UNDERVISNINGSRESSURS MED PPT: I dag brukes mange forskjellige ord for å beskrive hva slags seksualitet eller seksuell identitet man definerer seg med. Her understreker vi at at alle mennesker, uansett hvilke seksuelle følelser de bærer på, er dypt og inderlig elsket av Gud. Vi forklarer begrepene og gir kortfattet informasjon om noen fenomener det tradisjonelt ikke har vært snakket så mye om i kristen sammenheng.
Denne undervisningsressursen bygger på boka Guttogjente skrevet av Olof Edsinger, Per Ewert, Therése Ewert og Julia Wellstram, først utgitt på svensk av Svenska Evangeliska Alliansen. Boka kan bestilles her. Det som gjelder identitet er tilføyet av Damaris Skole.
Damaris Skole har utarbeidet en PowerPoint-presentasjon til denne undervisningen.
Folkehelse og livsmestring
- I KRLE handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at elevene skal få utforske eksistensielle spørsmål og svar. Arbeidet med faget gir elevene kunnskap om menneskeverdet og hvordan dette forankres i ulike religioner og livssyn. Kristent menneskesyn gir fremtidshåp, det understreker alle menneskers verdi og at alle kan bety noe for andre, selv når de strever med å mestre livet. Faget bidrar til å utvikle elevenes evne til å reflektere over etiske spørsmål og problemstillinger som gjelder identitet, kjønn, seksualitet og psykisk helse, og setter dem i stand til å bygge fellesskap og ta ansvar for seg selv og andre.
Kompetansemål etter 10.trinn, KRLE
Kompetansemål etter 10.trinn, Naturfag
Alle mennesker er like verdifulle
Vårt selvsagte utgangspunkt er at alle mennesker, uansett hvilke seksuelle følelser de bærer på, er dypt og inderlig elsket av Gud. Alle mennesker er skapt i Guds bilde, og de har akkurat like høy verdi i hans øyne. Det er også derfor Gud vil hjelpe oss med å leve gode og meningsfulle liv. Som mennesker skapt i Guds bilde finnes det en god plan for våre liv på jorden som vi får utforske, og vi tror at Bibelen viser oss de viktigste punktene i den planen.
Vårt selvsagte utgangspunkt er at alle mennesker, uansett hvilke seksuelle følelser de bærer på, er dypt og inderlig elsket av Gud. Alle mennesker er skapt i Guds bilde, og de har akkurat like høy verdi i hans øyne. Det er også derfor Gud vil hjelpe oss med å leve gode og meningsfulle liv. Som mennesker skapt i Guds bilde finnes det en god plan for våre liv på jorden som vi får utforske, og vi tror at Bibelen viser oss de viktigste punktene i den planen.
Forfatterne av boka Guttogjente, er bevisste på at spørsmålene omkring LHBTI er vanskelige, og at mange mennesker er blitt såret når disse tingene har vært diskutert – ikke minst i kirken. Allerede nå vil vi derfor uttrykke vår sorg over dette, og over at mennesker i noen tilfeller har blitt dårlig behandlet og har opplevd seg mindre verdt på grunn av at andre har møtt dem uten kjærlighet.
I dagens situasjon er det likevel mye mer vanlig at man i kirker og menigheter er tause om temaet. Vi mener at også dette er uheldig. Dels fordi spørsmål omkring LHBTI er blitt så sentrale i samfunnet, men også fordi vi er overbevist om at Bibelens budskap om identitet og seksualitet er godt for oss mennesker – også når det skiller seg fra de stemmene som dominerer i samfunnet rundt oss.
Derfor vil vi ikke være tause om dette, men vi vil prøve å løfte fram også de vanskelige spørsmålene. Vi vet at forskjellige kristne kan komme til ulike konklusjoner på dette som på mange andre områder. Samtidig mener vi at det finnes gode argumenter for det som i alle tider har vært kirkens hovedlinje.
Snakk sammen
1. Spørsmål om LHBTI får mye oppmerksomhet i samfunnet og er ofte følelsesladet. Hva tror du dette skyldes?
2. Hvordan opplever du tonen i diskusjonene som omhandler disse temaene i ulike sammenhenger? Har du noen forslag til hvordan disse samtalene kan bli bedre?
Kommentar til læreren: Vi tror at det er like bra å invitere til refleksjon rundt dette – selv om svaret kan bli at kirken har hatt en dårlig eller kjærlighetsløse holdning. Det er bedre å la slike tanker og erfaringer komme opp i lyset enn å feie dem under teppet.
3. Alle mennesker er like verdifulle for Gud. Betyr det at Gud også synes at alt vi gjør med vår seksualitet er like bra?
Kommentar til læreren: Vårt utgangspunkt er at Gud virkelig har tanker omkring vår seksualitet –uansett om vi definerer oss som heteroseksuelle eller som LHBT.
De fleste mennesker identifiserer seg som heterofile
I dag brukes mange forskjellige ord for å beskrive hva slags seksualitet eller seksuell identitet man definerer seg med. De fleste mennesker identifiserer seg som heterofile. Dette innebærer at man tiltrekkes av personer med motsatt kjønn. Men en voksende gruppe mennesker definerer seg også på andre måter.
Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at 1,3% av befolkningen mellom 18-79 år definerte seg som lesbisk eller homofil. 2,4% definerte seg som eller bifil, mens 3,2% definerte seg i kategoriene annen seksuell orientering/ annen seksuell tiltrekning. 93% av befolkningen mellom 18-79 år definerte seg som heterofil.
Transpersoner
Det er også enkelte som vil omtale seg selv som transpersoner. Trans betyr «overskridende» på latin, og det å være en transperson er en samlebetegnelse for ulike måter å se på sin egen kjønnsidentitet (annen enn mann i mannskropp eller kvinne i kvinnekropp) og på hvordan man uttrykker denne identiteten.
I løpet av de siste årene har det i noen kretser også blitt vanlig å bruke begrepet skeiv, på engelsk brukes ofte ordet queer. Dette innebærer at man er kritisk til ulike typer normer og strukturer. Det kan også bety at man tar avstand fra de vanligste beskrivelsene av kjønn og seksuell orientering.
Dette glimtet fra TikTok er svært illustrerende for den sterke smerten og og dype frustrasjonen ungdommer kan oppleve. Denne personen er 18 år og omtaler seg som he/they/she og har 7,6 millioner følgere. Selve TikTok-videoen har 8 millioner visninger og har fått svært mange kommentarer fra barn og unge som sier de kjenner seg igjen, men også at de er redde for å angre dersom de fjerner brystene.
Homofili
Man kan forholde seg til disse ordene og fenomenene på ulike måter. Det som har fått mest oppmerksomhet i forskningen, er uten tvil homofili. Men på tross av dette, finnes det ikke noe enhetlig syn på hva homofile følelser kommer av. I motsetning til det mange tror, synes de fleste forskere å være enige om at homoseksualitet ikke først og fremst er medfødt. Forskningen har ikke klart å påvise noe spesifikt «homo-gen».
I de fleste tilfeller kan det se ut til at homoseksualitet i stedet skyldes et komplisert samspill mellom arv og miljø. Generelt er det lurt å ikke forhaste seg med å konkludere om hva slags seksuell orientering man har.
Kjønnsskifte
De siste årene har det vært mye fokus på transpersoner og såkalt kjønnsskifte. De aller fleste barn og tenåringer som lurer på om de er noe annet enn sitt biologiske kjønn, ender til slutt opp med en identitet som tilsvarer kroppen de ble født med. Forutsetningen er at de ikke har fått behandling med hormoner og pubertetsblokkere.
Kjønnsinkongruens
Om man har fått diagnosen kjønnsinkongruens, blir det i noen tilfeller gitt hormonbehandling som motvirker kjønnshormonene kroppen i utgangspunktet produserer. Noen personer får også tilbud om kirurgi som skal gjøre kroppen mer lik det kjønnet personene identifiserer seg med, i tillegg til at de får tilskudd av kjønnshormoner, men dette gjelder svært få personer. Behandling for kjønnsinkongruens har svært store konsekvenser og gis bare etter omfattende vurdering av ulike spesialister.
Det er aldri mulig å forandre kjønnet fullstendig, for selv etter hormonbehandling og omfattende kirurgi vil alle kroppens celler fortsatt ha de XX- eller XY-kromosomene som personen ble født med.
Fire ulike perspektiver på kjønn
• Biologisk kjønn defineres ut fra indre og ytre kjønnsorganer, kjønnskromosomer og nivået av kjønnshormoner i kroppen
• Juridisk kjønn er kjønnet som står i folkeregisteret og personens pass.
• Kjønnsidentitet er personens selvopplevde kjønn, det vil si hva vedkommende føler seg som.
• Kjønnsuttrykk er hvordan personen uttrykker sitt kjønn gjennom klær, kroppsspråk, frisyre, stemme og sosial adferd
Om identitet – som bakgrunn for læreren
Det grunnleggende spørsmålet «Hvem er jeg?» er mange barn og unge opptatt av. Her går vi ikke dypt inn i dette eksistensielle spørsmålet, men det kan være nyttig å ha tre punkter i bakhodet i samtalene med elevene. Ingen av punktene kan selvsagt stå alene, men de illustrerer hvordan vi mennesker søker i ulike retninger for å finne svar på hvem vi er.
-
Søk innover
I en tid preget av individualisme, ligger det særlig nært å begynne letingen ved å søke innover i seg selv. Holdningen og tanken er da at ved å kjenne etter på hva man føler, så finner man «sitt sanne jeg». Når man beskytter seg mot påvirkning utenfra, kan man finne sitt egentlige «jeg» inni seg, for så å «komme ut» til de andre, der man håper på bekreftelse.
-
Søk utover
I tidligere tider var det for mange i vår kultur mest naturlig å begynne letingen ved å søke utover, til dem man hadde rundt seg. Slik er det også i flere kulturer rundt om i verden i dag. Holdningen og tanken er da at familien, slekten og samfunnet rundt best kan fortelle hvem man er. Fellesskapet er viktigere enn enkeltpersonen, og når man bidrar til dette fellesskapet, arbeider man for alles beste. Da finner man ikke bare sin plass, men «seg selv».
-
Søk oppover
Enten vi ser på egen kultur i fortid eller samtid, eller ser til andre kulturer, finner vi at mange begynner letingen ved å søke en «høyere mening» med livet. Denne er ofte knyttet til troen på en skapergud. Holdningen og tanken er da at ved å søke «oppover», finner man ut hvem man er. I kristen tro er da forankringen i å være skapt i Guds bilde, med uendelig verdi som elsket og villet av Gud. Dermed pekes det også til at en hører til i fellesskapet (utover), og det pekes innover, til våre følelser. Noen av følelsene kan bekreftes, andre bør utfordres.
Snakk sammen
- Mange kan kjenne seg igjen i spørsmålet: «Hvem er jeg?» Men hvor begynner vi å lete for å finne svar? Er det «innover», i følelsene våre? Eller er det «utover», hos venner og familie? Eller «oppover» hos Gud? Alle disse tre retningene er viktige. Hvor tenker du at vi bør søke etter svar først?
«Det at vi søker etter identiteten vår, er faktisk et tegn på at vi har startet med feil utgangspunkt.» Les mer om dette i artikkelen Hva er identitet?
En liten ordliste
Hetrofil | En person som først og fremst til trekkes av personer med motsatt kjønn. |
Homofil | En person som tiltrekkes av personer av begge kjønn. |
Bifil | En person som tiltrekkes av personer av begge kjønn. |
Transperson | En person som helt eller delvis ikke identifiserer seg med sitt biologiske kjønn. |
Kjønnsdysfori | Opplevelse av sterkt ubehag i forhold til kjønnet som kroppen viser. |
Kjønnsinkongruens | En diagnose som betyr at personen over lang tid opplever å være et annet kjønn enn det biologiske kjønnet. |
Interkjønn | En sjelden (ca 1 av 5.000 barn) misdannelse på kjønnsorganene som gjør det vanskelig å avgjøre om et nyfødt barn er gutt eller jente. |
Skeiv | Norsk oversettelse av det engelske ordet queer. Ofte brukt som en samlebetegnelse for all seksualitet som ikke er heteroseksuell, eller som synonym for LHBTI. |
LHBTI | En forkortelse for lesbiske, homofile, bifile, transpersoner og interkjønnpersoner. |
Kommentar til læreren: En av de store utfordringene i forhold til dagens unge generasjon kan være at det går litt «troll» i disse begrepene. Langt fra alle som betrakter seg selv som LHBT (eller noen av de ca 70 kjønnsidentitetene som man kan velge mellom på Facebook) har noen saklig grunn til dette. Samtidig må vi jo møte de unge der de befinner seg akkurat nå, for i beste fall å kunne hjelpe dem som unødig lider av identitetsforvirring, slik at de kan finne en sann og stabil identitet. Gjennom ulike typer fakta og informasjon prøver vi å utfordre noen av de mest villedende generaliseringene som forekommer i samfunnsdebatten – for eksempel at homoseksualitet alltid er medfødt, at seksualiteten er flytende og at man kan «bytte kjønn».
Snakk sammen
1. Var noe av dette nytt for deg? Kjenner du noen som identifiserer seg innenfor LHBTI?
2. Vi har lest at man ikke bør forhaste seg med å konkludere om hva slags seksuell identitet man har, hvis man lurer på om den er noe annet enn heteroseksuell. Er du enig? Hvorfor / hvorfor ikke?
3. På Facebook i flere land kan man nå velge ca 70 forskjellige kjønnsidentiteter. Hvilke utfordringer ser du i dette?
4. Les Jesu ord i Matteus 19,12. Hvilke grupper tror du Jesus snakker om her?