Undervisningsressurs knyttet til Hans Nielsen Hauge
Utarbeidet av Bodil Bjørndalsbakke
Kompetansemål KRLE, etter 10.trinn
- gjøre rede for noen viktige hendelser i kristendommens historie fra reformasjonen til vår tid
- utforske og drøfte hvordan kristendom inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
- gjøre rede for hvordan Bibelen er blitt til, og reflektere over hvordan den blir brukt og hvilke spor den har satt i vår kultur
Tverrfaglige tema
Forslag til læringsmål, hentet fra Tro som bærer 10.trinn:
- kjenne til Hans Nielsen Hauges liv; hans oppvekst, kall og gjerning
- ha kjennskap til hvordan situasjonen var i Norge på slutten av 1700-tallet, og viktige endringer som haugevekkelsen bidro til
- lære om hvilke verdier haugebevegelsen sto for
- utforske og drøfte i hvor stor grad Hauge og haugevekkelsen endret Norge, og hvordan haugevekkelsen bidrog til endringer
- drøfte hva menneskers tro på Gud har å si for samfunnet
- drøfte haugianernes tro, etikk og forvalteransvar, og sammenligne med vår tids oppfatninger om menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
Denne ressursen om Hans Nilsen Hauge inneholder:
- Lenke til lærestoff, kapittel 7 i Tro som bærer 10, trinn Hans Nielsen Hauge – mannen som endret Norge
- Innleveringsoppgave om Hans Nielsen Hauge (forslag til repetisjonsspørsmål fra boka, undersøkelse, skriveoppgave, kreativ oppgave samt egen refleksjon)
- Vurderingsskjema til egenvurdering og lærervurdering
- Tips for mer om Hans Nielsen Hauge: Se Hauge-instituttets hjemmeside.
Forslag til oppgaver
- Les om Hans Nilsen Hauge i kapittel 7 Tro som bærer for 10.trinn.
- HVA HUSKER DU?
- Gjør «Hva husker du»-oppgavene på s. 103
- UNDERSØKELSE (1 side til sammen)
- Bruk læreboka, internett og oppslagsverk og finn ut:
-
- Hva var typisk for Hauge-kristendommen?
- Hvilket forhold var det mellom Hauge og Den norske kirke?
- Hva kjennetegnet måten Hauge og de andre haugianerne drev bedriftene sine på?
- SKRIVEOPPGAVE: (1 side)
- Velg ett av alternativene og presenter oppgaven med tekst og bilder:
-
- Lag en enkét (fem på gaten-intervju) om Hauge.
- Gjør undersøkelser og presenter en av bedriftene Hauge startet.
- Tenk deg at du møter Hauge til et intervju på slutten av hans liv. Skriv intervjuet basert på fakta om Hauge og hans liv og virke.
- KREATIV OPPGAVE
- Velg ett av alternativene:
-
- Strikk eller hekle en Hauge-lapp på 10x10cm og få gjerne noen andre som liker håndarbeid til å bidra med en lapp også. Vi lager et lite Hauge-lappeteppe som kan henge i klasserommet. Skriv også en kort tekst som forklarer hvorfor Hauge ofte strikket når han gikk.
- Øv inn salmen ”Jesus, din søte forening å smake” alene eller sammen med noen og framfør for klassen.
- Lag en tegneserie med utgangspunkt i en eller flere hendelser i Hauges liv.
- Lag en liten Hauge-bedrift og produser noe du kan selge. Det kan være fine kort, noe å spise, armbånd, Hauge-sprellemenn eller hva som helst. Husk bare at det ikke må ta for lang tid å lage. Vi gir pengene til skolens misjonsprosjekt.