PODCAST FOR LÆREREN: Hvilken praktisk betydning har kristen tro og kristent menneskesyn for hverdagen, og spesielt for vårt daglige arbeid?

Podcast

Lytt til en samtale mellom Bjørn Hinderaker, høgskolelektor ved NLA Høgskolen Kristiansand og Kjetil Fyllingen, medarbeider i Damaris Norge.  Bjørn Hinderaker hadde seminar for lærere om denne tematikken på Luthers Friskole Forum-konferansen april 2023.

Bakgrunnsnotater

Anbefalt litteratur:

• Os Guinness: The Call: Finding and Fulfilling the Central Purpose of Your Life
  • Tim Keller: Every Good Endeavor: Connecting Your Work to God’s Work
  • Sigbjørn Ravnåsen: Ånd og hånd. Hans Nielsen Hauges etikk for liv og virke

Den lutherske kallstanken

Det allmenne kall

Dette er det grunnleggende kallet og gjelder alle mennesker.

• Kallet til Gud (kall til frelse)
  • Kallet til å tjene nesten (kall til tjeneste)

Det spesielle kall

Dette er kallet som er rettet spesielt til hver og en av oss, alt etter vår sammenheng og våre gaver. For Luther var det viktig å understreke at «Jørgen hattemakers» arbeid var et kall fra Gud. Hverdagsoppgavene skulle gjøres til glede for medmenneskene og til Guds ære. Min hverdag, mitt arbeid løftes dermed til å bli noe viktig som jeg også gjør for Gud.

• Tjene min neste hvor jeg er

I vår tid er det mye vekt på dette på grunn av den store valgfriheten vi har når det gjelder å velge utdanning og yrke som tidligere generasjoner ikke hadde. Dette gir oss mulighet til både å tenke strategisk (Hva ser det ut som Guds rike trenger nå? Her har «misjonærkall» ofte vært vektlagt), og personlig: Hva er de gaver og interesser Gud har gitt akkurat meg? I vår individualistiske kultur, er det ekstra viktig at det «spesielle kall» settes inn i et større perspektiv.

Kristen tro er en unik ressurs

I møte med vårt arbeid er kristen tro en unik ressurs ved at den gir oss

• en indre ballast – motvirker at arbeidet knuser deg
  • en verdighet til alt arbeid – motvirker kjedsomhet
  • et moralsk kompass – motvirker at arbeidet bryter deg ned
  • et livssyn – motvirker at arbeidet styrer deg og utnytter deg

Hentet fra Tim Kellers bok Every Good Endeavor: Connecting Your Work to God’s Work

Sitat fra C.S. Lewis

«Jeg tror på kristendommen, slik som jeg tror på at solen har stått opp: ikke bare fordi jeg ser den, men fordi at det er ved den jeg ser alt annet.»

Om foredragsholderen

Bjørn Hinderaker er teolog og høgskolelektor ved NLA Høgskolen Gimlekollen. Sentrale arbeidsfelt er etikk, livssyn, praktisk teologi og religion.

Hinderaker er også foredragsholder og konsulent for Damaris Norge.

Har du spørsmål eller tilbakemeldinger ? Ta gjerne kontakt med Bjørn Hinderaker  via epost.