Den sterke filmen Hva vil folk si rørte mange da den gikk på kino i 2017, og førte til en samfunnsdebatt om integrering og sosial kontroll. Filmen har vunnet flere Amandapriser, blant annet for beste norske kinofilm. Filmen ble også valgt til skoleforestilling for ungdomsskolene i Haugesund under Filmfestivalen 2018.

Bakgrunn

16 år gamle Nisha (Maria Mozhdah) forsøker å balansere livet som norsk tenåring med forventningene hjemme hos sin pakistanske familie. Hun har norsk kjæreste, liker å feste og henge med venner.

Faren Mirza (Adil Hussain) er en streng – men varm – type som vil det beste for datteren sin. Men når han tar henne på fersken med kjæresten, er reaksjonen brutal.  På et øyeblikk forvandles Nisha fra farens øyensten til familiens skamplett.

Straffen er å bli sendt til Pakistan, der farens familie forhåpentligvis kan få skikk på den viljesterke jenta som “ikke eier skam”.

Kontrastene mellom Norge og Pakistan – både på godt og vondt – kommer tydelig fram i filmen.  Fortellingen har tre klare partier: Norge – Pakistan – Norge. Men uansett om Nisha er hjemme i blokkleiligheten eller hos tanten og onkelen i Pakistan, er det som om hun lever i et “fengsel”.

Fortellingen er sterk, gripende og opprivende, og mange av scenene er krevende å se. Det er vondt å se på hvordan et offer blir pålagt skyld, og hvordan frykten for å miste ansikt trumfer alt. Det er vondt å se farens indre konflikt mellom kjærligheten til datteren og skammen han kjenner på. Det er vondt å se at fordømmelsen av Nisha kommer fra alle hold, ikke bare fra mennene, men også fra kvinnene i familien.

Hva vil folk si har mange kvaliteter. Den svært så sterke fortellingen formidles gjennom dyktige skuespillerprestasjoner, men også ved filmspråket. Ikke minst er fotograferingen og den tydelige, men sparsommelige, bruken av musikk og effekter vesentlig.

Filmen er ikke selvbiografisk, men filmskaperen sier den er inspirert av egne og andres erfaringer. Selv ble hun sendt til Pakistan som 14-åring.

Kilder: p3filmpolitet, dagbladet.no og kinomagasinet.no

Om regissøren

Iram Haq er en norsk-pakistansk filmskaper, skuespiller og sanger. Hun er oppvokst på Stovner i Oslo og utdannet som art director ved Westerdals reklameskole. Haq hadde hovedrollen som Jasmin i filmen Import-eksport (2005), og har også spilt Fatima Silmander i Borettslaget, sykepleier i Berlinerpoplene og et av drapsofrene i Falne engler (2008).

Filmen Trofast (2004) var hennes første. Her skrev hun manus og var både skuespiller, regiassistent og kostymeansvarlig. Trofast var eneste norske bidrag ved Filmfestivalen i Venezia i 2004.

Haq debuterte som regissør med kortfilmen Skylappjenta (2009), hvor hun også skrev manus og spilte hovedrollen. Filmen vant Ellen-prisen ved Aspen Shortsfest (2010). Den var plukket ut til filmfestivalen Sundance samme år, og har fått flere internasjonale priser. Skylappjenta ble også nominert både til Kulturdepartementets debutantpris og til UPrisen i 2010. Samme år som filmen hadde premiere, ble også billedboka Skylappjenta utgitt.

Jeg er din (2013) er Haqs første spillefilm, og her har hun ansvar både for manus og regi. Både Jeg er din og Hva vil folk si (2017), hadde internasjonal premiere på filmfestivalen i Toronto.

Kilde: filmweb.no

Samtalespørsmål

1. Hvordan likte du filmen? Hva gjorde særlig inntrykk på deg?

2. Hvilke virkemidler er brukt i filmen for å få frem ulike stemninger? (Stikkord: klipp, musikk, tempo, farger, lys/skygge og lyd.) Tenk på åpningsscenen, for eksempel.

3. Kamera hviler ofte på ansiktene til Nisha og faren. Hvordan forteller ansiktsuttrykkene noe om hva de føler og tenker? Se gjerne åpnings- og avslutningsscenene.

4. Hvorfor tror du at faren reagerte så sterkt da Nishas norske kjæreste var på rommet?

5. Sosial kontroll, skam og ære er viktige tema i filmen. Hvordan påvirker dette livet til Nisha? Hvordan preger dette foreldrenes liv?

6. Hvilke positive og negative sider syns du kommer fram om en tradisjonell pakistansk kultur – og en typisk, norsk livsstil?

7. Hvordan illustrerer tittelen Hva vil folk si handlingen i filmen? Hva tror du filmskaperen mener når hun sier at denne tematikken egentlig angår oss alle?

8. Hva tenker du om avslutningsscenen i filmen? Hva sier Bibelen om innrømmelse, oppgjør og tilgivelse?

Last ned PDF-versjon av samtaleguiden.

Ekstra spørsmål

–  Hvilket forhold synes Nisha å ha til islamsk tro og etikk?

– Både muslimer og kristne kan oppleve konflikt mellom troen og en sekulær norsk livsstil. På hvilke måter kan konflikten oppleves lik – og hva vil være svært forskjellig?

– «Jeg ble kidnappet til Pakistan. Det er det min far har bedt om unnskyldning for. Det betydde ekstremt mye. Vi var jo uvenner i 25 år. Så fikk vi ti måneder sammen. Jeg fikk muligheten til å bli kjent med ham, og å forstå hva som fikk ham til å gjøre som han gjorde. Det ble lettere å tilgi.» (Intervju med Iram Haq i Dagsavisen). Hva tenker dere om det Haq sier her, ikke minst på bakgrunn av filmens avslutningsscene? Hva sier Bibelen om innrømmelse, oppgjør og tilgivelse?

– Filmen Hva vil folk si har noe viktig å si om samfunnet vi lever i. Hvordan utfordrer dette oss?