Når læreboka fokuserer på merkedager og høytider som Halloween, Thanksgving, Easter & Christmas, er det ingen klar referanse til jul og påske som religiøse høytider. Hvilke utfordringer og muligheter gir dette?

Hentet fra synliggjøring av det kristne verdigrunnlaget:

Tekstene og språkøvelsene som elevene møter i faget vil, i større eller mindre grad, bære med seg et grunnleggende syn på mennesket, samfunnet og meningen med livet. Utvikling av evne til kritisk tenkning vil innebære at elevene lærer å analysere hvilke normer og verdier som formidles og å vurdere disse. I denne prosessen vil de også bevisstgjøres i forhold til egen kultur og eget livssyn. Elevene skal møte tekster som gir positive forbilder, utvider deres horisont og skaper empati. Tekster og språkøvelser som reflekterer kristen tro og liv med en gudsdimensjon, bidrar til kulturforståelse og identitetsutvikling. Slike tekster vil også kunne være et kritisk korrektiv til dagens majoritetskultur og bidra til at elevene blir reflekterte samfunnsborgere, med respekt for mennesker med forskjellig ståsted.

Kompetansemål engelsk

• Etter 4.trinn: samtale om noen sider ved ulike levemåter, tradisjoner og skikker i den engelskspråklige verden og i Norge

Tren blikket

Tren blikket, både ditt eget og elevenes blikk, slik at dere lettere ser hvordan et religiøst/kristent perspektiv naturlig kan trekkes inn, og samtidig oppdager når et slikt perspektiv er fraværende.

Snakk med elevene:

• Hva i påskebudskapet tenker du på når du ser bollene? Hvorfor?
  • Kan jakten på egg og tradisjonen med harer ha noe med påskebudskapet å gjøre? I tilfelle: hva da?
  • Hva er egentlig kjernen i påskehøytiden?
  • Hvordan blir påsken beskrevet i læreboka?
  • Hva tenker dere om dette?

Se også «Sa du nøytral?» -En guide til analyse av skolens læremidler

Se også Fag og tro – Hvorfor og hvordan?

Fag og tro  – med integritet og kreativitet

Dette eksempelet er hentet fra et foredrag med Margunn Serigstad Dahle,
NLA Høgskolen og Damaris Skole, i regi av KFF

PDF av PPT