Tverrfaglig: KRLE og norsk

Gi elevene en oppgave om pinsen inspirert av utfordringen som avisen Vårt Land gav tre mennesker i ulike yrker om påska for et par år siden.

«Dommen mot Jesus er blitt kalt verdenshistoriens mest kjente justismord. Derfor har vi bedt krimforfatter Jørn Horst Lier, advokat Cathrine Grøndahl, privatetterforsker Finn Abrahamsen og reporter Tomm Kristiansen forestille seg at de er i Jerusalem denne skjebnesvangre påsken, og gjør den jobben de gjør i dag» (Storaas, vl.no, 3.4.2013)

Resultatet av denne utfordringen ble tre interessante artikler som kan leses HER.

Oppgaven krevde at man kjente historien og satte seg ekstra godt inn i det som skjedde. Hva med å gi elevene dine en lignende oppgave i forbindelse med pinse? Pinse er kanskje den kristne høytiden barn og ungdom kjenner dårligst til, men det som hendte kan formidles med både spenning og kreativitet.

Kompetansemål etter 10.trinn, norsk

Se  undervisningsopplegget med PPT Hvorfor feirer vi pinse?

Forslag til undervisningsopplegg- ca 2-6 timer – Norsk og KRLE, samt grunnleggende ferdigheter: Lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter

Lesing

Som igangsetter foreslår jeg at dere leser en eller flere av artiklene om påsken – Legg spesielt vekt på oppdraget journalist Tomm Kristiansen fikk. Gå gjennom/repeter nyhetsartikkel og/eller reportasjesjangeren. Vær oppmerksomme på begreper elevene kanskje ikke forstår.

Før videre lesing: Be elevene skrive ned hva de forbinder eller vet om pinsa fra før. Bruk f.eks. 3 minutter med hurtigskriving (Skriv ned alt dere kommer på uten å stoppe og uten å tenke på skrivefeil). Dersom du har tid, lager dere så et felles tankekart om pinsa på tavla/smartboard.

Les så sammen om de to hendelsene i pinsa i Apostlenes gjerninger, kap. 1 og 2. Samtal om det som skjedde. Sammenlign med det elevene visste fra før. Suppler evt. tankekartet på tavla.

Norsk og skriving
(Individuell oppg. – Oppg. 1 og/eller oppg. 2):

1. Velg en av hendelsene som står beskrevet i Apostlenes gjerninger, kap. 1 og 2: «Jesus blir tatt opp til himmelen» eller «Den Hellige Ånd». Tenk deg at du er til stede og ser med egne øyne det som skjer: Skriv en nyhetsartikkel eller reportasje om hendelsen du har valgt. Pass på å skildre så levende du kan – folks reaksjoner, ansiktsuttrykk, uttalelser etc. Du kan bruke bibelteksten, men i tillegg dikte opp det du tror folk gjør og sier. Du kan gjerne flette inn et intervju med en av disiplene.
Selv om du forestiller deg å være til stede på Jesu tid, har du allikevel alle moderne hjelpemidler tilgjengelig (data etc)… Lag ny/egen tittel. Husk kildeliste. Du kan gjerne konstruere en scene (f.eks. sammen med medelever) og ta bilde til artikkelen.
  1. Duen er et viktig symbol i pinsen. Hva mener vi med symboler? Hvor finner vi symboler? Hva symboliserer duen i pinsen? Finner vi duen andre steder i Bibelen? Hvor finner vi ofte duen i kirkerommet? Skriv en fakta-artikkel om symboler generelt, eller om duen som kristent symbol. Velg en god tittel selv.
Tips: Lukas 3, 22 – 1. Mosebok 8, 11 – Søk også på «due» i Nettbibelen og finn flere aktuelle steder hvor duen er med som symbol.

KRLE, regning og digitale ferdigheter
(elevoppgaver – gjerne grupper)

1. Hvorfor var det så mange ulike mennesker som talte ulike språk til stede da vi fikk Den Hellige Ånd? Stikkord: Det gamle testamentet.
  2. Finn ut hvor mange språk som finnes blant elevene på skolen. Dere kan lage en spørreundersøkelse som kan gjennomføres i friminuttet eller be læreren din (eller administrator/ledelsen) om å få lage en undersøkelse på skolens læringsplattform.
  3. Bruk en storsamling/fellessamling hvor så mange språk som mulig er representert. Finn ut hva Johannes 3,16 er på de ulike språkene og få elever som kan språket til å lese dette høyt. Når det blir lest på et språk, kan gjerne alle elever som forstår dette språket reise seg.
  4. Lag oversikt over språkene og antall elever ved hjelp av søyle- eller kakediagram. Regn også ut hvor mange prosent elever som forstår de ulike språkene på skolen.
  5. En av nådegavene kaller vi tungetale. Hva er det? Hva sier Bibelen om nådegaver? Bruk bibelen.no og skriv «tungetale» i søkerfeltet. Hva finner du ut da? Velg gjerne 1 eller 2 bibelsteder og skriv med dine egen ord det du lærer om nådegaver.
  6. Hvilke andre nådegaver har vi? Bruk igjen bibelen.no og finn bibelvers som gir svar.
  7.  Hva betyr duen som symbol i pinsen? (Svar på dette dersom du ikke har valgt norskoppg. 2)
  8. Lag en PowerPoint, Prezi eller annen type digital presentasjon og presenter oppg. 1,2,4,5, 6 og 7. Benytt muligheten med å sette inn linker til aktuelle nettsteder og søyler/kakediagram laget i excel. Husk kildeliste.

Utarbeidet av Hilde Grimm