Vi i Damaris Skole er opptatt av å bidra til kompetanseutviklingen for lærere ved kristne friskoler, særlig når det gjelder fag og tro. I samarbeid med Kristne Friskolers Forbund arrangerte vi flere fag og tro-webinarer i fjor, og denne våren står ytterligere to webinarer med fagsamtaler på programmet. Her finner du informasjon om webinaret for norsklærere.

WEBINAR: Ønsker du tips og idéer til hvordan du kan koble fag og tro i naturfag på ungdomstrinnet? Signe Sandsmark (tidligere seniorrådgiver i KFF) leder en fagsamtale med tre naturfagslærere fra kristne friskoler.

Signe Sandsmark (tidligere seniorrådgiver i KFF) leder fagsamtalen med:

• Øyvind Sund, Danielsen Ungdomsskole Haugesund
  • Mimi Tran-Nha Nguyen, Grunnskolen OKS
  • Ingvild Blystad, Hedemarken friskole

Synliggjøringen av det kristne verdigrunnlaget

Synliggjøringskravene ligger som grunnlag for fagsamtalen, og det tas utgangspunkt i konkrete tema og undervisningsopplegg som de medvirkende lærerne enten har benyttet eller er i ferd med å utvikle. Lærerne har på ulik måte erfaringer med bruk av livssynsanalyse som verktøy, og intensjonen med fagsamtalen er å dele erfaringer og illustrere ulike måter å synliggjøre det kristne verdigrunnlaget i naturfag.

Vi vil samtale både om hvordan det kristne livssynet på en naturlig måte kan komme direkte til uttrykk i den aktuelle undervisningen, og om hvordan vi kan identifisere og vurdere spor av andre livssyn som måtte ligge i læremidlene som brukes.

Følgende spørsmål ligger som grunnlag i fagsamtalen:

• Hva slags grunnlagstenkning har vi for undervisningen?
  • Hvilke verdier formidler vi – og hvordan?
  • Hvilket menneskesyn formidler vi – og hvordan?
  • Hva slags virkelighetsforståelse formidler vi – og hvordan?

Påmelding

• Deltakeravgift: Kr. 500 per skole. (Det er bare en per skole som trenger å melde seg på, denne videresender lenka til møtet.)
  • Påmeldingsfrist: innen fredag 11. februar 2022
  • Påmeldingsskjema

Se facebook-arrangementet for  informasjon.

Arr: Kristne Friskolers Forbund i samarbeid med Damaris Skole