Ta utgangspunkt i filmen Legenden om Narnia – Prins Caspian: Har Gud egentlig kontroll, det skjer jo så mye vondt i verden? Vi har vel alle møtt det spørsmålet, både fra andre og fra oss selv.

Aktuell sak: Filmen Legenden om Narnia –  Prins Caspian

Forklar at Legenden om Narnia – Prins Caspian (Walt Disney/Walden Media 2008) har kampen mellom det gode og det onde som tema. Når man ser filmen, kan man til og begynne med spør seg hvor Aslan egentlig er midt i alt som skjer? Barna ser jo ut til å måtte greie seg helt på egen hånd?

 

Forslag til momenter:

Ved første øyekast ser situasjonen i Narnia temmelig håpløs ut. Den onde Kong Miraz styrer med jernhånd. Det er mørkt og dystert, Narnia er ikke et godt land å leve i. Kanskje er det ikke så rart at folket i Narnia har sluttet å tro på Aslan. Det er jo utrolig lenge siden noen har sett noe til ham, og nå opplever de at ondskap har fått overtaket i landet. Hvis Aslan fins,  hvorfor kommer han ikke og knuser Miraz og hans støttespillere? Hvorfor setter han ikke skapningene i Narnia i frihet? Hvis Aslan virkelig skapte Narnia, var det dette han hadde tenkt med landet?

Mange stiller de samme spørsmålene om Gud i dag. Og det er kanskje ikke så rart? Nyhetene forteller oss hver eneste dag at det er mye vondt i verden. Krig, terror, sult, mord, kriminalitet og naturkatastrofer. Har Gud satt seg i stresslessen? Bryr han seg ikke lenger?

Forslag til momenter fra Bibelen:

Bibelen forteller at Gud bryr seg om jorda og alt som skjer her. Han bryr seg veldig. Men Bibelen sier også at skaperverket nå ikke er slik Gud hadde ment det skulle være. Det vi kaller syndefallet, har laget disharmoni og uorden på alt som opprinnelig var godt.

Men Gud er ikke likegyldig til alt det vonde som skjer. Bibelen forteller at det finnes en djevel. For oss kan det se ut som djevelen er den sterkeste, men Bibelen sier at det er feil. Gud er sterkere. Ja, Gud har i grunnen allerede vunnet. For djevelen tapte da Jesus gav livet sitt på Golgata, og stod opp igjen fra de døde.

Vi kan illustrere dette med et bilde fra 2. verdenskrig. Den 6. juni 1944 er kjent som D-dagen. Da gikk de allierte styrkene inn i Normandie i Frankrike. Etter at Operasjon Overlord var fullført, visste alle at Hitler hadde tapt. Men freden kom ikke til Norge før 8. mai året etter, – Norges V-dag; Victory Day.

En dag skal Jesus komme igjen og holde dom. Da skal djevelen og alle hans medsammensvorne dømmes. D-dagen var for 2000 år siden. Snart kommer vårt 8. mai. Fredsdagen! Victory Day!

Hva kan du gjøre for at tiden mellom «D-dagen og Fredsdagen/V-dagen» skal bli best mulig for de rundt deg?

Aktuelle bibelvers:

Og jeg så en ny himmel og en ny jord, for den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer… Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som en gang var, er borte.» (Joh Åp 21, 1 og 4)

Bønn:

Kjære Jesus. Takk for at du er den sterkeste. Takk for at du gav livet ditt og at du stod opp igjen. Takk for at du en dag skal komme igjen og at vi som tror på deg skal få være sammen med deg i all evighet! Amen.

(Foto: Filmweb)

Print Friendly, PDF & Email