NORSK: ‘Kritisk tenkning – hva? hvordan? hvorfor?’ er et undervisningsopplegg i seks deler tilpasset ungdomstrinnet, utarbeidet av Biocosmos. Evnen til å oppøve kritisk tenkning har et stort fokus i skolens læreplan. Denne undervisningsressursen kan bidra til eksplisitt opplæring i kritisk tenkning, argumentasjon, logikk, kildekritikk og kildebruk, samt sannhetskriterier.
Tverrfaglige tema, synliggjøring av det kristne verdigrunnlaget og aktuelle kompetansemål
Overordnet del
- “Skolen skal bidra til at elevene utvikler nysgjerrighet og stiller spørsmål, utvikler vitenskapelig og kritisk tenkning, og handler med etisk bevissthet. (…)”
- “Kritisk og vitenskapelig tenkning innebærer å bruke fornuften på en undersøkende og systematisk måte i møte med konkrete praktiske utfordringer, fenomener, ytringer og kunnskapsformer.”
Utdrag fra utvidet overordnet del for kristne friskoler
Demokrati og medborgerskap
Synliggjøringen av det kristne verdigrunnlaget i norsk
Kompetansemål norsk, etter 10.trinn
-
lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
-
bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
-
utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
-
bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
-
informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
Hvorfor et undervisningsopplegg om kritisk tenkning?
Innhold
Time | Tema |
---|---|
1 | |
2 | |
3 | |
4 | |
5 | |
6 |
Undervisningsressurs i seks deler, samt bakgrunnsinformasjon til læreren
Forfatter
Dette undervisningsopplegget er utarbeidet av Asbjørn Berland i BioCosmos. Fagmiljøet tilknyttet kommunikasjon og livssyns-studiet ved NLA Høgskolen og Damaris Norge har også bidratt i utarbeidelsen av undervisningsopplegget.
Har du innspill eller kommentarer?
- Kontakt BioCosmos og/eller Damaris Skole Grs