Ben Affleck la om stilen

—Jeg leste ting om meg som ikke stemte i det hele tatt med min egen oppfatning av meg selv. Dette fikk meg til å tenke: La meg få det arbeidet jeg gjør, til å stå i samsvar med den jeg er.

(Skuespilleren Ben Affleck til Time Magazine 22.10.12.)

Ben Affleck var i sin ungdom en lekkerbisken for sladre-bladene. Sammen med kjæresten Jennifer Lopez var han perfekt tabloid-stoff. Han spilte i lettvinte, useriøse filmer. Han var høy, mørk og kjekk, han festet og flørtet og hadde neppe høy intelligens. Slik ble han i alle fall fremstilt.

Til slutt ble Afflecks offentlige image litt for vanskelig for ham å forholde seg til. Han bestemte seg for å endre oppførsel og hvilke type filmroller han sa ja til. Han ville bli tatt seriøst, for han mente selv at han var seriøs.

I 2012 kom så filmen Argo, som fikk gode kritikker og ble definert av Time Magazine som «en seriøs film for seriøse voksne».

Guds skapninger, av nåde

I Bibelen står det at hvis noen er i Kristus, da er han en ny skapning, det gamle er forbi, alt er nytt. En som tror på Jesus, blir regnet som like hellig som Jesus når Gud ser på ham.

Nå er jo Gud hverken blind eller døv. Han ser godt at kristne ikke oppfører seg slik som Jesus hele tiden. Det Gud ser i tankene og handlingene våre, ville totalt sett blitt en useriøs og dårlig film. Det ville blitt en flopp, sett i himmelsk perspektiv. Det fine er at den som tror på Jesus er en ny skapning likevel, selv om han må dra på den gamle utgaven av seg selv.

Spørsmålet er hvordan vi ønsker å leve livet og gjøre arbeidet vårt. Vil vi at det skal samsvare med den vi er? Dersom jeg er en ny skapning i Kristus, så er det naturlig å gjøre valg ut fra det. —Hva ville en ny skapning i Kristus gjøre hvis det ble anledning til å jukse på prøven? —Hva ville en ny skapning i Kristus gjøre når han ser noen som er litt utenfor gjengen?

Hvis man vet hvem man er, blir det i mange situasjoner lettere å velge hvordan man vil oppføre seg.

Aktuelle bibelvers

2.Kor 5, 17 (En ny skapning)
Gal 6, 15 (Det som betyr noe… å være en ny skapning)

Print Friendly, PDF & Email