Aktualisering fra den populære tv-serien «The Big Bang Theory», med fokus på hva tv-serien formidler rundt kjønnsroller.

Denne aktualiseringen inngår i en serie av aktualiseringer tilknyttet tv-serien «The Big Bang Theory»

Tema:
Samfunn, kjønnsroller, «brains vs looks»

Klipp
Episode 18: «The Contractual Obligation Implementation»
Start: 15.28
Stopp: 16.49

Intro
I en av episodene av The Big Bang Theory synes kjønnsroller å vies noe fokus. Dette skjer i sammenheng med at jentene er i Disneyland og guttene er på skolebesøk for å motivere jenter til utdannelse innenfor vitenskap. Guttenes forsøk på entusiasme og motivasjon går heller dårlig og de ringer jentene for hjelp. Jentene er nå kledd ut som hver sin Disney-prinsesse, henholdsvis Tornerose (Penny), Askepott (Bernadette) og Snehvit (Amy). Over telefon vil nå Amy og Bernadette forsøke å bidra til å vekke interessen for vitenskap blant unge jenter. Mens de fortsatt tar på leppestift og studerer seg selv i speilet, formidler de følgende over telefon til jentene på den aktuelle skolen:

Sitat

Amy: «Vitenskapen har bruk for flere kvinner, men fra tidlig alder oppmuntres små jenter til å fokusere mer på utseendet enn på hjernens kapasitet.»

Bernadette: «Det er sant. Dere kan bli akkurat hva dere vil.»
Sentrale momenter
De humoristiske undertonene her er krystallklare i det disse voksne jentene står utkledd som ulike Disney-prinsesser. Samtidig er det også et helt tydelig eksempel på dobbeltkommunikasjon. Hva de sier og hva de gjør signaliserer to helt ulike poeng. På den ene siden snakker de om at jenter oppdras til å fokusere på det ytre i stedet for det indre, og at skjønnhet er viktigere enn å være smart og reflektert. Dette er noe mange kan kjenne seg igjen i, og bekrefter en relativt utbredt holdning i samfunnet. Samtidig kommuniserer de akkurat det de indirekte kritiserer, med hvordan de er kledd og den oppmerksomheten de gir dette. Det er noe i uttrykket «det du gjør taler høyere enn det du sier», og det synes komme til sin rett her. Den verdiformidlingen som skjer i det Amy og Bernadette sier synes å undertrykkes og nedvurderes av det som formidles i deres fokus på hvordan de ser ut (som prinsesser).

Spørsmål til samtale
1.       Hva opplever du «snakker høyest» i møtet med denne situasjonen – det Amy sier eller de jentene gjør/hvordan de ser ut? Hvorfor?

2.       Utenom det tydelig humoristiske i situasjonen, hvorfor tror du regissørene har valgt å gjøre scenen akkurat slik? Hva tror du de ønsker å kommunisere med dette?

3.       Er du enig i at unge jenter «fra tidlig alder oppmuntres til å fokusere mer på utseende enn på hjernens kapasitet»? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva opplever du at kulturen rundt oss – og kanskje særlig populærkulturen (tv-serier, musikk, blader, blogger, etc) – formidler rundt dette? Hvordan ønsker du å forholde deg til dette?

4.       Hva tenker du om Bernadettes utsagn: «Dere kan bli akkurat hva dere vil»? Er du enig eller uenig – og hvorfor?
Ingvild T. Kro, Høgskolelektor NLA Mediehøgskolen Gimlekollen