Undervisningsressurs knyttet til Hans Nielsen Hauge

Utarbeidet av Bodil Bjørndalsbakke

Kompetansemål KRLE, etter 10.trinn

Tverrfaglige tema

Forslag til læringsmål, hentet fra Tro som bærer 10.trinn:

• kjenne til Hans Nielsen Hauges liv; hans oppvekst, kall og gjerning
  • ha kjennskap til hvordan situasjonen var i Norge på slutten av 1700-tallet, og viktige endringer som haugevekkelsen bidro til
  • lære om hvilke verdier haugebevegelsen sto for
  • utforske og drøfte i hvor stor grad Hauge og haugevekkelsen endret Norge, og hvordan haugevekkelsen bidrog til endringer
  • drøfte hva menneskers tro på Gud har å si for samfunnet
  • drøfte haugianernes tro, etikk og forvalteransvar, og sammenligne med vår tids oppfatninger om menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

Denne ressursen om Hans Nilsen Hauge inneholder:

Forslag til oppgaver

• Les om Hans Nilsen Hauge i kapittel 7 Tro som bærer for 10.trinn.
  • HVA HUSKER DU?
    • Gjør «Hva husker du»-oppgavene på s. 103
  • UNDERSØKELSE (1 side til sammen)
    • Bruk læreboka, internett og oppslagsverk og finn ut:
    1. Hva var typisk for Hauge-kristendommen?
    2. Hvilket forhold var det mellom Hauge og Den norske kirke?
    3. Hva kjennetegnet måten Hauge og de andre haugianerne drev bedriftene sine på?
  • SKRIVEOPPGAVE: (1 side)
    • Velg ett av alternativene og presenter oppgaven med tekst og bilder:
    1. Lag en enkét (fem på gaten-intervju) om Hauge.
    2. Gjør undersøkelser og presenter en av bedriftene Hauge startet.
    3. Tenk deg at du møter Hauge til et intervju på slutten av hans liv. Skriv intervjuet basert på fakta om Hauge og hans liv og virke.
  • KREATIV OPPGAVE
    • Velg ett av alternativene:
    1. Strikk eller hekle en Hauge-lapp på 10x10cm og få gjerne noen andre som liker håndarbeid til å bidra med en lapp også. Vi lager et lite Hauge-lappeteppe som kan henge i klasserommet. Skriv også en kort tekst som forklarer hvorfor Hauge ofte strikket når han gikk.
    2. Øv inn salmen ”Jesus, din søte forening å smake” alene eller sammen med noen og framfør for klassen.
    3. Lag en tegneserie med utgangspunkt i en eller flere hendelser i Hauges liv.
    4. Lag en liten Hauge-bedrift og produser noe du kan selge. Det kan være fine kort, noe å spise, armbånd, Hauge-sprellemenn eller hva som helst. Husk bare at det ikke må ta for lang tid å lage. Vi gir pengene til skolens misjonsprosjekt.

Vurdering

• Egenmelding
  • Skriftlig tilbakemelding med karakter. Last opp skjema for vurdering her.

Foto:  Wikipedia.