SAMTALEGUIDE: Barna blir med kong Caspian for å forsøke å få tak i de syv magiske sverdene til de syv bortkomne grever av Narnia. Dette ondet viser seg som en grønn tåke som infiltrerer menneskenes tanker, og så tar form i deres mørkestes drømmer. Alle de unge menneskene blir testet i forhold til sine egne fantasier og sin egen frykt.
Sammendrag
Reisen til det ytterste hav er den tredje filmen i en filmserie som er basert på C.S. Lewis’ klassiske Narniafortellinger. De to yngste Pevensiesøsknene, Edmund (Skandar Keynes) og Lucy (Georgie Henley) befinner seg igjen i det mystiske landet Narnia, denne gang med sin fetter Eustace Scrubb (Will Poulter). Barna blir med kong Caspian (Ben Barnes) om bord på skipet «Morgenrødens vind» for å forsøke å få tak i de syv magiske sverdene til de syv bortkomne grever av Narnia.
Alle sverdene må legges på Aslans bord for å beseire den overhengende ondskapen fra de mørke øyene. Dette ondet viser seg som en grønn tåke som infiltrerer menneskenes tanker, og så tar form i deres mørkestes drømmer. Alle de unge menneskene blir testet i forhold til sine egne fantasier og sin egen frykt: Lucy får sjansen til å sin sin eldre søster Susan (Anna Popllewell); den hvite heksa (Tilda Swinton) frister Edmund med makt, Eustace lokkes av gull, og Caspians far dukker opp og gir sin sønn en skuffelse. Aslan våker over dem, men sørger for at valget mellom mørke og lys er deres.
Bakgrunn
Disney trakk seg ut av serien etter at film nummer to, Prins Caspian, ikke bragte inn på langt nær så mye penger som forventet. C.S. Lewis’ episodiske Reisen til det ytterste hav er en utfordrende bok å tilpasse til det store lerretet. Regissør Michael Apted valgte å inkludere elementer fra den neste boken i serien, Sølvstolen, samt å legge til en overordnet fortelling om å forene de syv sverdene for å kunne beseire ondskapen. Men han insisterte på at de trosrelaterte sidene ved historien ikke måtte gå tapt.
Reisen til det ytterste hav har delt kritikerne. Mange mener serien har fått tilbake mye av troverdigheten den tapte i den første oppfølgeren, og at den passer godt for familier. Andre hevder at filmen ikke har gjort nok for å komme opp på nivå med sin rival innenfor filmserier, Harry Potter.
Spørsmål til samtale
- Hva synes du om filmen i forhold til andre Narniaadapsjoner? Hva likte du ved den? Hva likte du ikke? Hva synes du om skuespillerprestasjonene?
- Hvis du har lest boken, hva tenker du om endringene som ble gjort i filmen? Vil du si at disse forbedret eller ødela for den originale historien, og i så fall på hvilke måter?
- Hvordan reagerte du på de sentrale skikkelsene? Hadde du en favorittkarakter, og hva var det som i så fall appellerte til deg?
- Etter at Lucy ønsker seg selv bort, sier Aslan til henne: ”Ikke løp fra den du er”. Hvorfor ønsker Lucy å være en annen? Hvordan endrer hennes inntrykk av seg selv seg? Hvordan kan vi bekjempe vår personlige usikkerhet?
- Edmund og Caspian blir fristet av makt og rikdom. Hva vil du si er de mest vanlige fristelser i dag? Hvorfor tror du de har en så kraftig effekt på oss? Tror du det er mulig å håndtere fristelser, og i så fall hvordan?
- Coriakin har et råd til barna: ”For å bekjempe mørket der ute, må du bekjempe mørket i dere selv”. Tror du at ondskap finnes i hver person? Hvorfor er det fristende å bare fokusere på det onde ”der ute”?
- ”Du må bare ha tro i forhold til disse tingene”, forsikrer Lucy Gael trygt. ”Aslan vil hjelpe oss”. Hva tenker du om troen Lucy og Rippipip uttrykker? Hvordan påvirker det livene deres?
- Hva er det med Rippipip som gjør ham så sjelden (bortsett fra at han er en snakkende mus)? Vil du si at disse kvalitetene fortsatt er verdsatt i dag? Hvorfor eller hvorfor ikke?
- Før kong Caspian og mannskapet hans går ut i kamp, oppfordrer ham dem til å ”tenke på de tapte sjeler [de er der] for å redde, tenke på Aslan [og] tenke på Narnia». Hvor henter du din styrke fra når du står ovenfor skumle situasjoner?
- Hvordan fikk slutten av filmen deg til å føle deg? Hva tenker du om dynamikken mellom Aslan og barna – i Narnia og i den ”normale” verden?
- I et av sine siste brev sammenlignet C.S. Lewis Reisen til det ytterste hav med ”det åndelige liv”, og viser til Rippipip som et særegent eksempel på dette. På hvilken måte kommer dette til uttrykk i filmen?
- Bibelen sier: For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn. Og dette er dommen: Lyset er kommet til verden, men menneskene elsket mørket høyere enn lyset, fordi deres gjerninger var onde. (Joh 3,16-19).
Kristne stoler på at Jesus skal redde dem fra makten av og straffen fra sine onde handlinger. Deres relasjon til ham inspirerer dem til å mestre sin usikkerhet og sine fristelser. Hva tenker du om den kristne levemåten?
Mal for filmanalyse
Artikkel fra Snakkomtro.com finner du her: http://snakkomtro.com/hva-ser-vi-egentlig/
Andakt knytta til Narnia, finner du her: http://snakkomtro.com/hvorfor-kom-jesus-til-jorda/
Aktualisering knytta til Narina, finner du her: http://snakkomtro.com/begynnelse-pa-guds-endringsplan/
Enda tettere aktualisering med tanke på advent og blant annet Narnia, her: http://snakkomtro.com/ressurser-til-adventstiden/
- Originaltittel: The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader
- Genre: Familiefilm / Fantasy
- Skuespillere: Ben Barnes, Skandar Keynes, Georgie Henley, Will Poulter, Laura Brent, Liam Neeson, William Moseley, Anna Popplewell
- Regi: Michael Apted
- Manus: Michael Petroni, Richard LaGravenese, Christopher Markus, Stephen McFeely
- Nasjonalitet: USA
- Musikk: David Arnold
- Produksjonsselskap: 20th Century Fox Home Entertainment, Fox 2000 Pictures, Twentieth Century-Fox Film Corporation, Walden Media
- Distribusjon: Twentieth Century Fox Norway
- Video distribusjon: SF Norge A/S, Fox-Paramount Home Entertainment Norge, SF Norge A/S, SF Norge A/S
- Produksjonsår: 2010
- Lengde: 1 t. 53 min.
- Aldersgrense: 11 år
- Egnethet: Barn/ungdom
- Begrunnelse: Kraftige effekter og enkelte truende scener i denne filmen kan virke skremmende på 7-åringer. Derfor får filmen 11-årsgrense.