Damaris Norge AS (DN) er eid av Tro & Medier, og er randsonevirksomhet for NLA Høgskolen – med særlig tilknytning til studiet Kommunikasjon og livssyn.|post@damaris.no
I møte med livet2022-02-24T14:27:57+01:00

I møte med livet

Her finner du undervisningsressurser og bakgrunnsstoff i møte med tvil, skamfølelse, synd og personlig smerte,
med utgangspunkt i aktuelle spørsmål:

Hva skal jeg gjøre med tvilen? Hvor er Gud når jeg har det vondt? Bryr Gud seg om urett? Dersom Jesus er forbildet for de kristne, hvorfor er da ikke kristne bedre mennesker enn andre? Hvorfor prøver Bibelen å gi meg skamfølelse ved å snakke så mye om synd? Er ikke synd bare et uttrykk som er funnet opp for å holde oss nede? Trenger jeg tilgivelse, eller kommer jeg til himmelen hvis jeg gjør så godt jeg kan? Gud vet jo hvor vanskelig det er å være menneske. Hvorfor kan han ikke tilgi alle og gi alle evig liv? Hva betyr egentlig “nåde”?

Se her for flere ressurser om kristen apologetikk  

Hva er dyrets merke?

ARTIKKEL FOR LÆREREN: Johannes Åpenbaring er en av de vanskeligste bøkene å tolke i Bibelen. Boken handler om at Jesus er seierherre, og at dette er en trøst til de kristne som opplevde og fortsatt opplever stor forfølgelse og vanskelige utfordringer. Boken er også fylt med bilder og symboler som kan være vanskelig for oss å forstå, f.eks. dyrets merke og tallet 666. Kan vi komme nærmere hva de betyr?  

Seksualitet i populærkulturen & Seksualitet i kristen tro og noen andre livssyn

FOREDRAG: Her kan du lytte til Margunn Serigstad Dahles foredrag om "Seksualitet i populærkulturen" og "Seksualitet i kristen tro og noen andre livssyn". Hun underviste om denne tematikken under et fagseminar om kjønn og seksualitet for lærere ved kristne friskoler.

Det finnes en bedre historie – om revolusjoner og sex

FOREDRAG: Her kan du lytte til Alexis Lundh sitt foredrag fra et fagseminar om kjønn og seksualitet for lærere ved kristne friskoler. Tema: Den seksuelle revolusjonen: Hva er den, og hva har den gjort med oss? Hvordan fortelle den gode historien om kjønn og seksualitet?

Det ondes problem

VIDEO: Gjennom seks glimrende, korte videoer undersøker pastor og apologet Rune Tobiassen temaer knyttet til «det ondes problem». Videoene kan brukes sammen eller hver for seg.

SYNET PÅ LIDELSE I BUDDHISME OG KRISTEN TRO

UNDERVISNINGSRESSURS MED PPT: Dette er et samtaleopplegg for å sammenlikne buddhismens syn på lidelse med Bibelens syn. Det er mange fellestrekk, men på det dypere planet blir skillene tydeligere. Fokus på begrepene "karma" og "synd".

Print Friendly, PDF & Email
Gå til toppen