Likheter og forskjeller mellom bahai og kristendommen


Fra «Tro som bærer; Møte med andre religioner og livssyn» kap. 6.

Bahai-religionen trer fram som en sympatisk og fredelig religion. Mange av de moralske idealene som holdes fram, finner lett gjenklang hos mange mennesker som opplever verden splittet og konfliktfylt.Samtidig er de etiske idealene bunnet sammen med en gudstro og et menneskesyn som skiller seg klart ut fra kristendommen.


Kjennskapet til Gud

I Bahai-religionen er det Bab og Bahaullas skrifter som gir menneskene åpenbaringen av Gud og hans plan for menneskeslekten. Det gir et annet utgangspunkt for å kjenne Gud.

Kristendommen tenker seg riktignok at menneskene kan ane noe om det guddommelige i verden (les Rom 1, 19-20). Men det er bare gjennom den åpenbaringshistorie som har sitt høydepunkt i Jesus, at vi får vite hvem Gud virkelig er (les Joh 1,18 og Hebr 1,1-3). Gjennom det Jesus sa og gjorde blir vi kjent med Gud, og når vi leser hele Bibelen i lys av hvem Jesus er, så ser vi også de store linjene gjennom Bibelen fra skapelsen til den endelige fullendelsen med en ny himmel og en ny jord.


Gud som skaper og frelser – Jesu gjerning

I Bibelen møter vi Gud som skaper og frelser.  Han skapte alt og holder alt oppe ved sin makt. Når vi i den kristne tro tenker om verden, universet og framtiden, så orienterer vi oss ut fra hva Bibelen sier om skaperverket. Her møter vi ikke tanken om at menneskene etter sin død skal vandre gjennom flere verdener og hele tiden søke etter sjelens åndelige utvikling. I kristendommen tror vi på legemets oppstandelse, og på den måten er det en sammenheng mellom Guds første skapelse og hans nyskapelse ved tidenes ende.

Gud er også frelseren. Den ondskap som råder i verden, gjør at spørsmålet og lengselen etter fred, harmoni og rettferdighet er til stede i alle kulturer og i alle religioner. Men hva gjør Gud for at menneskene skal bli frelst?

Her møter vi den store forskjellen mellom kristendom og bahai. Bahai-religionen viser til det åndelige livet som menneskenes sjel må søke etter og som de gjennom sin livsførsel må vise at de eier. Det er mye godt og rett som sies om dette åndelig-moralske livet. Men menneskene er hele tiden henvist til sine egne krefter, sin egen tanke og sin egen vilje for å kunne tilegne seg det gode livet.

Kristendommen lærer oss at Gud må legge en ny grunnvoll for menneskene. Han må for det første ordne opp med den skyld som menneskene hadde påført seg selv overfor Gud fordi de brøt med Guds gode vilje for menneskelivet. Dernest måtte Gud bryte i stykker den makt som synden og den Onde hadde fått over menneskene. Alt dette ordnet Gud opp i da han sendte sin egen Sønn, Jesus Kristus. Han døde for menneskene og tok bort deres skyld overfor Gud. Dermed kunne menneskene bli reddet fra Guds dom, og syndens makt ble brutt (les Kol 2,13-15). Jesus stod også opp igjen den tredje dagen og brøt gjennom dødens makt og gav menneskene et urokkelig håp om et nytt liv i en ny verden (les 1 Kor 15,20-26), men de kan ikke komme dit ved egne krefter

Dette er de grunnleggende forskjellene som gjør kristendommen til noe helt annet enn Bahai-religionen. Det mest avgjørende er synet på Jesus og hva han har bragt med seg inn i verden. På det moralske området kan vi finne sammen med bahaier i kampen for rett og rettferdighet for alle mennesker.


Arbeidsoppgaver:

  1. Hva er forskjellen mellom Bahaullah og Jesus?
  2. Skriv med egen ord hva som er forskjellen mellom Bahai og kristendommens syn på frelse.
  3. Hva skiller det kristne håpet fra Bahai-religionens framtidshåp?
  4. Hva er forskjellen på Bahai-guden og kristendommens Gud?

 

Publisert med tillatelse © NLA Forlaget