Konkret tips til deg som ønsker å være et helt menneske og en hel kristen, også på jobb som lærer.

Hva snakker dere om i engelsktimen? Tysktimen? Fransktimen? Spansktimen?

Den kristne språklæreren David Smith (UK/USA) deltok under et etterutdanningskurs for lærere i 2012, i regi av Kristne Friskolers Forbund (KFF). Smith fokuserte blant annet på at undervisningen vi gir elevene våre, må henge sammen med vår kristne identitet. Han ga et eksempel fra egen hverdag:

– Som tysklærer lurte jeg på om det fantes noen «kristen måte» å undervise i tysk på. Det så ikke ut til å være noen innlysende forbindelse mellom mitt kristne livssyn og det å hjelpe elevene til å lære tysk.

Selvsentrerte og forbrukerorienterte temaer i lærebøkene

Da jeg begynte å se nærmere på samtalene man la opp til i pensum, oppdaget jeg at veldig mye av det var selvsentrert og forbrukerorientert.

– Vi brukte for eksempel mye tid på å snakke om shopping og reiseliv: Hvor jeg dro på ferie sist sommer, hva jeg gjorde i helgen, hva som er min favorittfilm, osv. Dermed brukte vi mye mer tid på å snakke om oss selv enn å lytte til andre.

Så jeg begynte å se etter måter å forandre samtaletemaene på, og fant bl.a. lydopptak med eldre mennesker som forteller om sine livserfaringer. Ved at vi lyttet til disse opptakene og snakket om dem, flyttet vi fokuset bort fra oss selv og over på andre mennesker som var forskjellige fra oss selv.

Andre konkrete tips

• Hva med å lære «Vår Far» på det aktuelle språket?
  • Hva med å lære bibelvers?
  • Øve elevene til å kunne føre en samtale ved et kirkebesøk, der typiske kristne ord og begreper er aktuelt