Samtaleguide Jesus Revolution

SAMTALEGUIDE: Midt i ungdomsopprøret og hippiebevegelsen tidlig på 1970-tallet oppstod Jesusvekkelsen i sørlige California. Hva skjedde?

SAMMENDRAG

Jesus Revolution er et engasjerende drama om Jesusvekkelsens begynnelse. Filmen gir et levende møte med de motkulturelle trendene tidlig på 70-tallet, som ramme for vekkelsen.

Den karismatiske, omreisende hippieforkynneren Lonnie Frisbee vinner gradvis tillit hos pastoren Chuck Smith i liten, tradisjonell menighet. På tross av sterk indre motstand i menigheten, åpner han dørene til kirken. En stadig økende strøm av unge, søkende hippier møter frem. Vekkelsen bryter igjennom.

Livshistorien til Greg Laurie, som blir en sentral leder i Jesusbevegelsen, har stor plass i filmen. Vi møter ham som en rotløs tenåring, preget av oppveksten hos en alkoholisert alenemor. I sin lengsel etter sannhet og mening fascineres han av hippiebevegelsen og tester ut LSD før han fortsetter sin søken i vekkelsesmiljøet rundt Frisbee og Smith. Veien frem til en personlig kristen tro er preget av indre kamp med mange spørsmål, og fremstår som troverdig.

Filmen gir også en usminket skildring av spenninger, stolthet og konflikter blant vekkelsens ledere. Helt til slutt i filmen presenteres noen fakta om Jesusvekkelsens framvekst og filmens hovedpersoner. Denne korte dokumentariske delen burde imidlertid ha gitt et helhetlig bilde av Lonnie Frisbees tragiske livshistorie. Her blir den dessverre fortiet.

BAKGRUNN

Den 21. juni 1971 prydet teksten «The Jesus Revolution» framsiden av Time Magazine. Oppslaget om vekkelsen blant hippiene skapte stor oppmerksomhet der og da. Nærmere femti år senere fanget så coveret oppmerksomheten til Jon Erwin og gav idéen til filmen.

Jesus Revolution (2023), som er inspirert av selvbiografien til Greg Laurie med samme tittel, slo svært godt an hos kinopublikum i USA. Den nylige lanseringen på det amerikanske Netflix ble også en ubetinget suksess. Mottakelsen blant filmkritikerne var imidlertid variert. Selv om en rekke anmeldere berømmer den filmatiske kvaliteten, ser mange på Jesus Revolution kun som en film om kristne, produsert av kristne, for kristne.

Filmen aktualiserer viktige hendelser i nyere kirkehistorie. Jesusvekkelsen var en radikal kristen bevegelse som hadde sitt utspring i hippie-bevegelsen i sørlige California rundt 1970. Hippie-bevegelsen var en del av 60-tallets ungdomsopprør og representerte et politisk, ideologisk og kulturelt brudd med etablerte tradisjoner og normer.

Jesusvekkelsen førte til et dypt åndelig og sosialt engasjement blant unge kristne verden over, også i Norge. Bevegelsen fungerte som en kristen motkultur, både i møte med storsamfunnets materialisme og hippiebevegelsens alternative budskap.

SPØRSMÅL TIL SAMTALE

1. Hvordan opplevde du filmen? Hva berørte deg særlig?

2. Hvordan skildrer filmen mangfoldet av meninger, verdier og livssyn tidlig på 70-tallet? Hva kjenner du igjen i vår tid?

3. Hva tenker du om fremstillingen av Greg Laurie og hans søken etter sannhet og mening? Hvorfor ble han overbevist om at Jesus er «Sannheten» (Joh. 14,6)?

4. Etter nøye å ha observert det som foregår, sier journalisten Josiah at han «håper at det er virkelig». Hvilke grunner gir filmen for at vekkelsen er «virkelig»?

5. Hvis du går i en kristen menighet, kan du kanskje kjenne deg igjen i frykten for endring og ønsket om å ivareta kontroll og tradisjon. Hvordan kan filmen være til hjelp i møte med dette?

6. I lys av handlingen i filmen, hva tror du pastor Chuck tenker på når han sier: «Heldigvis har Gud lang erfaring i å bruke ufullkomne mennesker»? Hvilke eksempler kommer du umiddelbart på fra Bibelens verden?

Fakta om filmen

Skuespillere: Joel Courtney, Jonathan Roumie, Kimberly Williams-Paisley, Kelsey Grammer
Sjanger: Drama / Coming of age
Regi: Jon Erwin, Brett McCorkie
Nasjonalitet: USA
Aldersgrense med begrunnelse: 12 år
Alle barn kan se filmen i følge med foreldre.
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2023
Distributør: Manymore AS
Hentet fra filmweb.no

Podcast om filmen

Midt i ungdomsopprøret og hippiebevegelsen tidlig på 1970-tallet i sørlige California begynte den såkalte Jesusvekkelsen. Time Magazine viet en hel forside til den nye vekkelsen i juni 1971 med tittelen «Jesus Revolution». Denne forsiden inspirerte filmskaperne bak den nye filmen Jesus Revolution. I denne podcasten møter vi Kjetil Fyllingen i samtale med Lars Dahle – med refleksjoner om filmen, vekkelsen, ungdomsopprøret og vår egen tid.

Flere ressurser til filmer og TV-serier om kristen tro

– med fokus på bibelske temaer, bibelske personer og / eller kristne miljøer, sett med ulike livssynsbriller

Fem grunner til at du bør se filmen Jesus Revolution

ARTIKKEL: Er filmen 'Jesus Revolution' en film om kristne, produsert av kristne for andre kristne? Ja og nei. Det er en film om kristne, produsert av kristne, men jeg håper virkelig at det ikke bare er kristne som kommer til å se den. Her er fem grunner til at du bør se filmen 'Jesus Revolution', uansett om du kaller deg kristen eller ikke.

Det Timmy Gresshoppe ikke sa – om Den hellige ånd i populærkulturen

ARTIKKEL: Populærkulturen har mange elementer av noe overnaturlig som veileder oss. Men Den hellige ånd er langt mer enn en veileder. Hvilke spor av Den hellige ånd finner man i populærkulturen?

Alle tilber. Det eneste valget er hva vi tilber.

AKTUALISERING: Hva er det å tro? Ateisme blir ofte definert som fravær av tro. Men er det mulig å ikke tro? Og er det forskjell på å tro at det kommer en dag i morgen, og å tro at Gud eksisterer?

Samtaleguide Paul, The Apostle of Christ

SAMTALEGUIDE: Med tanke på sjanger og innhold, er Paul – Apostle of Christ en klassisk bibelfilm, med nært slektskap til filmer som Noah, Risen og Den sanne historien om Maria Magdalena. Paul – Apostle of Christ er den første spillefilmen fra Hollywood om Paulus.

Noah

Noah er en episk film regissert av Darren Aronofsky (Black [...]