UNDERVISNINGSRESSURS: Les Misérables, den store romanen av Victor Hugo fra 1862, verdens mest sette musikal og nå film, skildrer menneskeskjebner, fattigdom og troen på loven og på Gud. Ressurs for fagene Norsk, KRLE og samfunnsfag, samt de tverrfaglige temaene Folkehelse og livsmestring og Demokrati og medborgerskap.
Vi sitter igjen med store spørsmål etter å ha lest eller sett fortellingen – Hva ville jeg har gjort i en slik situasjon? Kan mennesker i dag oppleve noe tilsvarende? Hvor er Gud og kan vi stole på Ham når nøden er størst?
En undervisningsressurs utarbeidet av Hilde Grimm, bearbeidet av Damaris Skole.
Kompetansemål Norsk, etter 10.trinn
Kompetansemål KRLE, etter 10.trinn
- gjøre rede for og reflektere over sentrale momenter i kristen tro
- gjøre rede for et kristent menneskesyn og den kristne etikkens forankring
- utforske og presentere hvordan elementer fra kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og kulturliv
Kompetansemål Samfunnsfag, etter 10.trinn
Historien tar opp alltid aktuelle tema som rettferdighet, kjærlighet, tilgivelse, nåde, menneskeverd og identitet.
Filmen har vunnet tre Golden Globe-priser, og ikke minst Anne Hathaways pris for beste kvinnelige birolle var svært fortjent. Skuespillerne synger live på settet og fremstår som både flotte skuespillere og nydelige sangere. Sangene får frem følelser og smerte på en gripende måte!
Dette er ikke en typisk ungdomsfilm, men kanskje kan den gi elevene en ny type film- og musikkopplevelse – som kan legge grunnlag for gode samtaler i klassen.
Arbeid med filmen (og evt. boka) kan knyttes til flere fag og kompetansemål: Norsk, KRLE og samfunnsfag. Ressursen vi her tilbyr, omfatter alt fra å kun se filmklipp og drøfte aktuelle tema, til å jobbe tverrfaglig med temaene Folkehelse og livsmestring og Demokrati og medborgerskap over flere uker og integrere flere kompetansemål, også i engelsk-faget og musikk.
Filmen fra 2012 har aldersgrense 11 år, men vær oppmerksom på at den inneholder enkelte sterke scener. Snakk gjerne med elevene om dette før du evt. viser filmen: Prostitusjon, fattigdom og død.
Ressursen består av
- Elevhefte (Må redigeres noe av faglærer)
- Lærerveiledning
- Filmanalyse – Mal
- Forfatter Victor Hugo
- Fordypning i tema: Nåde – Rett og galt – Å bli virkelig fri – Kjærlighet
- Fengjande og frigjerande – i Dagen (Nynorsk)
Før filmen vises i klasserommet
Presenter forfatteren Victor Hugo og hans engasjement for fattige og undertrykte. Gi et riss av samfunnsforholdene i Frankrike på 1800-tallet og hvordan Les Misérables er knyttet til hendelser og forhold i sin samtid.
- Den franske revolusjon: Bakgrunn, inkludert henvisning til den industrielle revolusjon, juniopprøret (kort presisering av at dette er bokas egentlige bakteppe og at en revolusjon ofte kan bestå av flere hendelser/opprør).
- Revolusjonens konsekvenser for menneskerettigheter, nye lover – i Europa, men også i Norge. Stikkord: Demokrati, stemmerett, grunnlov, kristendommens plass/kristne verdier.
- Romantikken (som forløper til nasjonalromantikken) og sjangerlære om roman.
- Realismen: Kjennetegn på realismen, tidsperiode og eksempler på norske forfattere. Forfattere som politikere. (Se på i hvilken grad teksten passer bedre inn under realismen enn romantikken.)
- Filmanalyse: Gjennomgang av hva elevene bør se etter for å få med seg virkemidler som er brukt i filmen – teknisk og innholdsmessig.
- Bibelvers og bibelfortellinger knyttet til tema (kan evt. komme etter at filmen er sett).
Forklar også at historien handler om alltid aktuelle tema som rettferdighet, kjærlighet, tilgivelse, nåde, menneskeverd og identitet.
Be elevene ha ett spørsmål i bakhodet mens de ser forestillingen. Læreren velger spørsmål ut fra hva klassen skal fokusere på i etterarbeidet.
Forslag til spørsmål
1. Se etter hvilken plass tilgivelse har i stykket. Hvem trenger tilgivelse?
2. Finn eksempler på at noen ofrer seg for en større sak eller annen person.
3. Kan det noen ganger være rett å gjøre noe som er galt?
Tips: Se også Mal for filmanalyse der livssynsaspektet er integrert
Etter filmen: spørsmål til videre arbeid, samtale og refleksjon
Norsk
Spørsmålsbank å velge fra:
1. Hvordan likte du forestillingen? Forklar hva du synes var bra og/eller hva du synes var mindre bra.
2. Skriv et brev til en venn som ikke har sett forestillingen. Begrunn hvorfor han/hun bør se den, eller eventuelt absolutt la være.
3. Skriv et leserinnlegg til lokalavisa hvor du begrunner hvorfor alle 10. klasser bør se Les Miserablés.
4. Hva mener du er det viktigste temaet i Les Miserablés?
5. Hvorfor tror du Les Miserables fortsatt er populær, så lenge etter at historien ble skrevet?
6. Hvilke muligheter og begrensninger gir musikal-formen i forhold til en bok?
7. Hvordan fremstilles politi og lov i stykket? Hvilke virkemidler brukes?
8. Hvordan fremstilles de fattige? Hvilke virkemidler brukes?
9. Hvordan fremstilles kristne verdier, eksempelvis i biskopens handlinger?
10. Hvordan bidrar sangen og musikken til å formidle innholdet i stykket? Gi gjerne eksempler.
KRLE
Tilgivelse og nåde
1. Biskopen hjelper Jean Valjean uten at han har fortjent det. Hvordan er dette et bilde på nåde i kristen tro?
2. Hvordan påvirker det Jean Valjeans tankemåte og livsførsel at biskopen viser hamnåde?
3. Gi eksempler på mennesker som tar i mot, og ikke tar i mot, Jean Valjeans tilgivelse. Hvorfor tror du de reagerer så forskjellig?
4. Hvilken risiko kan det medføre å vise noen nåde?
5. Er det mulig å vise både rettferdighet og nåde samtidig?
Offer
1. Hvilke eksempler på offer finner du i forestillingen Les Misérables?
2. Studentene på barrikaden var villige til å ofre livet. Hva kjempet de for?
3. Offer, i betydningen å gi seg selv for andre, er et kjerneord i kristen tro. Jesus beskrives som et offer for oss mennesker. Hva sier Bibelen at hadde gått galt i forholdet mellom Gud og menneskene?
4. Hva slags frihet sier Bibelen at Jesus ofret seg for? (Se f.eks. Kolosserne 1,13-24).
Rett og galt
1. Hvorfor ender Fantine opp med å selge kroppen sin for å få penger til sin syke datter?
2. Er det mulig å avgjøre om hun handlet rett eller galt? I så fall, hvordan?
3. Javier er opptatt av at loven skal følges, koste hva det koste vil. Hva synes du om måten han tenker på om loven og sin egen rolle som politi?
4. Hvorfor holder Jean Valjean sannheten om sin fortid skjult for Cosette? Finnes det gyldige grunner for å holde tilbake sannheten noen ganger? Begrunn.
5. Jean Valjean velger å stå frem som skyldig, selv om det kan gå ut over hans nærmeste og byen han styrer. Handler han rett eller galt? Begrunn.
Identitet, menneskeverd, likeverd
1. Som fange hadde Jean Valjean mistet sin personlige identitet i andres øyne, han var bare et fangenummer. Hva gjorde dette med måten andre så på ham etter løslatelsen?
2. Biskopen behandler Jean Valjean som et likeverdig medmenneske. Hva skjer – og hvordan forandrer dette Jean Valjean?
3. Hvorfor tror du biskopen handler som han gjør?
4. På hvilke måter rangeres menneskers verdi i dag? Hva kan være årsaker til dette?
EKSTRA:
Forslag til arbeid med tema i filmen – noen tips og henvisning til scener
Elevene kan enten jobbe med et tema på egenhånd eller i gruppe, for så å presentere dette for gruppen/klassen, eller man kan ta opp ett eller flere tema i en muntlig diskusjon, felles i klassen.
Løgn og sannhet
- Jean Valjean har levd i skjul og under falskt navn. Så får han vite at en annen man er arrestert og mistenkt for å være ham og risikerer å gå uskyldig i fengsel. Skal Valjean stå frem med sannheten?
- Jentene på fabrikken hvor Fantine jobber fremstiller Fantine veldig negativt –De vrir på sannheten og sladrer – Fantine mister jobben. Hvorfor gjør de dette? Hva har de å vinne på dette? Kan noe slikt skje blant ”venner” i dag?
- Jean Valjean holder sannheten om sin fortid skult for sin ”adoptivdatter” Cosette. Er dette riktig valg. Finnes det grunner for å holde tilbake sannheten?
Oppbrudd og ansvar. Det finnes mange oppbrudd i filmen:
- Jean Valjean løslates og må ta nytt ansvar for sitt eget liv. Han tar et oppbrudd med fengselet, men også med seg selv. Starter på nytt. Gir sitt liv til Gud.
- Fantine har ansvar for sin datter. Hun må overlate henne til andre og jobbe for å tjene nok penger til å betale for dette.
- Jean Valjean må ta et nytt oppbrudd med livet som ordfører når politimannen igjen finner ham, og igjen i slutten av filmen, når han beslutter å reise fra Cosette for å beskytte henne.
Kjærlighet og kjønnsroller – Sang: A heart of love
- Kvinnene på 1800-tallet – ikke minst fattige kvinner – ble utnyttet og ført ut i prostitusjon. Også i dag opplever kvinner at de nærmest ikke har noe valg enn å selge sin egen kropp.
- Både lykkelig og ulykkelig kjærlighet skildres også i filmen.
- Fantine som selger seg for å få nok penger til sin syke datter – Rett eller galt?
- Politimannen som er opptatt av at loven skal følges – Rett eller galt?
- Jean Valjean som velger å stå frem som skyldig, selv om det kan gå ut over sine nærmeste og byen han styrer – Rett eller galt?
Vanskelige valg og identitet
- Jean Valjean bytter identitet når han kommer ut av fengselet. Han kan ikke klare å leve med brevet som følger han som kriminell, hvor det kommer frem at han er en farlig mann. I møte med en biskop opplever han for første gang på mange år å bli behandlet som et mennesket – Han mottar frelse og tilgivelse.
Nåde og overgivelse til Gud
- Fra fange til ordfører. Fra kriminell til Guds tjener
- Biskop som tar eks-fangen Jean Valjen inn i sitt hus og tilgir han, selv etter at Valjean stjeler fra han. Jean ber til Gud: ”Hvis det fins en annen vei? Jeg har lært å hate verden, som hater meg. Jeg strekker meg, men faller!” Jean bestemmer seg så for å følge Gud.
- Jean Valjean lar også politimannen, som i årevis har jaktet på han, slippe fri
Å ofre seg selv for andre
- Fantines offer for sin datter
- Jean Valjean risikerer mye når han bryter reglene for prøveløslatelse, for å redde Cosette.
- Under studentopprøret velger mange å ofte sitt eget liv for saken – for folket og fremtiden.
- Hvor mye er vi villige til å ofre for andre? Hva med Jesu offer for oss?
(Alle foto: Filmweb/United International Pictures)