Dette kapittelet «Tro som bærer- Etikk» tar for seg tanker om framtiden. Hva tenker egentlig ungdom i dag om framtida? Hva slags forventninger har de – hvis de har noen? Er de mest opptatt av seg selv eller av andre? Er de pessimistiske eller optimistiske?
Kompetansemål:
- Elevene skal kunne gjøre rede for sentrale sider ved det kristne håp, ondskapens opphør og et fullkomment liv i et nytt skaperverk.
Lykken er en okse
Det er Lahisoa Philip på 16 fra Nanarena, en liten by i regnskogen på Øst-Madagaskar, som sier dette når jeg spør hva han tenker om framtida, hva slags planer han har. Han er allerede god til å kjøre farens okser, både når de pløyer rismarkene, og ikke minst når de har okseløp.
–Og så skulle jeg ønske vi kunne få skole her i landsbyen, legger han til. Han har ennå ikke lært å lese skikkelig. I tillegg tenker han på noe annet. Når han og de åtte søskene hans skal dele rismarkene familien har nede ved elva, blir det ikke mye på hver. Hvordan kan han få skaffet penger nok til å kjøpe jord til å fø på en hel familie? For familie skal han ha, kone og … mange barn! For barn er synlig velsignelse.
Og dessuten: Når skal de få den fotballplassen som bysjefen har lovet en hel evighet minst?
Framtiden
Hva tenker du om framtiden? Ja – hva er framtiden?
Noen tenker på hva som skal skje i morgen eller i neste uke og en har lagt sine planer. Du har kanskje tenkt å reise på en fin tut, du skal kanskje spille en viktig fotballkamp, kanskje du skal møte nye og spennende mennesker. Dette gleder du deg til. Men kanskje det skal skje noe du også gruer deg for. Du skal kanskje ha en viktig prøve på skolen, kanskje du skal til en større undersøkelse på skolen, kanskje du skal i en begravelse.
Dette er eksempler på hva som kan skje i den nære framtid. Men dersom du tenker lenger framover, da blir det straks vanskelig å si hva som kommer til å skje.
Hele Bibelen er preget av tanken på framtiden. Det ser vi allerede i syndefallsfortellingen, 1 Mos 3. Det skjedde en katastrofe i skaperverket når menneskene hørte på Den onde og brøt med Guds vilje. Katastrofen rammet både naturen, fellesskapet mellom menneskene og mennesket selv:
- Naturen ble underlagt ødeleggelse og forgjengelighet.
- Adam og Eva ville ikke ta ansvar for sine handlinger og skylte på hverandre.
- Menneskene rammes av døden.
- Menneskene måtte forlate Edens hage.
Dette gjør at menneskenes liv etter syndefallet ble preget at vilkårene i det falne skaperverket. Men Gud forlot dem ikke og Han sørget for at de fikk alt de trengte for å kunne leve i verden. Samtidig gav Gud et løfte om at alt det onde skulle ta slutt en gang og en ”ny himmel og en ny jord” skulle komme.
En ganske annerledes jord
Åp 21,1 Og jeg så en ny himmel og en ny jord, for den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer.
Åp 21,3–4 Fra tronen hørte jeg en høy røst som sa: «Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem. Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som før var, er borte.»
Ondskapen får siste ordet?
–Flott, sier mange, det er noe å se fram til. Men hva med alle som har lidd urettferdig her på jorda, hva med alle skrikene som ingen har hørt eller brydd seg om? Og hva med alle voldsmenn og mordere og overgripere som har fått herje fritt, skal de bare slippe unna uten noe oppgjør?
Nei. I følge Bibelen skal Gud en dag ta tak i all uretten som har funnet sted opp gjennom tidene, og holde dom. Mange av dem som lider og undertrykkes i dag, har ikke mye håp om en rettferdig avgjørelse i sin sak her i livet. For dem er det en viktig trøst at retten en dag likevel skal seire. Ondskapen, terroren og torturen skal ikke få det siste ordet. Tvert imot venter straffen på dem som sto bak alt dette. Jesus seiret over det onde og Den onde da han døde på korset. Denne seieren skal alle som tror på Ham, arve helt og fullt.
Åp 21,7–8 Den som seirer, skal få dette i arv, og jeg skal være hans Gud, og han skal være min sønn. Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder og som driver hor, trollmenn og avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død.»
Epletrær i ventetida
Vi venter altså på at Gud en dag skal holde dom. Hva skal vi gjøre mens vi venter? Minst mulig – så vi ikke gjør noe galt? Reformatoren Martin Luther hadde en mye bedre tanke. Han sa at dersom han fikk vite at dommedag kom i morgen, ville han gå ut i hagen i dag og plante et epletre. Ganske meningsløst egentlig. Det Luther ønsker å si med dette, er at vi som venter på Jesu gjenkomst, skal arbeide hardt for å lindre nød, bekjempe synd og ondskap og drive med byggende arbeid av alle slag – helt fram til dommedag. Et passivt venteliv er ikke aktuelt for de kristne.
Bibelen sier altså at vi mennesker ikke for alltid skal holde til på jorda slik den nå er. Vi vet også at vi greier ikke lage et fullkomment rike her på jorda. Derfor kan det himmelske håpet være en viktig inspirasjon for oss når vi planter epletrær og bygger hus og strever med å gjøre livet så godt som mulig for oss selv og andre.
Det gode livet – et annet sted?
En gang, mange hundre år før Kristus, var israelsfolket tatt til fange og bortført til Babylon, et land langt øst for Israel. Der satt de motløse og nedtrykte og lengtet hjem til husene og hagene sine i Israel og til tempelet i Jerusalem. De tenkte at det nok bare var kort tid før Herren ville sørge for at de kom hjem igjen.
Svaret de fikk gjennom profeten Jeremia, ga dem noe å tenke på:
Jer 29,4–7 Så sier Herren, Allhærs Gud, Israels Gud, til alle dem jeg har ført bort fra Jerusalem til Babylonia: Bygg dere hus og bo i dem, plant hager og spis frukten fra dem! Ta dere koner og få sønner og døtre! Finn koner til sønnene og gift bort døtrene deres, så de kan få sønner og døtre. Der skal dere øke i tall og ikke minke. Se til at den byen som jeg har ført dere bort til, må ha fred og fremgang, og be til Herren for den! For når det går den vel, går det også dere vel.
Paulus sier noe av det samme i Ef 2,8–10:
For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal rose seg. For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle gå inn i dem.
Oppgaver
Hva husker du fra dette kapitlet?
Hva mener du om dette: