Skapt og elsket – Del 1 av 8: Hvem er jeg? Identitet og følelser

Undervisningsressursen er tilpasset ungdomsskoletrinnet og er utarbeidet av MorFarBarnUng og Damaris Skole.

UNDERVISNINGSRESSURS: ‘Skapt og elsket’ er et undervisningsopplegg i åtte deler om kropp, identitet og kjønn. Fokus i denne timen er identitet og følelser. Hva former opplevelsen av min identitet? Hvorfor kan vi ikke alltid stole på følelsene våre? Hva skjer i hjernen, og hvorfor er det behov for aldersgrenser?

Hvorfor et undervisningsopplegg om kropp, identitet og kjønn?

I dag finnes det mange ulike stemmer som sier noe om vår kropp, vår identitet og vårt kjønn. Hvem man lytter til, kan få store konsekvenser for hver enkelt og samfunnet som helhet.

Denne serien med undervisningsressurser har vi kalt ‘Skapt og elsket‘ fordi vi som kristne tror at alle mennesker er skapt og elsket av Gud. Ingen er en tilfeldighet. Ingen er en feil. Ingen er uønsket av sin Skaper. Alle mennesker er skapt med en hensikt, og alle er elsket av Gud med en evig kjærlighet.

Disse grunnsannhetene tjener som et kompass for å navigere i møte med spørsmålene om hvem man er og hvordan man skal forstå kroppen og sitt eget kjønn. I dette undervisningsopplegget skal vi med basis i et kristent verdensbilde utforske flere krevende spørsmål om identitet, kropp og kjønn. Slik kan flere unge forhåpentligvis utvikle en tryggere forståelse av hvem de selv er. Tema som respekt og toleranse blir også berørt.

Time Tema
1 Identitet og følelser. Hvem er jeg? Hva former opplevelsen av min identitet? Hvorfor kan vi ikke alltid stole på følelsene våre? Hva skjer i hjernen, og hvorfor er det behov for aldersgrenser?
2 Kroppen forteller oss viktige ting om hvem vi er og om vår identitet. Furry fandom og andre caser.
3 Et sant og sunt selvbilde. Kroppspress. Hva er kjennetegn på dem som er fornøyd med egen kropp?
4 Jente og gutt. Biologiske forskjeller mellom kjønnene, ulike betydninger av ordet ‘kjønn’, samt noe om interkjønn og kjønnsdysfori.
5 Kjønn er noe man er, ikke noe man gjør. Forskjell på kjønn og kjønnsuttrykk. Historier fra noen som har hatt negative assosiasjoner til eget kjønn.
6 Født i feil kropp? Går det an å bytte kjønn? Historier fra personer som har forsøkt å «bytte kjønn».
 7 Hvilke konsekvenser får det for samfunnet dersom kjønn er uavhengig av biologi? To kjønn gir orden og frihet.
8 Respekt og toleranse med Pride som case.

Del 1 av 8: Hvem er jeg? Identitet og følelser

Tips til ord for dagen

“Når sannhetens Ånd kommer, skal han veilede dere til hele sannheten” Joh 16:13

Se video fra Plussord av Thomas Neteland om følelser og sannhet.

Læringsmål

• Reflektere over hva som former opplevelsen av vår identitet – og i hvilke retninger vi lytter
  • Reflektere over styrker og svakheter ved å la følelser være veivisere i livet.
  • Forstå sammenhengen mellom hjernens utvikling og behov for aldersgrenser

Last ned PowerPointPresentasjon. Les notater for kommentarer til læreren.

Tilpass fagstoffet til din elevgruppe

Oppgaver

I begynnelsen av timen: La elevene få et par minutter til å skrive ned for seg selv hvordan de vil svare på spørsmålet: «Hvem er jeg?». Følg opp dette i 6.time.

1.  Hvem vi opplever at vi er, formes ved å lytte i tre retninger. Hva menes med å lytte innover, utover og oppover?
  2. Hvorfor kan vi ikke alltid stole på følelsene våre?
  3.  Hvorfor er det behov for aldersgrenser?

Sjekk ut Kahoot

Undervisningsressurs i åtte deler, samt bakgrunnsinformasjon til læreren

Skapt og elsket – et undervisningsopplegg om kropp, identitet og kjønn

UNDERVISNINGSRESSURS: 'Skapt og elsket' er et undervisningsopplegg i åtte deler om kropp, identitet og kjønn. Her finner du bakgrunnsinformasjon for læreren, samt en oversikt over kompetansemål. Undervisningsressursen er tilpasset ungdomsskoletrinnet og utarbeidet av MorFarBarnUng og Damaris Skole.

Skapt og elsket – Del 1 av 8: Hvem er jeg? Identitet og følelser

Skapt og elsket – Del 2 av 8: To ting kroppen forteller om vår identitet

UNDERVISNINGSRESSURS: 'Skapt og elsket' er et undervisningsopplegg i åtte deler om kropp, identitet og kjønn. Fokus i denne timen er hva kroppen forteller oss om hvem vi er og om vår identitet. Vi ser på furry fandom og andre caser.

Skapt og elsket – Del 3 av 8: Et sant og sunt selvbilde

UNDERVISNINGSRESSURS: 'Skapt og elsket' er et undervisningsopplegg i åtte deler om kropp, identitet og kjønn. I denne timen er fokus på et sant og sunt selvbilde i møte med kroppspress. Hva er kjennetegn på dem som er fornøyd med egen kropp?

Skapt og elsket – Del 4 av 8: Om gutt og jente – og biologiske forskjeller

UNDERVISNINGSRESSURS: 'Skapt og elsket' er et undervisningsopplegg i åtte deler om kropp, identitet og kjønn. Fokus i denne timen er biologiske forskjeller mellom gutt og jente, ulike betydninger av ordet ‘kjønn’, samt noe om interkjønn og kjønnsdysfori.

Skapt og elsket – Del 5 av 8: Kjønn er noe man ER, ikke noe man GJØR

UNDERVISNINGSRESSURS: 'Skapt og elsket' er et undervisningsopplegg i åtte deler om kropp, identitet og kjønn. Kjønn er noe man er, ikke noe man gjør. Det er forskjell på kjønn og kjønnsuttrykk. Hør historier fra noen som har hatt negative assosiasjoner til eget kjønn.

Skapt og elsket – Del 7 av 8: Konsekvenser for samfunnet dersom kjønn er uavhengig av biologi

UNDERVISNINGSRESSURS: 'Skapt og elsket' er et undervisningsopplegg i åtte deler om kropp, identitet og kjønn. Hvilke konsekvenser får det for samfunnet dersom kjønn er uavhengig av biologi? To kjønn gir orden og frihet.

Tilbakemeldinger eller spørsmål til forfatterne?

Dette undervisningsopplegget er utarbeidet av Britt-Ellen Skregelid Birkeland fra Damaris Skole Grs og Asbjørn Berland fra MorFarBarnUng. Fagmiljøet tilknyttet kommunikasjon og livssyns-studiet ved NLA Høgskolen har også bidratt i utarbeidelsen av undervisningsopplegget.

Har du innspill eller kommentarer?

2024-09-24T23:13:25+02:00Av |

Flott om du deler: