SAMTALEGUIDE: En fartsfylt film om de legendariske Formel-1-førerne James Hunt og Niki Lauda. De to barker sammen både på og av racerbanen.

 

Advarsel: avslører deler av handlingen.

Sammendrag

James Hunt (Chris Hemsworth) er en kjekk og karismatisk engelsk playboy. Han er også en hensynsløs racerbil-fører med store ambisjoner. Hans begjær etter å vinne blir enda sterkere når han møter Niki Lauda (Daniel Brühl), en disiplinert østerisk fører med midler til å kjøpe seg inn i Formel-1-konkurransen.

De to barker sammen både på og av racerbanen, mens begge kjemper for å bli verdensmester. Lauda har en kalkulert og metodisk tilnærming, og er alltid klar over risikoen involvert i sporten. I kontrast til ham blir Hunt drevet av instinkt, sulten på begeistringsfølelsen han får av å flørte med døden. Rivaleriet deres blir snart legendarisk, og presser dem begge til ekstreme ytterpunkter av besluttsomhet og fare.

Chris Hemsworth (James Hunt) in Rush

James Hunt (Chris Hemsworth) i Rush. Foto: Nordisk Filmdistribusjon.

Bakgrunn

Den britiske manusforfatteren Peter Morgan har alltid vært fascinert av moderne historie. Han skapte seg et navn med The Deal (2003), et fjernsynsdrama som skildret Tony Blairs forhold til Gordon Brown. Morgan fulgte opp dette med et nytt drama som fokuserte på Blair og Bill Clintion (The Special Relationship, 2010). Som skuespillforfater har Morgan også hatt suksess med det amerikanske politiske dramaet Frost/Nixon (2006), og The Audience (2013), som omhandler den engelske dronningen sine relasjoner til en rekke statsministere. Morgan fokuserte på Blair og Dronningen igjen i filmen fra 2006, The Queen, og tilpasset Frost/Nixon til filmlerretet i 2008. For begge disse filmene ble han nominert til Oscar for beste filmmanuskript.

Morgan så potensialet til en ny film i historien om den dramatiske 1976 Formel-1-sesongen. Han ble spesielt fenget av det berømte, konkurransepregede forholdet mellom den britiske føreren James Hunt og hans østeriske konkurrent, Niki Lauda. Morgan forteller: «Jeg vokste opp i England, og visste alt om James Hunt, men jeg kjente aldri Nikis side av historien.» Morgan møtte Lauda, som ga han verdifulle innspill til manuset. Lauda forteller: «VI hadde mange diskusjoner om Hollywood-film og virkeligheten. Jeg fikk ham alltid tilbake til virkeligheten.» De to hevdet at målet deres ikke var å lage en film som bare var rent faktabasert, men å lage noe som også var autentisk.

 

James Hunt (Chris Hemsworth) og Niki Lauda (Daniel Bruhl) i «Rush». Foto: Nordisk filmdistribusjon.

James Hunt (Chris Hemsworth) og Niki Lauda (Daniel Bruhl) i Rush. Foto: Nordisk filmdistribusjon.

 

Spørsmål til samtale

1. Likte du filmen, hvorfor eller hvorfor ikke? Hilken scene var mest minnerik for deg, og hvorfor?

2. Hvilke teknikker ble brukt for å skape spenning i viktige øyeblikk, som høye lydeffekter, ekstreme nærbilder, osv? Hvilke av dem var mest vellykkede, og hvorfor?

3. Hva hadde det å si for din opplevelse, om noe, at filmen er basert på en sann historie? Gjorde det at du fikk mer – eller mindre – sympati med noen av karakterene?

4. «Det som er viktig er hvordan det føles for meg.» – Suzy Miller (Olivia Wilde)

Hvilken viktighet tillegges følelser i filmen? I hvilken grad lar karakterene følelsene sine bestemme handlingene? Syns du at historien representerer en kamp mellom hode og hjerte, og i så tilfelle, hva vinner til sist? Blir folk i samfunnet oftere ledet av rasjonelle argument eller av følelser?

5. Hva fikk scenene med Lauda på sykehuset deg til å føle? Hvilken forskjell utgjorde det å se konas reaksjon? Hvorfor tror du filmens regissør valgte å inkludere de grusomme bildene av skadene hans? Hvilke emosjonelle reaksjoner forsøkte disse scenene å skape, og hvorfor?

6. Hvordan kontrasteres bryllupene og ekteskapene til henholdsvis Hunt og Lauda? Hva, om noe, har filmen å si om meningen med ekteskapet? Hva antyder samfunnet vårt er ingrediensene i et vellykket ekteskap?

7. Når de forskjellige karakterene vurderer farene ved billøp, hva fokuserer de på? Hva syns du om Lauda sin avgjørelse i det siste løpet? Oppmuntrer filmen oss til å tro at han valgte rett? Når vi står overfor kritiske situasjoner, hvordan lærer vi å skille mellom mot og dumdristighet?

8. Hvordan blir Hunt sin livsstil portrettert? Hva er implikasjonene for valgene hans for de rundt ham, spesielt for kona? På hvilke måter, hvis noen, oppmuntrer samfunnet oss til å ha det moro for en hver pris?

9. Hva, om noe, sier filmen om de moralske implikasjonene ved å delta, eller se på, en sport med fatale konsekvenser? Omfavner mennesker i ditt miljø ekstremsport? Hvorfor tror du mennesker dras mot farlige underholdningsformer?

10. «Dess nærmere du er døden, dess mer levende du føler deg, dess mer levende er du.» – Hunt

Hvordan forholder de forskjellige karakterene i filmen seg til døden? Hvilke følelser fremprovoserer den – frykt, opprømthet, apati? Frykter mennesker i ditt miljø døden? Hvorfor eller hvorfor ikke? Hvordan kan en person sin åndelige tro påvirke måten de tenker og føler om menneskets dødelighet?

11. «Jeg har en manglende evne for å tolerere disiplin. » – Hunt

Hva har filmen å si om rollen til selvbeherskelse og selvkontroll i livet? Syns du dette blir presentert som en appellerende måte å leve på, hvorfor eller hvorfor ikke? Hvordan reagerer samfunnet vårt på disiplinerte livsstilsmønster som dietter, treningsregimer og religiøse strukturer? Tror du at mennesker tregner en form for disiplin, og hva kan dette antyde om vår grunnleggende natur?

 

Av: Rachel Helen Smith
Oversettelse: Eivind Bø

Mal for filmanalyse

  • Genre: Action / Biografi / Drama
  • Skuespillere: Chris Hemsworth, Olivia Wilde, Natalie Dormer
  • Regi: Ron Howard
  • Manus: Peter Morgan
  • Nasjonalitet: Tyskland / USA / Storbritannia
  • Språk: Engelsk
  • Musikk: Hans Zimmer
  • Produksjonsselskap: Universal Pictures, Cross Creek Pictures, Exclusive Media, Imagine Entertainment, Revolution Films/Working Title/Imagine Entertainment
  • Distribusjon: Norsk Filmdistribusjon
  • Video distribusjon: Star Media Entertainment AS, Star Media Entertainment AS
  • Produksjonsår: 2013
  • Lengde: 2 t. 2 min.
  • Aldersgrense: 11 år
  • Egnethet: Ungdom / Voksen
  • Begrunnelse: Denne filmen inneholder nærgående skildringer av bilulykker og store brannskader. Den får derfor 11-årsgrense.