Skjermfri uke
Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg.
Vi lever i en informasjonsstrøm, en karusell av oppdateringer som aldri tar slutt. Derfor tror vi det er viktig å stoppe opp. Tenke over hva man virkelig vil. Og ta bevisste svømmetak i mediestrømmen i den retningen man ønsker å bevege seg.
Skjermfri? Hvorfor?
UNDERVISNINGSRESSURS: Her finner du en undervisningsressurs med PPT for å skape bevissthet rundt skjermbruk. Du finner noen historiske linjer, samt et rammeverk bestående av visjon, vurdering, valg, vaner og livet. Erfaring viser at menneskene ikke alltid gjør det de vet er godt og rett, derfor er vanedannelse og holdningsdannelse også nødvendig og en del av skolens oppgave.
Nettvett og fasene – for foreldre
VIDEOER: Nettvett er viktig! Sammen med flere barne- og ungdomsorganisasjoner har har Tro & Medier laget en filmserie om nettvett tilpasset barnets ulike faser og modningsnivå. For læreren til å tipse foreldrene om deres rolle i forhold til nettvett. Kan også vises på foreldremøter.
Tweens, TV-skjermen og troen
ARTIKKEL FOR LÆREREN: Tweens møter dag etter dag de samme historiene gjennom serier. Regelmessighet og repetisjon gir læring. Det de lærer, er med på å forme deres tanker om tro og identitet - hva lærer de?
Skjermfri uke, er det mulig?
FOLKEHELSE OG LIVSMESTRING: Vi lever i en informasjonsstrøm, en karusell av oppdateringer som aldri tar slutt. Derfor tror vi det er viktig å stoppe opp. Tenke over hva man virkelig vil. Og ta bevisste svømmetak i mediestrømmen i den retningen man ønsker å bevege seg.