gjøre rede for hvordan Bibelen er blitt til og reflektere over hvordan den blir brukt og hvilke spor den har satt i vår kultur2021-05-29T22:39:51+02:00

Kompetansemål

Undervisningsressurser, samt bakgrunnsstoff for læreren

Norge 1024

UNDERVISNINGSRESSURS: Fagsjekk har produsert tre korte animasjonsfilmer om kristenretten og Landsloven. Her formidles kunnskap om viktige historiske røtter, som vi fortsatt kan hente inspirasjon fra i arbeidet for et bedre samfunn. I den første filmen, Norge 1024, får vi vite at innføringen av kristenretten er begynnelsen på prosessen som førte til et samfunn med nye verdier og rettigheter også for fattige.

Historien om Magnus

UNDERVISNINGSRESSURS: Fagsjekk har produsert tre korte animasjonsfilmer om kristenretten og Landsloven. Her formidles kunnskap om viktige historiske røtter, som vi fortsatt kan hente inspirasjon fra i arbeidet for et bedre samfunn. I den andre filmen, Historien om Magnus, blir vi kjent med kong Magnus Lagabøte og ser hvordan en enkeltperson kan påvirke utviklingen i en hel nasjon.

Fra tvekampen til tillit

UNDERVISNINGSRESSURS: Fagsjekk har produsert tre korte animasjonsfilmer om kristenretten og Landsloven. Her formidles kunnskap om viktige historiske røtter, som vi fortsatt kan hente inspirasjon fra i arbeidet for et bedre samfunn. I den tredje filmen, Fra tvekampen til tillit, lærer vi om grunnleggende verdier som vårt norske samfunn er bygd på.

PPT Tro som bærer 10.trinn kap. 10 Kilder til kunnskap om kristendommen

PPT: Her finner du en PowerPoint-Presentasjon til kap.10 Kilder til kunnskap om kristendommen - Tro som bærer 10.trinn (NLA Høgskolen). Presentasjonen er utarbeidet av Olav Sollid, skoleutvikler i KP-nett.

Påståtte motsetninger i Bibelen: Hvordan døde Judas?

ARTIKKEL: Bibelen har to litt ulike beskrivelser av hvordan Judas, disippelen som forrådte Jesus, døde. Er det et problem? Kan det forklares? #Kristen apologetikk for læreren

Troende i trøbbel – Utilsiktede sammentreff i evangeliene

PODCAST: Er evangeliene konstruert i etterkant av hendelsene? I denne episoden drøfter Jon, Leif Egil og Morten Marius detaljer i tekstene som øker evangelienes troverdighet.

Troende i trøbbel – Kan vi stole på evangeliene?

PODCAST: Evangeliene i Det nye testamentet er den viktigste kilden til kunnskap om Jesu liv. Er disse kildene troverdige?

Utilsiktede sammentreff: Hvordan ørsmå detaljer i evangeliene viser at de er til å stole på

UNDERVISNINGSRESSURS: Det finnes mange grunner til å ta hele Bibelen på alvor, men i denne omgang skal vi se særlig på de fire evangeliene.

ER EVANGELIENE HISTORISK TROVERDIGE?

VIDEO FOR LÆREREN: Kan vi stole på at evangeliene samstemmer med historiske fakta? Hvor troverdige er egentlig hendelsene vi leser om i evangeliene når vi sammenligner dem med andre kilder fra denne tiden?

Arbeidsoppgaver Hans Nielsen Hauge

UNDERVISNINGSRESSURS: Her finner du forslag til arbeidsoppgaver og varierte innleveringsoppgaver knyttet til kap. 7 i Tro som bærer 10.trinn "Hans Nielsen Hauge - mannen som endret Norge"

BIBELKUNNSKAP: INTERVJU EN PROFET

UNDERVISNINGSRESSURS: La elevene bli kjent med profetene i GT gjennom å bruke intervju-sjangeren som verktøy. Forestillingsevne, god kildebruk og presist språk er viktige elementer i arbeidet med denne KRLE-oppgaven.

DE TI BUD OG MEDIENE

UNDRVISNINGSRESSURS: Oppgaven skal få elevene til å utforske hvordan De ti bud er aktuelle i dag, og reflektere over hvorfor noen av de temaene budene tar opp ikke er særlig profilert i media.