Etter psykologen Gary Chapman

Denne undervisningsressursen og PowerPointPresentasjonen er utarbeidet av Olav Sollid, kontaktlærer ved Nordhordland Kristne Grunnskole og skoleutvikler i KP-nett, og bearbeidet av Damaris skole.

Folkehelse og livsmestring

I KRLE handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at elevene skal få utforske eksistensielle spørsmål og svar. Arbeidet med faget gir elevene kunnskap om menneskeverdet og hvordan dette forankres i ulike religioner og livssyn. Kristent menneskesyn gir fremtidshåp, det understreker alle menneskers verdi og at alle kan bety noe for andre, selv når de strever med å mestre livet. Faget bidrar til å utvikle elevenes evne til å reflektere over etiske spørsmål og problemstillinger som gjelder identitet, kjønn, seksualitet og psykisk helse, og setter dem i stand til å bygge fellesskap og ta ansvar for seg selv og andre.

Kompetansemål KRLE etter 10.trinn

Læringsmål:

• Jeg vet hva de fem kjærlighetsspråkene er
  • Jeg kan forklare de fem kjærlighetsspråkene
  • Jeg vet hva som er mitt kjærlighetsspråk

Se også denne undervisningsressursen: Hva er kjærlighet?

Kjærlighetens fem språk

1. Anerkjennende ord

Det vi sier som anerkjenner den andres;

• personlighet
  • holdninger
  • verdier

Det er godt å høre at man er ønsket og elsket!

2. Tid for hverandre

Dette handler om å være sammen!

• når du liker å prate
  • le sammen
  • fortelle historier
  • oppleve noe kjekt sammen

Kvalitetstid betyr at du er oppmerksom, lyttende, tilstede. Det kan innebære at du legger bort mobilen, slår av PC-en eller TV-en – eller også opplever ting sammen på disse mediene.

3. Gaver

Det kan være både store gaver, men ofte er det nok med enkle gaver. Det er givergleden som er viktig. Og gleden over å få noe.

Gaver kan være symbolske tegn på kjærlighet.

4. Tjenester

Dette er noe vi gjør som vi vet at andre setter pris på. Det kan være helt enkle ting som å:

• låne bort noe / dele noe
  • hjelpe noen med en skoleoppgave
  • gjøre noen en tjeneste på skolen
  • diske opp for noen

Vi kan glede andre mer enn vi aner ved å gjøre tjenester som uttrykker at vi bryr oss om ham eller henne.

5. Fysisk nærhet

Det fysiske er en viktig del av nærheten i et parforhold, også i familien og blant venner.

Berøring er livgivende for både barn og voksne. Noen er helt avhengige av fysisk nærhet for å føle at de hører til. I et parforhold, kan noen føle seg avvist uten fysisk nærhet.

NB! Det er ulike måter å være nær på, og vi har ulike grenser for dette som også bør respekteres.

Visste du at?

Oppgave for eleven: Bli kjent med deg selv

En indikasjon på hva som er ditt kjærlighetsspråk er å finne ut hva du liker å gjøre for andre!

Bruk denne quizen på engelsk, fra The 5 love languages.

Tips: bruk google oversetter dersom det er noen vanskelige ord i testen.

Samtalespørsmål

1. Snakk sammen to og to og forklar de fem kjærlighetsspråkene til hverandre
  2. Spør hverandre:
    a) Hva ble ditt viktigste kjærlighetsspråk i testen?
    b) Stemmer det med din egen oppfatning?
  3. Spør også:
    a) Hva ble ditt kjærlighetsspråk nr. 2? Er du enig med resultatet?
  4. Tror dere dette med kjærlighetsspråk stemmer? Hvorfor?

Olav Sollids egne kommentarer:

Jeg har laget et undervisningsopplegg for ungdomstrinnet basert på de fem kjærlighetsspråkene. Det passer fint til kapittel 1 i Troens vei, 9.trinnsboken, men det kan også fint brukes uavhengig av dette kapitlet. Elevene i 9. klasse, der jeg er kontaktlærer, likte dette godt. Det var også interessant for meg som lærer å både få noe bekreftet og å lære noe nytt om dem. De var ikke redde for å fortelle hva som ble resultatet av «kjærlighetstesten». Kjærlighetstesten er på engelsk. Jeg anbefalte derfor elevene å bruke google oversetter. En av lærerne ved NHKG, mente også at dette kunne brukes på et personalmøte!

Se også Uke 6
Den gode historien om kjærlighet og sex

I møte med ungdom og seksualitet, nærhet og intimitet ønsker vi å formidle den gode historien vi tror at mennesker ble skapt for. Dette er historien om Gud som skapte mennesket i sitt bilde, som elsker oss og som er trofast. Dette gir hvert menneske uendelig verdi. Vi har alle dype lengsler etter å bli sett, bekreftet og erfare kjærlighet. Samtidig er livet sårbart, og vi blir såret og sårer lett andre. Midt i dette ønsker Gud å omfavne mennesket med sin evige kjærlighet, for å tilgi og gjenopprette. Slik kan livet igjen blomstre og vi kan finne sann frihet. Men ekte frihet er ikke grenseløs, vi trenger rammer som beskytter det verdifulle og sårbare i oss. Den gode historien knytter seksualiteten til gode rammer av kjærlighet, forpliktelse, trygghet og bekreftelse.