SAMTALEGUIDE: Sjekk ut vår samtaleguide til «Into the Woods».
Trailer:
NB: avslører sentrale deler av handlingen
Sammendrag
Det var en gang en baker (James Corden) som hadde en kone (Emily Blunt). De hadde et desperat ønske om å få et barn. Ikke langt borte er det en ung jente som heter Askepott (Anna Kendrick) som ønsker å dra til kongens fest, og Lille Rødhette (Lilla Crawford) ønsker seg brød som hun kan ta med til bestemoren sin (Annette Crosbie). Samtidig er det en gutt som heter Jack (Daniel Huttlestone) som ønsker å få beholde sin eneste venn – en ku som ikke lenger gir melk, og den vakre Rapunzel (Mackenzie Mauzy) ønsker å forlate tårnet sitt.
En heks (Meryl Streep) forteller bakeren og hans kone at de ikke kan få barn på grunn av en forbannelse hun kastet over familien. Dette skjedde etter at bakerens far stjal noen magiske bønner fra hagen hennes. For å oppheve forbannelsen må de få tak i en ku så hvit som melk, en kappe så rød som blod, hår så gult som maiskorn og en gyllen damesko, alt før klokken slår midnatt om tre dager. For å finne disse tingene må de først våge seg inn i skogen, dit alle de andre personene i fortellingen har gått inn for å få oppfylt sine egne ønsker.
Stier krysser hverandre, ulver angriper, magiske bønner bytter eier; ønskene går i oppfyllelse og forbannelsen blir opphevet. Men prisen er høy, for fortellingen slutter ikke ved lykkelig alle sine dager. Snart avslører Askepotts prins (Chris Pine) sin falske natur, bakeren tviler på sine evner til å være en god far, og en hevngjerrig kjempe (Frances de la Tour) herjer landet. Alle må dra inn i skogen igjen for å få en slutt på kaoset – men vil de alle klare å komme tilbake i live?
Bakgrunn
Denne filmversjonen av Into the Woods er basert på Stephen Sondheims Broadway-musikal fra 1987, og fansen har hatt store forventninger til den. Da detaljer om endringer i originalhistorien ble kjent før filmen ble utgitt, ble forventningene avløst av kritikk. Fansen var bekymret for at regissør Rob Marshall (Chicago, 2002, Geisha, 2005) ville gjøre musikalen om til en mer tiltalende, «disneyfisert» tolkning av den mørkere siden av eventyr som en ser i Sondheims verk. Marshall var kjapt ute med å slå tilbake denne kritikken, og erklærte at ettersom han var en «stor fan» [1] av musikalen var han «nøye» [2] med materialet, og resultatet er «sannsynligvis nærmere originalen enn de fleste musikaler som fungerer som film» [3].
Marshall understreker at både Sondheim og manusforfatter James Lapine, som skrev boken til musikalen og regisserte den opprinnelige oppsetningen, er involvert. Sondheim var raskt ute med å forsvare filmen etter at det ble sagt at han ikke var fornøyd med forandringer som Disney hadde gjort. I en uttalelse sa han: «Jeg er fornøyd med å kunne rapportere at det ikke bare er en versjon som er tro mot forestillingen; det er en førsteklasses film» [5]. På samme måte tror Lapine at forestillingens «purister vil bli fornøyde» [6] og at bekymringer om at filmen blir for sukkersøt er ubegrunnede ettersom «filmen var mørkere enn jeg trodde at den skulle bli» [7).
Lapine, som var i en situasjon der han bearbeidet sitt eget verk når han skrev manuset, gikk entusiastisk i gang med prosjektet: «Jeg synes det var spennende å kunne gjøre alle de tingene jeg ikke kunne gjøre på scenen.» Eventuelle endringer var lette å gjennomføre siden Sondheim, som er en stor filmelsker, forstod seg på forskjellen mellom mediene. Endringene inkluderte å kutte ut karakterer (som Fortelleren) og sanger (som «No more»), forandre skjebnen til noen av karakterene og tilpasse noen av sangene slik at de ikke lenger var rettet direkte mot publikum.
Into the Woods kombinerer ulike eventyr og fletter sammen historier som Askepott, Lille Rødhette, Jack og bønnestengelen og Rapunzel i en fortelling som viser hva som skjer etter «lykkelig alle sine dager». Alle personene i fortellingen blir dradd inn i en magisk skog, og disse sekvensene er for en stor del filmet i en skog i Windsor Great Park [9]. Marshall forklarer at skogen er «et sted der du blir voksen og lærer om livet og vet at det finnes … et slags felles ansvar … den er mange ting, den er ikke et mørkt og skremmende sted, den er et fantastisk sted» [10].
Spørsmål til samtale
1. Hva var din første reaksjon på filmen? Likte du den, og hvorfor/hvorfor ikke? Hva synes du var særlig interessant med den? Hvis du har sett musikalen på en scene, hvordan var filmen sammenlignet med den?
2. «Det var en gang…»
Hvordan bruker – og forvrenger – Into the Woods normene for eventyr? Gjør dette at karakterene og handlingen er lettere å kjenne seg igjen i? Hva er effekten av å fortelle historien gjennom sang?
3. «I hele første halvdelen av filmen nekter hun å bestemme seg. Jeg tror det er noe mange kvinner gjør, spesielt mange moderne kvinner […] At istedenfor å bare stole på magefølelsen tenker du ‘javel, jeg lager en liste for og imot, og jeg snakker om det med vennene mine, og så gjør jeg det som virker som en god ting, selv om magefølelsen min sier at jeg burde gjøre noe annet, men jeg kveler de følelsene og ignorerer dem, for logisk sett er det dette som er fornuftig’, og jeg tror at det er en veldig dagsaktuell oppfatning» [14]. – Anna Kendrick
Hvordan oppfattet du tolkningen av Askepott og hennes historie i filmen? Hvordan skiller det seg fra den tradisjonelle fortellingen, og hva slags virkning har dette? Syntes du det var lettere eller vanskeligere å kjenne deg igjen i Askepott sammenlignet med det tradisjonelle eventyret, og hvorfor? Hva tror du skjer med Askepott etter at filmen slutter?
4. Hva følte du etter å ha sett slutten på filmen? I hvilken grad var det en avslutning du var fornøyd med? Hvis du ikke var fornøyd, hva var da de ubesvarte spørsmålene du satt igjen med?
5. «Din far var ikke noen far, så hvorfor skulle du være det?» – heksa
Hvorfor er bakeren usikker når det gjelder å ta seg av sitt eget barn? Hvordan lærer han å overvinne frykten sin? I hvilken grad er foreldre formet av hvordan deres foreldre er? Hvordan kan en forsøke å overvinne en dårlig opplevelse på dette området?
6. Askepott: Hvis du elsker meg, hvorfor var du utro?
Prinsen: Jeg trodde at hvis du var min ville jeg aldri ønske meg mer.
Hva kan være årsakene til at det er misnøye i mange av forholdene i filmen? Hvorfor blir heksas forhold til Rapunzel ødelagt? Hvorfor tror du bakerens kone blir forført av prinsen? Hvordan kunne forholdene i filmen ha blitt gjort mer solide og langvarige?
7. I hvilken grad har foreldre og formyndere et ansvar for å forberede barn på livets skuffelser? Hvordan kan en finne en balanse mellom å oppmuntre barndommens uskyld og å erkjenne de mørkere sidene av livet? I hvilken grad er filmer som Into the Woods en nyttig måte å hjelpe barn til å forstå at livet ikke alltid vil være enkelt?
8 .«Skal vi fjerne forbannelsen ved lureri? – bakeren
Hvilke moralsk tvilsomme handlinger gjør personene i fortellingen for å få oppfylt ønskene sine? Hva slags følger får disse handlingene senere? Når kan noen i vår verden finne på å slakke på moralen for å oppnå et ønske – og hva kan konsekvensene bli?
9. Lille Rødhette: Hvis vi gjør det, dreper hun Jack.
Heksa: Og hvis vi ikke gjør det, dreper hun alle i kongeriket.
Hvordan angriper de ulike personene problemet med kjempen? Hvorfor tror du de dras inn i en situasjon der de skylder på hverandre? I hvilken grad blir personene i fortellingen tvunget til å ta ansvar for sine egne handlinger?
10. «Er du sikker på at det du ønsker deg er det du vil ha?» – Askepotts mor (Joanna Riding)
Bakerens kone: Hvorfor ville du rømme?
Askepott: Det er bare ikke helt som jeg forventet.
Hvordan kan vi avgjøre om ønskene våre virkelig er det vi helst vil ha? Hvordan kan vi skille mellom hva vi vil ha og hva vi trenger? Hva slags holdninger til å få ønsker oppfylt er rådende i vårt samfunn?
11. «Bli hos meg, verden er mørk og vill. Forbli et barn mens du kan være et barn.» – heksa
«Hekser kan ha rett, kjemper kan være gode.» – Askepott og bakeren
Hvorfor kan det være viktig å lære mer om både det gode og det onde i verden når vi forlater barndommen? Av hvilke hendelser eller situasjoner kan en lære disse tingene? Hva slags utfordringer gir det å leve i en verden som ikke er svart-hvit, og der ting ikke alltid er slik som de først ser ut?
12. «[Skogen er] et sted der du blir voksen og lærer om livet og vet at det finnes … et slags felles ansvar … den er mange ting, den er ikke et mørkt og skremmende sted, den er et fantastisk sted.» [16] – Rob Marshall
Hva slags rolle spiller skogen, og hvordan endrer dette seg i løpet av filmen? Hvordan forstår du Rob Marshalls forklaring når det gjelder skogens symbolikk? Hvordan gjør skogen noen av personene i fortellingen i stand til å gjennomgå en slags åndelig reise? Hvor kan «skogen» være i vår egen verden?
Hanna Rowe (Damaris England). Oversatt og bearbeidet av Ingebjørg Hitland, frivillig medarbeider i Damaris Norge.
Fotnoter
[1] Kevin Fallon, «Rob Marshall Defends Into the Woods», The Daily Beast, 9. december 2014.
[2] Kevin Fallon, «Rob Marshall Defends Into the Woods», The Daily Beast, 9. december 2014.
[3] Kevin Fallon, «Rob Marshall Defends Into the Woods», The Daily Beast, 9. december 2014.
[5] Adam Hetrick, «Sondheim Issues Response Following Report of Disney Into the Woods Film Changes», Playbill, 23. juni 2014.
[6] Louis Peitzman, «Behind the Changes that Brought Into the Woods from Stage to Screen», Buzzfeed, 5. desember 2014.
[7] Louis Peitzman, «Behind the Changes that Brought Into the Woods from Stage to Screen», Buzzfeed, 5. desember 2014.
[9] Steven McElroy, «One Day Your Prince Will Come (Whining)», The New York Times, 25. desember 2014.
[10] Catherine Shoard, «Into the Woods Star Anna Kendrick: ‘The Woods are Like a Sexy Night Club’- Video Interview», The Guardian, 7. januar 2015.
[14] Catherine Shoard, «Into the Woods Star Anna Kendrick: ‘The Woods are Like a Sexy Night Club’- Video Interview», The Guardian, 7. januar 2015.
[16] Catherine Shoard, «Into the Woods Star Anna Kendrick: ‘The Woods are Like a Sexy Night Club’- Video Interview», The Guardian, 7. januar 2015.
Mal for filmanalyse
Artikkel fra Snakkomtro.com finner du her.
Regissør: Rob Marshall
Manus: James Lapine, basert på en musikal av James Lapine og Stephen Sondheim
I rollene: Meryl Streep, Emily Blunt, James Corden, Anna Kendrick, Chris Pine, Johnny Depp, Lucy Punch, Mackenzie Mauzy, Frances de la Tour, Christine Baranski, Tracey Ullman, Simon Russell Beale, Annette Crosbie, Lilla Crawford, Billy Magnussen, Daniel Huttlestone
Distributør: The Walt Disney Company Nordic
Kinopremiere: 27. mars 2015
Aldersgrense: 11 år