Aktualisering
Det er ikke alltid enkelt å vite hvem en er. Noen strever hele livet med å finne en trygg identitet. Vi har også ulike roller å fylle i møte med ulike miljø og stillinger. Dette illustreres godt ved at mange har forskjellige profiler på sosiale medier, noen ment for offentligheten, andre for venner.  Men når det koker ned til kjernen – hva er din identitet?
Video
Culturewatch.tv – samtale om Mamma Mia! og identitet, med klipp fra filmen integrert.

Trykk her for klippet. (NB: engelsk tale)

Sophie har vokst opp hos sin mamma på en gresk øy. Hun skal nå gifte seg, og hennes største ønske er at faren hennes skal føre henne opp kirkegulvet. Problemet er bare at hun ikke vet hvem faren er. Etter litt detektivarbeid finner hun ut at det er tre mulige alternativer. For Sophie har dette savnet etter en far skapt et hull i hennes identitet – hvem er hun egentlig? Hun tror at ”alt vil falle på plass når jeg bare får truffet faren min”, fordi ”det handler om å vite hvem jeg er”.

Dagens tema
Ja, hvem er vi egentlig? Svaret blir gitt her helt på slutten. Vi er skapt til å leve som Guds barn – i troen på Jesus. Dette er sannheten om hvem du er ment å være.
Sophie i filmen tror at når hun får vite hvem hennes far er, vil alle brikkene i hennes identitet falle på plass. Da vil lengselen etter å kunne vite hvem hun er, være tilfredsstilt. Men hun tar feil når hun tror at hennes jordiske far skal kunne oppfylle denne lengselen, selv om det til en viss grad kunne gitt noen svar. Den lengselen Sophie kjenner på, er det bare Gud, vår himmelske Far, som kan tilfredsstille. Gud, pappaen som skapte oss i kjærlighet, i sitt bilde, forteller oss hvem vi er. Hver enkelt av oss er villet, ønsket og elsket av Gud, og vi er skapt til å leve i fellesskap både med Han og med hverandre. Alle mennesker er skapt i Guds bilde, dermed finner vi vår sanne identitet i Han.
Verden gir oss imidlertid så mange andre svar på hvem vi er, og vi får så mange oppskrifter på hvem vi burde være. Derfor trenger vi stadig å minne hverandre på sannheten om hvem vi er: Vi er skapt i Guds bilde til å være hans like, hans elskede barn og hans representanter på jord. Når det koker ned til kjernen – hva er min identitet? Så ligger svaret i utgangspunktet ditt: du er skapt av Gud i hans bilde, du er Guds elskede, høyt verdsatte barn. I troen på Jesus får du daglig leve i fellesskapet med Han.
Å vite hvem du egentlig er og hvor du dypest sett hører til, er det aller beste utgangspunktet for å kunne møte verden på en god og trygg måte. Hvem skal få fortelle deg hvem du er? Verden, deg selv – eller Gud?

Dagens bibelord
Sal 8, 4-5 – Når jeg ser din himmel, et verk av dine fingrer, månen og stjernene som du har satt der, hva er da et menneske, siden du kommer det i hu, et menneskebarn, siden du tar deg av det?
Joh 3, 16 – For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv
2. Kor 6,18 – Jeg skal være deres far, og dere skal være mine sønner og døtre, sier Herren, Den allmektige.
Bønn
Be en kort bønn med egne ord, der du knytter an til temaet, teksten og utfordringen.
Spill gjerne avslutningsvis Who am I (Casting Crowns), en sang som formidler at vår identitet er i Gud.