Undervisningsressurs

Hva er et menneske verdt? Utfyller Tro som bærer/ Etikk/kap. 9. Om ulike begrunnelser for menneskets verdi, med vekt på kristendommen. Aktuelle spørsmål knyttet til menneskeverd, abort, sorteringssamfunnet og aktiv dødshjelp, belyses også.

Med kompetansemål både fra KRLE og naturfag, kan brukes tverrfaglig.

Læringsmål (fra Tro som bærer):

• Elevene skal kunne reflektere over menneskeverdet og hvordan det begrunnes, likeverd og forskjeller mellom mennesker.
  • Elevene skal kunne gjøre rede for abort som etisk problem.
  • Elevene skal kunne reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige forhold med fokus på de funksjonshemmede
  • Elevene skal kunne redegjøre for et kristent syn på de funksjonshemmedes menneskeverd og inkludering i samfunn og menighet

Kompetansemål, KRLE

• Innhente digital informasjon om og presentere aktuelle spørsmål som opptar mange kristne
  • Reflektere over filosofiske temaer knyttet til identitet og livstolkning, natur og kultur, liv og død, rett og galt
  • Drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder

Kompetansemål, Naturfag

• Drøfte problemstillinger knyttet til seksualitet, ulik seksuell orintering, prevensjon, abort og seksuelt overførbare infeksjoner.
  • Beskrive fosterutvikling og hvordan en fødsel foregår

Aktuelle linker:

Temaet Sorteringssamfunnet har blitt satt på dagsorden av flere politisk partier. Her finner du noen av artiklene som omhandler temaet:

• Statistikk og fakta om abort (Her finner du rapporten for svangerskapsavbrudd for 2011 fra Folkehelseinstituttet.) Noen tips og hovedfakta:
    • Side 7: Tabell med oversikt over utviklingen fra 1980. En interessant og positiv utvikling er at aborttallene har gått noe ned for aldersgruppen 15-19 år fra 2008. Det betyr at økningen i ant. abortet for tenåringer er snudd. Vær oppmerksom på dette i forhold til tallene i «Tro som bærer», s. 99.
    • Side 16: tabell over svangerskapsavbrudd i forhold til svangerskapsvarighet. 17 aborter ble utført i uke 22 eller senere. Man regner en baby for levedyktig utenfor mors liv fra uke 23.
    • Side 19: God oversikt over det viktigste i Lov om svangerskapsavbrudd.

Ekstraressurs for lærer, til samtale om det bibelske menneskesyn

Ta for deg bibelversene nedenfor og samtal om hvilket syn Bibelen gir på mennesket og dets verdi.

• Hvilken verdi har livet ut fra Guds perspektiv?

• Hva gjør dette med vårt personlige syn på livet, dets verdi og hensikt?

• Hvordan påvirker det bibelske perspektivet vårt eget møte med mennesker som er annerledes/forskjellige?

Aktuelle bibelsteder – til refleksjon og som utgangspunkt for diskusjon

• 1. Mos 1, 26-27: Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.» Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem.

• Salme 139, 13-16: For du har skapt mitt indre, du har vevd meg i mors liv. Jeg takker deg fordi jeg er skapt på skremmende, underfull vis. Underfulle er dine verk, det vet jeg så vel. Mine ben var ikke skjult for deg da jeg ble skapt i lønndom og ble formet i jordens dyp. Du så meg den gang jeg var et foster, i din bok ble alt skrevet opp; mine dager ble dannet før en eneste av dem var kommet.

• Jeremia 1, 4-5: Herrens ord kom til meg, og det lød så: «Før jeg formet deg i mors liv, kjente jeg deg, og før du ble født, helliget jeg deg; til profet for folkene satte jeg deg.»

• 1. Kor 3, 16-17: Vet dere ikke at dere er Guds tempel, og at Guds Ånd bor i dere? Dersom noen ødelegger Guds tempel, skal Gud ødelegge ham. For Guds tempel er hellig, og dette tempelet er dere.

Litteratur til videre faglig fordypning:

• Ellingsen, Karl Elling (red.) (2007) Selvbestemmelse. Egne og andres valg og verdier. Oslo: Universitetsforlaget. (Se spesielt s.21 -24)
  • Grue, Lars (1998) På terskelen. En undersøkelse av funksjonshemmet ungdoms sosiale tilhørighet, selvbilde og livskvalitet.
  • NOVA rapport 6/98. Oslo: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring.
  • Sæthre, Joronn (2008) Læring og livskvalitet. rammer og muligheter for elever med utviklingshemming i videregående skole. Bergen: Fagbokforlaget.
  • Tidemand-Andersen, Caroline (2010) Er jeg ungdom eller har jeg Downs syndrom? Bergen: Skauge forlag.Link til annen ressurs som tar opp temaet: Hanne Mathiassen, som har Downs syndrom

LagreLagre

LagreLagreLagreLagre