gå ikke glipp av denne unike, varme og poetiske romanen fra Nepal.

Les boken og få et levende inntrykk av hvordan hinduisme preger Nepals kultur, og hvordan religionen former menneskesyn og kvinnesyn. Forfatteren er selv vokst opp i landet, som barn av indiske kristne misjonærer.

Nepal er som nasjon stolt av at landet aldri har vært kolonisert. Dette lille  fjell-landet mellom Kina og India var frem til 2008 verdens eneste hindu-kongedømme. Frem til 1990 var hinduisme i teorien den eneste tillatte religion i landet. Både buddhisme og islam fantes likevel. Frem til 1959 var kristendom uttrykkelig forbudt ved lov. Medlemslister fra landets kirker, antyder at Nepal i 2014 har opp mot to millioner kristne.