Fag: Norsk, KRLE. Utarbeidet av Hilde Grimm

UNDERVISNINGSRESSURS: Tom Egelands spenningsroman for ungdom er velskrevet. Tema som religion, magi, symboler, profeti og myter blir satt sammen til en spennende historie, men å skille mellom virkelighet og fantasi blir ikke lett for leserne.

Ressursen kan brukes til et større leseprosjekt i norsk og til muntlig eksamen. Du kan også plukke ut deler til morgensamlinger og diskusjon i KRLE-faget.

Tips: Se også Les mer – skriv bedre

Kompetansemål etter 10. trinn, norsk

Kompetansemål etter 10. trinn, KRLE

Fakta:

Boka Katakombens hemmelighet av Tom Egeland er utgitt på Aschehoug. Vaskeseddelen oppsummerer fortellingen slik:

– En romersk katakombe – En magisk amulett – En religiøs profeti – En mystisk munkeorden – En gutt – En gåte – En hemmelighet

Reklamefilm for boka finner du her!

1. kapittel av boka (Til f.eks. høytlesning som bokpresentasjon)

Handlingen:

Robert blir ikke særlig fornøyd når han ikke får være med moren inn i katakomben i Roma, hvor hun jobber som arkeolog. Han tar derfor et farlig valg, og i sin egen etterforskning kommer han ut for myter, spenning og uforklarlige hendelser. Jordens eksistens står på spill. Samtidig med Roberts farlige spill, har noen forskere oppdaget en komet som er på vei mot jorda. Den vil utslette alt liv… Er det dommedag vi står overfor?

Virkelighet eller fantasi?

Boka har fått god kritikk og terningkast 6 fra VGs anmelder. Anmelder i VG skrev: Egeland lar sin unge helt reflektere over livets små og store mysterier. Hva som skjer etter døden og hva tid egentlig betyr, utfordrer Roberts virkelighetsoppfatning. Vekslingen mellom skumle munkeordener, okkulte hendelser og hverdagsliv med skole og fotballtrening i Oslo er et godt grep. På snedig vis, ved at Robert samler inn fakta til en skoleoppgave, lærer vi mye på veien.

Men hva lærer egentlig ungdom som leser denne boka? Hvordan kan de klare å holde fakta og fiksjon fra hverandre? Og hvilke feiloppfatninger av kristen tro kan boka gi?

Boka veksler mellom handling og ulike faktabokser: «Roberts fakta om…» Her er det nok mye å lære og mye fakta, men denne vekslingen gir et inntrykk av at boka i sin helhet fremstiller sannheter om kristendommen. På s. 83-84 kan man f.eks. lese om en bibel som er eldre enn alle andre bibelutgaver, som kun Domini Canes-munkene vet at finnes. Den skal inneholde «tidlige og ukjente versjoner av de tekstene som senere skulle bli inkludert i Det nye testamentet. Og skrifter som ble forkastet da de første lederne i den kristen kirken bestemte hvilke tekster som skulle få plass i bibelen». En av disse mystiske og hemmelige tekstene fortalte profetien om Den hellige stjerne, i følge boka til Egeland.

Fordypning i forfatterskap:

Dersom elevene vil lære mer om forfatter Tom Egeland er denne videoen en fin og enkel måte å få informasjon på. Den sier også litt om forfatteryrket.

I tillegg finner man god informasjon på forfatterens egen hjemmeside under Biografi.

Skriftlige oppgaver (etter at boka er lest):

1. Skrive bokanmeldelse og/eller:
  2. Skrive leselogg
  3. På hvilken måte handler boka om: Virkelighet og fantasi – Løgn og sannhet eller: Makt og motmakt. Velg et av temaene.
  4. Lage en presentasjon av boka og/eller forfatter
  5. Skriv om din leseopplevelse av boka: Hva likte du og likte du ikke. Hva synes du om måten boka blander fakta og fiksjon?
  6. Sammensatte tekster: Hva er en sammensatt tekst? Skriv en detaljert beskrivelse av bokas utforming/layout – Både omslag og selve bokteksten. Hvilke ulike modaliteter er tatt i bruk? Synes du modalitetene til sammen har skapt en god sammensatt tekst?

Muntlig eller skriftlige refleksjonsoppgaver:

1. Hvordan skal dommedag skje i følge Bibelen?
  2. I hvilken grad kan mennesker påvirke dommedag og hva tenker du om profetien munkene i boka tror på? (se s. 80 og 110-111)
  3. Hvordan ble Bibelen satt sammen? Hvilke kriterier ble brukt for å komme med? (Spør gjerne lærer om fordypningsartikkel og filmklipp om dette)
  4. Hvordan fremstilles munkene i boka? Hvordan bryter de med det vi ser på som god kristen moral. Hvilken verdi gir f.eks. munkene et menneske i boka? (Tips: Les s. 84 og 89 og 110-111).
  5. Hva sier Bibelen om et menneskes verdi?
  6. På s. 142 finner du en faktaboks om relikvier. I hvilken grad stemmer denne faktaboksen med dagens virkelighet? Les f.eks. på SLN.no. Hva tenker du om denne fremstillingen av fakta i boka. Blir man lurt som leser?

Presentasjon:

Arbeidet med boka og forfatteren kan danne et godt grunnlag for en muntlig presentasjon. Dersom man tar med flere kompetansemål kan også dette utgjøre et prosjekt/oppgave som forbereder elevene, eller brukes, til muntlig eksamen.