Hvem er Jesus?2022-02-22T14:06:26+01:00

Hvem er Jesus?

Her finner du undervisningsressurser og bakgrunnsstoff om Jesus, med utgangspunkt i aktuelle spørsmål:

Hvilke historiske kilder finnes om Jesus? Hvorfor kan vi stole på evangeliene i Bibelen? Det finnes andre “evangelier”/skrifter om Jesus enn Matteus, Markus, Lukas og Johannes. Hvorfor er ikke de med i Bibelen? Hva skjedde med Jesus etter korsfestelsen? Hva er spesielt med Jesus i forhold til religiøse ledere som Muhammed og Buddha? Hvem er Jesus i Koranen?

Se her for flere ressurser om kristen apologetikk

Advent: Fred, håp, glede og kjærlighet

VIDEOER PÅ ENGELSK: I århundrer har kristne over hele verden brukt de fire ukene frem til jul til å forberede seg på å feire Jesu fødsel. Her kommer et forslag fra The Bible Project om å huske og grunne på fire viktig bibelske temaer som ble oppfylt ved Jesu ankomst: fred, håp, glede og kjærlighet.

Oppstandelsen episode 1: Er den historisk troverdig?

UNDERVISNINGSRESSURS: Den kristne tro står og faller på om Jesu oppstandelse virkelig var en historisk hendelse. Bli med Thor Haavik i hans søken etter troverdigheten i oppstandelsen. Serien består av tre episoder à 20 minutter, samt refleksjonsspørsmål til hver episode.

Oppstandelsen episode 2: Seks historiske fakta

Oppstandelsen episode 3: Hva er den beste forklaringen?

Jul – et undervisningsopplegg med video fra «The Bible Project»

UNDERVISNINGSRESSURS: Hvordan bruke «The Bible Project» (animasjonsfilm med norsk tekst og tale) i undervisningen om julens viktige budskap? Ressursen kan tilpasses hele grunnskolen.

Levde Jesus og stod han virkelig opp igjen?

KRLE/kristen apologetikk: Jesus er selve kjernen i den kristne troen. Han er Guds Sønn som ble menneske, som kom hit til jorden, som døde på korset og stod opp igjen. Hva er sannsynligheten for at det er sant? Ble døden eller vi lurt?

Tre historiske fakta om Jesu oppstandelse

VIDEO: Vi kjenner til flere historiske fakta om Jesu oppstandelse. Hva er den beste forklaring på disse historiske fakta? Er det at Gud reiste Jesus opp fra de døde, eller finnes det andre forklaringer som er bedre? I denne filmen viser Stefan Gustavsson hvordan man bør forklare tre historiske fakta.

Alle tilber. Det eneste valget er hva vi tilber.

AKTUALISERING: Hva er det å tro? Ateisme blir ofte definert som fravær av tro. Men er det mulig å ikke tro? Og er det forskjell på å tro at det kommer en dag i morgen, og å tro at Gud eksisterer?

Hva skjedde med Jesus i påsken?

UNDERVISNINGSRESSURS MED PPT: Kristne feirer påske for de tror at Jesus døde på korset og at Han stod opp igjen. Hvordan kan kristne påstå at Jesu oppstandelse fra de døde er troverdig? Hva skjedde med Jesus i påsken?

Jesus i Koranen

UNDERVISNINGSRESSURS MED PPT: Hvordan blir Jesus fremstilt i muslimenes hellige bøker? Hvilke likheter er det mellom Islams versjon av Jesus og hvordan Bibelen presenterer ham? Hvilke ulikheter finnes? Og spiller det egentlig noen som helst rolle dersom Jesus blir skildret på ulike måter?

Hvordan forklarer vi historiske fakta om oppstandelsen?

Hele den kristne tro er bygd på påstanden om at Gud reiste Jesus opp fra graven. Er dette bare fantasi, eller har man gode grunner for å mene at det er sant?