Tre råd for kritisk tenkning

Denne artikkelen er skrevet av Bjørn Are Davidsen og hentet med velvillig tillatelse fra fagsjekk.no.

ARTIKKEL: En øvelse i kritisk tenkning kan starte med tre spørsmål som også er egnet for dybdelæring. Disse spørsmålene aktualiseres med et eksempel fra KRLE-læreboka Troens vei  – kristendommen før og nå for 5.-7.trinn  (NLA Høgskolen).

Tre spørsmål

1: Er fakta riktig?
2: Er de satt i rett sammenheng?
3: Er det viktige fakta som er utelatt?

Sitat fra Troens vei – Kristendommen før og nå

I kapittel 2 Kirken i middelalderen (500-1500) s.47 kan vi lese at:

«Paven i Roma fikk større og større makt. Han var både åndelig leder og politiker. Det var viktig at det var en sterk leder i Roma, spesielt da muslimene tok Jerusalem og sperret inngangen til de hellige stedene der. Det skjedde på 700-800-tallet.»

For å vurdere dette, må vi stille gode spørsmål – og undersøke med kilder

1: Er fakta riktig?

• Hvor stor makt hadde paven på denne tiden?
    (Kilder viser at paven stort sett hadde lite makt på 700-800-tallet. I Italia bestemte i stor grad fyrstene – først på 1000-tallet begynte pavene for alvor å løsrive seg fra å være underlagt den verdslige makten.)
  • Hvor viktig var det for Midt-Østen med en sterk leder i Roma på 700-800-tallet?
    (Ikke helt uviktig, men langt viktigere med sterke ledere nærmere de arabiske kjerneområdene i Midt-Østen.)

2: Er de satt i rett sammenheng?

• Hvilke åndelige og verdslige ledere var involvert og hvem var de mektigste?
    (Kirkelederne var de fem patriarkene i Konstantinopel, Antiokia, Jerusalem, Alexandria og Roma (paven). Paven var mindre mektig enn de øvrige frem til 1000-tallet. Blant kristne var den viktigste verdslige lederen keiseren i Østromerriket.)

3: Er det viktige fakta som er utelatt?

• Hvilke områder hadde mest å gjøre med muslimene?
    (Kort sagt det østromerske – bysantinske – keiserriket med hovedstad i Konstantinopel der verdens største kirke var. Keiserens soldater og flåte var avgjørende for å ha en maktbalanse som gjorde at pilegrimer kunne besøke Jerusalem i fredstid.)
  • Hvem var de åndelige lederne i Jerusalem?
    (Ikke paven.)
  • Hvor mye hadde paven å si på denne tiden?
    (Ganske lite.)

Disse spørsmålene og kommentarene i parentes gir ikke hele sannheten, men viser hvor viktig det er med konstruktiv og kritisk tenkning rundt selv ganske enkle påstander i læremidler og populærvitenskap.

Det betyr ikke at denne læreboken er dårlig, men viser at vi finner feil og forvirrende fremstillinger også i lærebøker laget spesielt for kristne skoler.

2022-06-20T12:55:39+02:00Av |

Flott om du deler: