KOMPETANSEUTVIKLING: I forbindelse med 1000-års jubileet i 2024 arrangerer Damaris Skole en fagdag i samarbeid med Kristne Friskolers Forbund (KFF) og NLA Høgskolen.

Fagdag for lærere på Ryenberget skole i Oslo 15. februar

Fagdagen er for lærere i grunnskolen. Innholdet passer særlig for lærere i KRLE, norsk og samfunnsfag. Det tverrfaglige temaet «demokrati og medborgerskap» ligger til grunn for fagdagen.

Hvordan har kristendommen egentlig påvirket Norge?

I 1024 ble kristenretten vedtatt på Moster. Dette markerte en overgang fra tidligere tiders maktsamfunn til et rettssamfunn. Det kristne menneskesynet førte etter hvert til opphør av slaveri, flerkoneri og tvangsekteskap, og ikke minst at man sluttet å sette ut barn for å dø. Landet fikk også en ny skriftkultur. På fagdagen 1000 år med kristendom i Norge vil vi ha fokus på den gjennomgripende samfunnsomforming som skjedde da kristendommen kom til landet vårt. Vi vil også ha et skråblikk på hvordan dette framstilles i læremidler i skolen. Videre får vi også høre om hvordan kristne enkeltpersoner målrettet har skapt forandring i samfunnet de siste århundrene.

Foredrag

• Arven etter Moster – 1000 års kulturpåvirkning v/Torgeir Landro, prorektor NLA Høgskolen
  • Lurt av læreboka? Er de mørke fremstillingene riktige? v/Bjørn Are Davidsen, rådgiver i Skaperkraft og redaktør Fagsjekk.no
  • 1000 år med kristendom i Norge – kristne strateger etter 1800 v/Helje Kringlebotn Sødal, professor UiA

Mer informasjon

Påmelding via checkin innen 13.februar.