I dette kapitlet «Tro som bærer- Etikk» skal vi se på hva som gjør at vi mennesker tenker – og handler – som vi gjør. Vi skal prøve å finne ut om vi egentlig er gode og bra – eller det stikk motsatte. Så skal vi se om det er noen forskjell på kristne og ikke-kristne når det gjelder evnen til å gjøre riktige handlinger.
Kompetansemål:
- Elevene skal kunne gjøre rede for begrepene etikk, moral, samvittighet og hva som særpreger kristen etikk, samt hva som skiller denne fra humanetikk.
Tenker vi automatisk riktig?
Ofte hører vi ordet etikk bli brukt. Men hva betyr det egentlig? Etikk betyr læren om den gode og den dårlige handling. Iblant blir uttrykkene etikk og moral brukt om hverandre. Vanligvis forstår vi disse uttrykkene slik at mens etikken er læren om det rette liv, så er moral praksis eller det som gjøres.
Tankens autovern og veiskilt
De fleste er enige om at det er galt å snakke nedsettende om et annet menneske. Dersom du kjenner det budet som sier at du ikke skal si noe usant eller spre et ondt rykte om en annen (det åttende bud) og er enig i det, så er det med og bestemmer hva du sier om et annet menneske. Du har en sperre i tankene dine på å lyve og si noe nedsettende om en annen. Slike gode regler – vi kan gjerne kalle dem tankens autovern og veiskilt – er det viktig at vi har på plass inni hodet og hjertet. Og enda viktigere: at vi bruker dem.
–Jeg synes Geir er så teit! De spørsmålene han stiller i klassen er jo bare helt på jordet. Ida har sagt at mora og faren hans er like merkelige, så det er ikke så rart Geir blir sånn han også. Turid lo og dro lua lenger ned over ørene. –Hadde han bare hatt vett til å gå med ei jakke som var litt mindre sær enn den turkise han bruker nesten hver dag! Da hadde det i hvert fall hjulpet litt.
–Joda, han er kanskje litt – spesiell. Marius dro litt på det. Turid brukte alltid så sterke ord når hun skulle si noe om andre. Men dette ble bare kjempe-urettferdig. Geir teit? Det syntes ikke Marius. Men hvordan skulle han få sagt det til Turid? Det var ikke helt lett. For egentlig trodde han at Turid ikke mente alt det negative hun sa om Geir. Men hun sa det likevel. Det skulle hun ikke gjort. Og dessuten – så var det vel egentlig galt å si sånt?
Hvem og hva gjør meg til meg?
Mye av det stoffet som former holdningene mine og gir meg ‘min profil’, har jeg med som fødselsbagasje. Men påvirkningen gjennom oppveksten betyr kanskje mer enn jeg tror. For eksempel: Reklamen bestemmer veldig mye hva jeg tenker om rett og galt, godt og dårlig, viktig og uviktig. Mor og far, læreren og andre foresattes mening betyr ganske mye. Hva vennene mine mener er ganske viktig for hva jeg selv mener; bare tenk etter. Heltene mine blant idrettsstjerner og popartister, eller mennesker jeg ser veldig opp til, legger sterke føringer for hva jeg skal tenke om ting. Tro og religion veier tungt. Meningsmålinger, statistikk og flertallets syn avgjør ofte hva jeg sjøl skal mene. Bøker, blader, film og tv har en massiv påvirkningskraft – på godt og vondt. Såpeserier og reality-tv formidler ofte elendige etiske verdier. Gode dokumentarer som tar opp vesentlige temaer kan gi positive og sunne tankeretninger. Gjennom dem kan jeg få hjelp til å tenke viktige tanker om rett og galt.
Heldigvis tenker vi mennesker som oftest positivt og riktig av oss selv. Folk flest vil gjerne at forholdet mennesker imellom skal være godt, og normalt gjør vi hva vi kan for å få det til. Vi forstår hverandres behov, vi kan lytte, kjenne omsorg og tenke ganske fornuftig. Det er et bra grunnlag for å gjøre riktige ting. Derfor kan vi bo og leve sammen i verden på en god måte og ta hensyn til hverandre, enda så forskjellige vi er. ’Vi mennesker kan nok til å oppføre oss skikkelig mot hverandre,’ sa en mann. ’Nå må vi bare gå i gang og gjøre det!’
Så enkelt burde det være. Men disse gode evnene vi har ser ikke alltid ut til å virke like bra. Folk stjeler, slår hverandre i hjel og gjør andre ufattelig onde ting mot hverandre, enda de vet det er galt. Hvorfor gjør de det?
Fast i klisteret
Men i syndefallet ble denne evnen skadet (1 Mos 3,1–24). Vi greier ikke alltid å gjøre bare gode ting lenger. Vi bærer en skade i oss som fører til at vi faktisk ofte gjør det som er galt og ondt. Noen ganger skjer det ubevisst, andre ganger gjør vi det helt bevisst og med vilje. Uansett, vi synder enten vi vil eller ikke. Vi sitter med andre ord skikkelig fast i klisteret.
Denne dårlige egenskapen har vi også fått i arv, og derfor kalles den for arvesynd. I tillegg kan også et negativt oppvekstmiljø gjøre at vi mister evnen til å se hva som er det gode for andre mennesker. Kanskje var dette tilfelle for Turid da hun snakket så negativt om Geir?
Brannalarm i hodet
Det er bare å følge samvittigheten, sier noen. Samvittigheten er en slags ’indre stemme’ som sier oss hva som er rett og galt, sannhet og løgn. Gjør vi noe vi vet er galt, blir vi urolige inni oss. Dersom vi vet at vi har gjort det som er rett, kjenner vi oss glade og fornøyde. Siden samvittigheten er inni oss, og Gud har skapt oss, må vel det samvittigheten sier, være det samme som Guds vilje? Kjempeflott at vi har en sånn indre brannalarm, sier mange. Da kan vi bare gjøre det vi har lyst til – helt til alarmen går!
To viktige sannheter:
Rom 2,15 De viser med dette at lovens krav står skrevet i deres hjerter. Om det vitner også deres egen samvittighet, når deres tanker enten anklager eller forsvarer dem.
Rom 7,19 Det gode som jeg vil, gjør jeg ikke, og det onde som jeg ikke vil, det gjør jeg.
De fleste mennesker får dårlig samvittighet hvis de tar livet av en annen. Men ikke alle. De som for eksempel har blodhevn – det vil si at slektninger av en som er drept, tar livet av drapsmannen – som en viktig slektstradisjon for dem, får ikke dårlig samvittighet dersom drapet de utfører er en slik hevn. Slik er det i enkelte land. Andre kan få dårlig samvittighet av filleting og bagateller, og uten noen særlig god grunn. Vi må altså ha en kilde som er mer pålitelig enn samvittigheten til å fortelle oss hva som er rett og etter Guds gode vilje. Hva slags kilde kan det være?
Bibelen – eller Guds ord – er kilden som samvittigheten vår trenger for å lære å reagere riktig. I Bibelen foreller Gud hva som er Hans vilje. Der finner vi veiledning om hva som er rett og galt, og hjelp til hvordan vi skal leve. Samvittigheten vår må altså påvirkes og veiledes av Guds ord. Den kristne etikk bruker Guds ord når den skal vise hva som er det gode liv for oss mennesker.
Hvem vet best om rett og galt?
Betyr det at kristen etikk og humanetikken ikke kan samarbeide? Jo, det kan de, på de fleste områder. Forståelsen av hva som er rett og galt er ofte den samme både hos kristne og ikke-kristne. Ellers ville det blitt ganske håpløst å leve sammen i verden.
Guds vilje – siste ord?
–De kristne må bare ikke innbille seg at de er de eneste som vet hva som er rett og riktig her i verden, fnyste Tor og slengte fra seg avisa. Han hadde lest et innlegg av en kristen som hevdet at seksuelt samliv før ekteskapet var imot Guds vilje. –Andre mennesker har da vel også vett og forstand? Og Bibelen sier ærlig talt ganske mye rart. Dessuten – sier den ikke at kjærligheten er det viktigste? Det skulle en ikke tro når mange av de kristne uttaler seg, da blir det bare krangel.
–Ja, det er visst noen som godt kunne brukt en bedre tone når de skrev, sa far og så over på Tor. –Det viktigste er at vi vet at Guds vilje med oss er den beste, selv om vi ikke alltid forstår den. Men sant å si er det også ganske mange vettuge grunner til at Guds ord sier nei til seksualliv før ekteskapet, Tor. Gud er ikke helt på jordet.
–Ok, men ærlig talt, hva hvis vi synes at det som står i Bibelen er ganske håpløst og ukjærlig, da? Skal vi ikke gjøre det vi synes virker mest fornuftig og i hvert fall mest kjærlig? Han hadde reist seg og sto foran far med hendene i sida. Dette ville han til bunns i.
Forskjellen mellom disse to etiske tenkemåter ligger i at for en kristen avgjøres til sist spørsmålet om den gode handling av hva Guds ord sier om saken, og ikke hva vår fornuft mener. Dette er helt grunnleggende. Vi står til ansvar overfor Gud med vårt liv og våre handlinger. Når vi opplever at Guds ord iblant kan virke uforståelig, er det viktig for oss å vite at Gud har gitt oss sine bud og normer i Bibelen fordi han er glad i oss. Og Guds ord har forkjørsrett når våre tanker og vår fornuft kommer kjørende inn fra en sidevei.
Men vanligvis blir det ikke frontkollisjon her. Guds gode lover og bud er som oftest også forståelige for vår fornuft. Vi skjønner hvorfor Gud sier nei, selv om følelsene slår krøll på seg.
Og så en ting til: Vi mennesker ser ikke alltid hva som vil være det beste for oss. Men det gjør Gud! I tillegg vet vi at det bare vil skape problemer og føre til noe vondt å bryte med Guds gode vilje. Og hvem har lyst til å skaffe seg selv problemer med åpne øyne?
Vriene valg
I slike tilfeller bruker vi de normene, budene og eksemplene vi finner i Bibelen og lar dem være hjelpere for oss når vi skal finne de gode løsningene. Guds bud om kjærlighet, omsorg, tilgivelse, offervilje, barmhjertighet og rettferdighet er de viktigste pekerne. Fortellingen om Jesus som snakker med en kvinne som var tatt på fersk gjerning i hor (Joh 8,1ff), eller fortellingen om den barmhjertige samaritan (Luk 10,25), er eksempler på Jesusfortellinger som hjelper oss å tenke riktig. Også apostlenes undervisning viser vei til de gode løsninger.
Ofte kan kunnskap om hva andre kristne gjorde tidligere, lære oss noe om hva vi bør gjøre i samme situasjon i dag. Så er det som regel fornuftig å snakke med noen andre kristne om hvilke løsninger som kan være bra. Ikke minst ber vi Gud hjelpe oss å ta riktige og gode avgjørelser. – Sammen med alt dette bruker vi også fornuften i arbeidet med å finne ut hva som er rett å tenke og gjøre. Gud har gitt oss fornuften for at vi skal bruke den.
Det er ikke alltid slik at de valg vi må ta, er valg mellom det rette og gale, eller det onde og det gode. Ofte kan det være slik at vi må velge mellom alternativer som alle har noen positive og noen negative sider. Da blir det straks litt vanskeligere. Aller vanskeligst er det når problemet berører de viktigste sidene av livet vi lever, og vi synes at alle løsninger er omtrent bare negative. Et eksempel: Hvis ei jente har blitt gravid på grunn av voldtekt, er det da rett å ta abort? Det er ikke enkelt å ha et barn som er unnfanget under slike omstendigheter. På den annen side: Dersom jenta tar abort, tar hun et liv. I en slik situasjon sier vi ofte at vi må velge mellom to onder. Da velger vi det alternativ som ser ut til å være det minst onde av de to. Så vanskelig er det iblant å leve.