Jesu offerdød

RESSURSSAMLING: Her er tips til klipp fra filmer som kan brukes i sammenheng med å forklare Jesu død på korset.

Kompetansemål KRLE, etter 10.trinn

The Day After Tomorrow

The Day After Tomorrow (2004) handler om drastiske klimaforandringer som skaper en ny istid.

•  Dette klippet fra filmen viser en mann som gir livet sitt for at to kamerater skal fortsette å leve.

Istid

Istid (2002) forteller historien til en gruppe dyr som prøver å unnslippe istiden – samtidig som de leverer et barn til foreldrene.

•  Klippet fra filmen viser mammuten som redder sabeltigeren, noe som både forundrer og forvirrer tigeren.

Legenden om Narnia: Løven, heksa og klesskapet

Legenden om Narnia: Løven, heksa og klesskapet (2005) forteller historien om Pevensie-søsknene som kommer til Narnia gjennom et klesskap. Filmen er basert på bøkene til C.S. Lewis om Narnia.

• Dette klippet viser Aslan som dør i stedet for Edmund. I tillegg til klippet er det også et tips til sitat som kan brukes i sammenheng med å forklare Jesu offerdød på korset.

Legenden om Narnia: Prins Caspian

Legenden om Narnia: Prins Caspian (2007) er den andre filmatiseringen av de syv bøkene av C.S. Lewis om Narnia. Pevensie-søsknene returnerer til Narnia, og oppdager at mye har skjedd siden sist. Sammen med prins Caspian forsøker søskenene å finne Aslan.

• Dette klippet viser en scene der Pevensie-søskenene redder en dverg fra døden, men dvergen er på ingen måte takknemlig for det.

Ringens Herre: Ringens brorskap

Ringenes Herre: Ringenes brorskap (2001) er den første filmen i trilogien Ringenes Herre. Filmene er basert på bøkene av J.R.R. Tolkien: Ringenes Herre (1954-55)Handlingen foregår i Midgard, og den vesle hobbiten Frodo tar på seg oppdraget med å ødelegge ringen som gir den onde Sauron ubegrenset makt. Oppdraget innebærer at ringen må bli ødelagt i Dommedagsfjellet, som er like ved der Sauron holder til. Imens brygger det opp til krig mellom de som bor i Midgard og hæren til Sauron.

• I dette klippet ser vi at Gandalf ofrer livet sitt for at resten av følget til Frodo skal fortsette å leve – og fullføre oppdraget med å ødelegge ringen.

The Simpsons Movie

The Simpsons Movie (2007) er den første filmen fra tv-serien The Simpsons, som det er laget 400 episoder av. Homer skaffer seg en gris som kjæledegge, og det ender opp med mijøkatastrofe for byen de bor i.

• I dette klippet forsøker Homer å redde menneskene i Springfield – men mislykkes totalt.

The Fantastic 4: Rise of the Silver Surfer

The Fantastic 4: Rise of the Silver Surfer (2007) er den første filmen som er basert på tegneserien The Fantastic Four. Budbringeren The Silver Surfer kommer til jorden for å forberede menneskene på utslettelse.

• Men i dette klippet ser vi at The Silver Surfer velger å trosse sin onde herre, og ofrer livet sitt for at menneskene skal få leve.

Filmklipp for å aktualisere Jesu offerdød

2022-03-04T13:40:40+01:00Av |

Flott om du deler: