Undervisningsressurs med oppgaver som gjør elevene kjent med tekster fra Lukas-evangeliet. Oppgaven kan også gis som gruppearbeid, og den kan brukes tverrfaglig i forbindelse med norsk.

FORTELLINGER FRA LUKAS-EVANGELIET

Muntlig framføring/dramatisering

Kompetansemål KRLE, etter 10.trinn

Norsk

Tekstene som elevene møter i faget vil påvirke deres dannelse og identitetsutvikling, også på det livssynsmessige området. Mer eller mindre tydelig bærer tekstene med seg et grunnleggende syn på mennesket, samfunnet og meningen med livet. Utvikling av evne til kritisk tenkning vil innebære at elevene lærer å analysere hvilke normer og verdier som formidles og å vurdere disse. Faget skal gi tilgang til tekster som gir dem positive forbilder, utvider deres horisont og skaper empati.

Bibelen og kristendommen generelt er grunnleggende i vår kultur. Bruk av tekster som gir innsikt i kristen tro og etikk vil derfor være viktig for kulturforståelsen. Slike tekster vil også kunne være et kritisk korrektiv til dagens majoritetskultur og bidra til at elevene blir reflekterte samfunnsborgere, med respekt for mennesker med forskjellig ståsted.

Gud har gitt mennesket evner til kommunikasjon og kreativitet. Faget skal ruste elevene til å bruke språket ansvarlig, til Guds ære og til tjeneste og glede for sine medmennesker, både individuelt og på samfunnsnivå.

Aktuelt lærestoff

Vurderingsform

• Egenvurdering
  • Vurdering med karakter

Her er en oversiktsvideo fra The Bible Project om Lukas 1-9 som forklarer den litterære oppbygningen og de gjennomgående tankene i boka. I Lukasevangeliet når historien om pakten mellom Gud og Israel sitt klimaks gjennom Jesus, og han kunngjør de gode nyhetene om Guds rike til både fattige og rike.

Oppgave

Elevene får tildelt en Bibeltekst/fortelling fra Lukas-evangeliet som de skal bearbeide og framføre for klassen:

Du skal tenke deg at du er en av personene i fortellingen, eller en annen person som var til stede da det det fortelles om skjedde. Du skal gjenfortelle det som skjedde med egne ord og flere detaljer, men hovedinnholdet i teksten skal være det samme. Legg vekt på personens tanker, følelser og undring rundt det som skjer. Du skal spille rollen som den personen du har valgt, når du framfører din versjon av Bibelteksten/fortellingen.

Du må:

• Lage et manus.
  • Finne kostyme eller rekvisitter hvis du trenger det.
  • Øve på fortellingen slik at du kan framføre den uten å bruke manus.
  • Øve inn bevegelser og mimikk som understreker det rollefiguren din forteller og føler.

Vurderingskriterier

• Du får klart fram innholdet i den opprinnelige fortellingen både i manus og framføring.
  • Du har tilført fortellingen noe nytt gjennom å beskrive flere detaljer i miljø, tanker, følelser og reaksjoner.
  • Du har kostyme eller rekvisitter som passer til rollen.
  • Du kan fortellingen din utenat.
  • Du snakker høyt og tydelig.
  • Du har blikkontakt med publikum.
  • Du bruker bevegelser og mimikk som samsvarer med det rollefiguren din forteller og føler.

Skjemaet for egenvurdering og lærerens vurdering:

Utarbeidet av Bodil Bjørdalsbakke, Foto: Bodil Bjørdalsbakke