Samtaleguide til filmen Noah, med tilleggsspørsmål om menneskesyn.

Aktuelle kompetansemål KRLE etter 10. trinn

Kristendom

• forklare særpreget ved kristendom og kristen tro som livstolkning i forhold til andre tradisjoner: likhetstrekk og grunnleggende forskjeller
  • drøfte ulike syn på Bibelen

Livssyn

• forklare særpreget ved livssynshumanisme i forhold til religioner og andre livssynstradisjoner: likhetstrekk og grunnleggende forskjeller
  • gjenkjenne og beskrive humanistiske ideer og verdier i kunst, arkitektur og musikk

Filosofi og etikk

• reflektere over filosofiske temaer knyttet til identitet og livstolkning, natur og kultur, liv og død, rett og galt

Last ned en kortversjon av samtaleguiden som PDF her.

Amerikansk drama (2014)
Lengde: 139 min.
Regi: Darren Aronofsky
Manus: Darren Aronofsky og Ari Handel
Aldersgrense: 11 år
På kino i Norge: 04.04.14.
Distribusjon video: Fox-Paramount Home Entertainment Norge

Sammendrag

Noah og familien lever som ensomme nomader. De skjuler seg for brutale røverbander som ikke har noe å leve av lenger i byene sine og derfor raider landskapene rundt på jakt etter kjøtt å spise. Naturen er gold og ødelagt, og vi skjønner at det er menneskenes skyld. Men Noah og familien spiser ikke kjøtt og ser på seg selv som forvaltere og beskyttere av skaperverket. Skaperen varsler Noah i en drøm om at jorden skal rammes av en flom, og Noah må bygge et skip for å redde dyrene. Noah drar selv den slutning at menneskeheten skal dø ut med hans familie, fordi de har ødelagt jorden. Skaperen selv er taus under hele filmen, bortsett fra synet som Noah får om natten. Filmen slutter med at vannet har trukket seg tilbake etter flommen, og Noah og familien gir seg selv og hverandre en ny sjanse.

NOAH
Regissør og manusforfatter Darren Aronofsky (t.v.) sammen med Noah (Russel Crowe).

Bakgrunn

Noah er en episk film regissert av Darren Aronofsky (Black Swan, 2010; The Wrestler, 2008), som har skapt sin personlige versjon av fortellingen om Noah. Filmen er inspirert av den bibelske fortellingen der mot, offer og håp står sentralt, og hvor én mann må utføre et umenneskelig oppdrag før verden rammes av en apokalyptisk syndeflod. Oscar-vinner Russell Crowe, sammen med Emma Watson, Jennifer Connelly, Ray Winstone og Anthony Hopkins har sentrale roller. Filmen kan ellers skilte med noen av filmhistoriens mest spektakulære spesialeffekter.

Noah stiller eksistensielle spørsmål om tro og tvil, rettskaffenhet og ondskap, dom og nåde, og forholdet mellom menneskeheten, verden og Gud.

Darren Aronofsky har en jødisk kulturbakgrunn og har brukt impulser fra både Kabbalah (jødisk mystisisme) og andre jødiske skrifter i sine filmer. Han betegner seg selv som humanist og beskriver sitt forhold til gudstro slik:

I’m Godless. And so I’ve had to make my God, and my God is narrative filmmaking, which is — ultimately what my God becomes.

Spørsmål til samtale

1. Hva gjorde mest inntrykk på deg i filmen, og hvorfor?
  2. Hvordan likte du Noah rent filmatisk? Hvordan påvirket de mange spesialeffektene din opplevelse av filmen?
  3. Både filmskaperne selv og flere filmanmeldere har fremhevet at Noah bør forståes som en moderne, fortellende midrash – altså som del av en jødisk bibeltolkningstradisjon der bibeltekstene utfylles med frie fortellinger. Hvilke eksempler på slike frie fortellinger finner vi i denne filmen – sammenlignet med Noah-fortellingen i 1. Mosebok 6 – 9?
  4. Noah berører flere sentrale temaer i kristen tro. Hvordan framstilles Gud i filmen? Hva er grunnen til syndfloden? Hva er menneskehetens grunnleggende synd? Hvordan framstilles tro, tilgivelse og utfrielse?
  5. Filmen skildrer Guds dom på en svært direkte måte. Hvordan utfordrer filmfortellingen – og Noah-fortellingen i Bibelen – typiske oppfatninger av Guds hellighet og Guds dom i vår samtid?
  6. Det nye testamente henviser til Noah-fortellingen en rekke ganger. (Se eks. Matteus 24,38; Hebreerbrevet 11,7; 1 Peters brev 3,20.) Særlig fokuseres det på følgende temaer:
    (a) Guds dom over synden (som advarsel)
    (b) Noahs tillitsfulle tro til Gud (som forbilde) og
    (c) arkens funksjon (som bilde på frelsen / dåpen).
    I hvilken grad kan vi se spor av ett eller flere av disse temaene i filmen?
  7. Hvilke tema fra filmen synes du er særlig relevante i dag?

Filmanalyse med fokus på menneskesyn

1. Hvor kommer menneskene fra?
  2. Blir det antydet noe om hva som skjer med menneskene etter døden?
  3. Hvordan fremstilles menneskene generelt i filmen?
  4. Hvordan fremstilles Noah og familien?
  5. Blir noen mennesker fremstilt som mer verdifulle enn andre?
  6. Hva tenker Noah selv om menneskets verdi sett i forhold til dyrenes og naturens verdi, slik du tolker det ut fra filmen?
  7. Er det noe i filmen som antyder at menneskene kan ha håp om et bedre/godt liv etter flommen?
  8. Hva sier Noah om menneskenes ansvar og oppdrag på jorda?
  9. Hvordan kan Noah se det som sitt ansvar å drepe de nyfødte tvillingene? (Stikkord: Gudsbilde, menneskesyn, forvalteransvar)
  10. Hva sier filmen oss om det onde, hvor kommer det fra? Hvor er det onde?
  11. Er det noe i filmen som viser at mennesket er skapt i Guds bilde?
  12. I hvilken grad er filmens menneskesyn likt eller ulikt Bibelens?

Se også:

• Menneskesyn (en undervisningsressurs om menneskesyn i populærkulturen vs det kristne menneskesynet, med utgangspunkt i filmen Noah)
  • Filmstudieark fra filmweb
  • Hvilken Gud har Aronofsky skapt? (Artikkel om gudsbilde i Aronofskys Noah-film, en ressurs for læreren.)
  • Forvirrende slangeskinn? (Slangeskinnet fra Edens hage har blitt overlevert gjennom generasjoner og brukes som et slags relekvie. Hva skal dette skinnet bety? Artikkel, en ressurs for læreren.)

Utarbeidet for Damaris Skole Grs av Anethe V. Birkeli og Margunn Serigstad Dahle