Damaris Norge AS (DN) er eid av Tro & Medier, og er randsonevirksomhet for NLA Høgskolen – med særlig tilknytning til studiet Kommunikasjon og livssyn.|post@damaris.no

Kritisk tenkning – Hva? Hvordan? Hvorfor?

NORSK:  ‘Kritisk tenkning – hva? hvordan? hvorfor?’ er et undervisningsopplegg i seks deler tilpasset ungdomstrinnet, utarbeidet av Biocosmos. Evnen til å oppøve kritisk tenkning har et stort fokus i skolens læreplan. Denne undervisningsressursen kan bidra til eksplisitt opplæring i kritisk tenkning, argumentasjon, logikk, kildekritikk og kildebruk, samt sannhetskriterier.

Tverrfaglige tema, synliggjøring av det kristne verdigrunnlaget og aktuelle kompetansemål 

Overordnet del

  • “Skolen skal bidra til at elevene utvikler nysgjerrighet og stiller spørsmål, utvikler vitenskapelig og kritisk tenkning, og handler med etisk bevissthet. (…)”
  • “Kritisk og vitenskapelig tenkning innebærer å bruke fornuften på en undersøkende og systematisk måte i møte med konkrete praktiske utfordringer, fenomener, ytringer og kunnskapsformer.”

Utdrag fra utvidet overordnet del for kristne friskoler

Demokrati og medborgerskap

Synliggjøringen av det kristne verdigrunnlaget i norsk

Kompetansemål norsk, etter 10.trinn

  • lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
  • bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
  • utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium

Hvorfor et undervisningsopplegg om kritisk tenkning?

Innhold

Time Tema
1
2
3
4
5
6

Undervisningsressurs i seks deler, samt bakgrunnsinformasjon til læreren

Forfatter

Dette undervisningsopplegget er utarbeidet av Asbjørn Berland i BioCosmos. Fagmiljøet tilknyttet kommunikasjon og livssyns-studiet ved NLA Høgskolen og Damaris Norge har også bidratt i utarbeidelsen av undervisningsopplegget.

Har du innspill eller kommentarer?

Flere ressurser knyttet til kritisk tenkning

2025-03-14T13:52:00+01:00Av |

Flott om du deler:

Gå til toppen