Kristne feirer påske for de tror at Jesus døde på korset og at Han stod opp igjen. Hvordan kan kristne påstå at Jesu oppstandelse fra de døde er troverdig? Hva skjedde med Jesus i påsken?

Kompetansemål etter 10.trinn, KRLE

Læringsmål:

Etter denne undervisningen kan jeg:

  • Vite gode grunner til at Jesu oppstandelse fra de døde er troverdig

Denne PPT kan brukes fra 1.-10.trinn. Tilpass innholdet etter elevgruppen. Denne ressursen kan også brukes som andakt i en påskevandring.


LYSBILDE 2: Hva skjedde med Jesus i påsken?

Hvorfor feirer man påske? Kristne feirer påske for de tror at Jesus døde på korset og at Han stod opp igjen. Men kan det virkelig ha skjedd? Hvilke gode grunner finnes for å tro at det kan være sant? Hva kan vi vite om hva som skjedde med Jesus?

Det er ikke vanlig at døde personer står opp igjen. Det er ingen naturlover som forklarer at Jesus stod opp igjen fra de døde den tredje dagen. Hvis man sammenligner med andre religionsstiftere, fins det ingen eksempler at den som stiftet religionen, har stått opp fra de døde.

Det at Jesus døde for våre synder og stod opp igjen fra de døde, er selve kjernen i den kristne tro. Dersom  oppstandelsen ikke har funnet sted, får det dramatiske følger for den kristne troen.

14 Men er ikke Kristus stått opp, da er vårt budskap tomt, og deres tro er også tom. 15 Da står vi som falske vitner om Gud. For da har vi vitnet imot Gud når vi sier at han har oppreist Kristus, noe han ikke har gjort hvis døde ikke står opp. 16 For hvis døde ikke står opp, er jo heller ikke Kristus stått opp. 17 Men hvis Kristus ikke er stått opp, da er deres tro uten mening, og dere er fremdeles i deres synder. 1.kor 15, 14-17

Velkommen til å utforske påskens budskap!


LYSBILDE 3: Jesus levde – og han døde

Har Jesus i det hele tatt levd? Før vi kan snakke om oppstandelsen, så må vi forsikre oss om at Jesus virkelig har levd på jorda for 2000 år siden. På internett kan du finne folk som hevder at Jesus aldri har levd. Men kan vi stole på all informasjon vi finner på internett? – Nei.

Vi må spørre dem som er eksperter, dem som er historikere og forskere. Her er det helt tydelig at selv om man ikke er kristen, er det full enighet om det samme; Jesus har levd.  Dette kan kristne, ikke-kristne, ateister og muslimer være enige i.

Jesu død på korset er ifølge kristen tro en av de absolutt viktigste hendelsene i verdenshistorien. Men døde Jesus på korset? For at en hendelse på den tiden, for 2000 år siden, skal bli sett på som en historisk hendelse, ønsker historikerne to ulike kilder. Ofte er det bare èn kilde som forteller. Når det gjelder Jesu død på et kors, er det hele elleve selvstendige kilder som kan bekrefte dette. Historikere som ikke er kristne, sier at Jesus har levd – og at han døde på et kors.

Den ateistiske ny-testamentforskeren Gerd Lüdemann sier:”Korsfestelsen av Jesus fra Nasaret er et udiskuterbart fakta”.

Hvorfor døde Jesus? Jesus døde for våre synder, etter skriftene, slik Paulus skriver i 1 Kor 15,3. Kommentaren til at Jesus døde er ikke at det var resultatet av at noe mislyktes, men at det hadde en uendelig stor betydning. Det var en forsonende død for våre synder, og den var forutsagt i Det gamle testamentet etter skriftene.  Et eksempel fra Det gamle testamentet er Jesaja 53.

Her kan man lese mer om hvorfor Jesus døde på korset.

Ekstra:

Har Jesus eksistert som historisk person? Det finnes neppe noen seriøse historikere som benekter at Jesus har eksistert og er kristendommens opphav. Tre sterke grunner taler for dette:

  • Det finnes et meget omfattende historisk materiale om Jesus i Det nye testamentet. Dette er i seg selv mer enn tilstrekkelig for å bekrefte Jesu eksistens. Vi har tilgang til en mer inngående beskrivelse av Jesus enn det vi har av de fleste andre historiske personer.
  • Det finnes ikke-bibelske kilder, både jødiske og romerske, som taler om Jesus. Den viktigste jødiske kilden som direkte omtaler Jesus er Josefus, jødisk historieskriver som skriver år 90. Den viktigste romerske kilden som direkte omtaler Jesus er Tacitus som skriver år 115. Foruten Josefus og Tacitus, finnes Thallus, Plinius den yngre, Suetonius, og forskjellige rabbinske kilder – som direkte eller indirekte refererer til Jesus.
  • Den kristne tro er en effekt i historien som krever en årsak. Verdens største bevegelse oppstår ikke av ingenting. Hvis ikke Jesus var der som årsak, må vi forutsette at en annen var det. Men hvorfor en skikkelse x, uten kilder og historiske data, når det finnes et rikt materiale som angir Jesus som årsak til kristendommens tilblivelse? [Gustavsson 199:91-94]

LYSBILDE 4: Jesus ble begravet

Hva er beviset på at Jesus døde? Beviset for at Jesus døde, er at Jesus ble begravet. Begravelse er en offisiell bekreftelse på at en person er død. Skikken blant jødene innebar at den døde skulle begraves samme dag, eller dagen etter dersom døden inntraff på kvelden eller i løpet av natten. Kroppen ble først vasket og deretter svøpt i et tøystykke.  Den døde kroppen ble smøret inn med en velduftende salve.

57 Da det ble kveld, kom en rik mann som het Josef. Han var fra Arimatea og var også blitt en disippel av Jesus. 58 Han gikk til Pilatus og ba om å få Jesu kropp. Pilatus ga da ordre om at den skulle bli utlevert. 59 Josef tok Jesu kropp, svøpte den i et rent linklede 60 og la den i en ny grav, som var hugget ut til ham selv i bergveggen. Så rullet han en stor stein foran inngangen og gikk. Matt 27,57-60

Ekstra:

Jesus ble begravet av Josef fra Arimatea fredag kveld. Nikodemus var også med. Josef fra Arimeata var ingen hvem som helst. Han var medlem av jødenes høyeste råd. Vi kan sammenligne det med et medlem av Stortinget eller regjeringen, en politisk kjendis. Jesus ble dømt til døden som en forbryter, men likevel lagt i graven til en høytstående person. Dette kan man lese i evangeliene: Joh 19, 38-42, Matt 27,57-61, Mark 15, 42-47 og Luk 23, 50-56.


LYSBILDE 5: Graven bevoktes

Graven var en hule som var hugget ut i fjellet. De rullet en stor stein foran inngangen til graven. Graven ble forseglet (forseglingen kan sammenlignes med en hengelås). De jødiske lederne som ikke likte Jesus, og som fikk han drept på korset, gav påbud om at det skulle holdes vakt ved graven. De hadde fått med seg at Jesus på forhånd hadde sagt at han skulle lide og dø, og stå opp igjen den tredje dagen.  Det var flere soldater som holdt vakt ved graven til Jesus.

Ekstra:

Fredag kveld, når sabbaten inntreffer, er Jesus død og lagt i en grav som tilhører Josef fra Arimatea. Hva som skjer i løpet av de neste trettiseks timene, fra fredag kveld til søndag morgen – er et av menneskehetens histories største og mest betydningsfulle mysterier: Hva skjedde med den døde kroppen til Jesus? I følge Matteus kan vi følge kroppen i tolv timer til. Han forteller:

62 Neste dag, dagen etter forberedelsesdagen, gikk overprestene og fariseerne sammen til Pilatus 63 og sa: «Herre, vi er kommet til å tenke på hva denne bedrageren sa da han ennå levde: ‘Etter tre dager blir jeg reist opp.’ 64 Gi derfor ordre om at graven blir godt sikret til den tredje dagen, så ikke disiplene hans skal komme og stjele ham og si til folket at han er stått opp fra de døde. Da ville vi få et nytt bedrag, verre enn det første.» 65 Pilatus svarte: «Her har dere vaktmannskap. Gå så og sørg for vakthold slik dere finner det best.» 66 Da gikk de av sted og sikret graven, både med segl som de satte på steinen, og med vaktmannskap. Matt 27,62-66

 


LYSBILDE 6: Graven var tom

Dersom det er sant at Jesus stod opp, innebærer det at Jesus på et bestemt tidspunkt ikke lenger var et lik, men ble levende. Hvorfor er det sannsynlig at Jesus stod opp fra de døde?

  1. For det første var det kvinner som fant graven tom. Dette taler sterkt for at informasjonen er autentisk og sann. I kulturen på den tiden ble ikke kvinner sett på som like troverdige øyenvitner som menn. Hvis man hadde diktet en fortelling, hadde man ikke brukt kvinner som de første som så den tomme graven.

    Da sabbaten var over og det begynte å lysne den første dagen i uken, kom Maria Magdalena og den andre Maria for å se til graven.  2 Med ett ble det et kraftig jordskjelv, for en Herrens engel steg ned fra himmelen, gikk fram og rullet steinen til side og satte seg på den.  3 Han var som et lyn å se til, og drakten var hvit som snø.  4 Vaktene skalv av redsel da de så ham, og de ble liggende som døde.  5 Men engelen tok til orde og sa til kvinnene: «Frykt ikke! Jeg vet at dere leter etter Jesus, den korsfestede.  6 Han er ikke her, han er stått opp, slik som han sa. Kom og se stedet hvor han lå!  7 Skynd dere av sted og si til disiplene hans: ‘Han er stått opp fra de døde, og han går i forveien for dere til Galilea; der skal dere få se ham.’ – Nå har jeg sagt dere det.»
    8 Da skyndte de seg bort fra graven, redde, men jublende glade, og de løp for å fortelle det til disiplene.  9 Og se, Jesus kom mot dem og sa: «Vær hilset!» De gikk fram og omfavnet føttene hans og tilba ham. 10 Jesus sa til dem: «Frykt ikke! Gå og si til mine brødre at de skal dra til Galilea. Der skal de se meg.» Matt 28,1-10

  2. For det andre var det ingen som benektet at graven var tom. I følge Bibelen benektet ikke de jødiske lederne at kroppen var forsvunnet. De gav i stedet en annen forklaring: Disiplene hans kom om natten og stjal ham mens vaktene sov. Matt. 28,13.
  3. For det tredje tilhørte graven en offisiell person i Jerusalem, et medlem i Det høye råd. Gravstedet var dermed såpass kjent, at det bare var å peke på den døde kroppen eller beinrester etter Jesus, og ingen ville ha trodd på en oppstandelse.

En kropp er blitt borte. Det som skjer videre, er viktig. Hvis det var alt, hadde den kristne bevegelsen aldri blitt til. Fraværet av den døde kroppen skaper ingen oppstandelse, bare spørsmålstegn. Den tomme graven fører ingen steder. Det er det neste punktet som er avgjørende. Hva har skjedd med Jesu døde kropp?

Ekstra:

Er oppstandelsen mulig? Nesten all kritikk av oppstandelsen utgår fra et naturalistisk verdensbilde. I følge naturalismen er universet et lukket system av kun dennesidige årsakskjeder. Det finnes ingen Gud og ingen overnaturlige virkelighet. Naturen er det eneste som eksister. Det er allerede på forhånd utelukket at under kan skje eller at døde kan oppstå.

At Gud eksisterer som skaper og opprettholder av universet, er utgangspunktet i kristen tro. Det overnaturlige finnes og er mer grunnleggende enn det naturlige. Vår verden har sitt opphav og sin eksistens fra en annen og høyere virkelighet. Gud har skapt universet slik at det fungerer regelmessig og er underlagt loven om årsak og virkning. Men universet er ikke et låst eller lukket system, men et åpent system av årsak og virkning. Gud kan, hvis og når han vil, velge å gjøre noe annerledes eller tilføye noe nytt.  Som skaper og Herre er han suveren over sin verden. Oppstandelsen skal derfor ikke forstås som en eiendommelighet i naturen, men som Guds radikale og overnaturlige inngripen i den naturlige verden han har skapt og opprettholder. Tanken på undere og oppstandelse er derfor ikke i seg selv absurd. [Gustavsson 199:104-105]


LYSBILDE 7: Jesus viste seg

Hva skjedde med Jesu døde kropp? I løpet av søndagen begynte det å komme rapporter om at Jesus hadde vist seg for folk.

  • Jesus viste seg først for en gruppe kvinner. Hvor mange og hvem de var, varierer mellom tekstene. Forfatterne av evangeliene velger å nevne et ulikt antall ved navn. Joh 20,1, Matt 28,1, Mark 16,1 og Luk 24,10.
  • I løpet av søndagen viste Jesus seg for Peter, Luk 24,34. Senere på søndagen møtte Kleopas og hans venn møtte  Jesus  på en vandring mellom Jerusalem og Emmaus, Luk 24,13. Søndag kveld viste Jesus seg for resten av disiplene, Luk 24,36-49.
  • Jesus ble også sett av mer enn fem hundre personer på èn gang, 1 Kor 15,6. Det har blitt gjort forsøk på å bortforklare at fem hunder personer så Jesu på en gang, samtidig ved at det måtte være massehallusinasjoner. Men hadde det bare vært hallusinasjoner, vil det sannsynligvis hatt motsatt effekt. I datidens kultur ble det nemlig regnet som et ganske sikkert tegn på at noen var døde, hvis man så syner av dem.

Ekstra:

Hvorfor er evangelietekstene troverdige? Det finnes i hvert fall tre områder som bekrefter evangelienes pålitelighet:

  • Samstemmigheten mellom evangelienes originalhåndskrifter og våre manuskripter. Av naturlige årsaker finne det ingen bevarte originaler av evangeliene, men det er et faktum som gjelder alle antikke skrifter. Det finnes to kriterier for å bedømme et manuskripts pålitelighet hva gjelder forholdet til originalen. Det første kriteriet er avstanden i tid mellom våre eldste manuskripter og originalen. Jo kortere avstand desto større grunn til tillit. Det andre kriteriet er antall bevarte manuskripter.Av de fleste antikke skrifter har vi bare en håndfull sammenlignbare manuskripter, med en avstand i tid på mer enn 1000 år til originalen. For Det nye testamentet som helhet, er situasjonen radikalt annerledes. Det finnes over 5000 sammenlignbare manuskripter. Det aller eldste tekstfragmentet er fra Johannesevangeliet og har en tidsavstand på bare ca. 30 år!
  • Tidsavstand mellom original og hendelse. Evangeliene beskriver hendelser rundt år 30 e. Kr. Det er grunn til å tro at evangeliene ble skrevet bare ett eller noen tiår etter Jesu død. Uansett den eksakte dateringen av evangeliene, kan vi vite at forfatterne og deres første lesere var samtidige med Jesus. Øyenvitner på både venne-og fiendesiden, de som visste hvordan det virkelig forholdt seg, levde fortsatt. Falske påstander kunne derfor gjendrives.
  • Troverdigheten i evangeliene. En rekke omstendigheter viser at evangeliene ikke er myte, men pålitelige historiske kilder. De skiller seg fra myten som litteratur, de er øyenvitneskildringer, de gir mengder av kontrollerbare opplysninger som har vist seg å stemme og de er ærlige om det som er mindre smigrende. [Gustavsson 1999:94-96]

LYSBILDE 8: Disiplene trodde at Jesus var stått opp fra de døde

Hvorfor viste Jesus seg ikke for sine egne kritikere? Kanskje noen stiller spørsmål om hvorfor var Jesus så selektiv når det gjaldt hvem han viste seg for? Han viste seg jo bare for vennene sine! Hvorfor ikke for dem som tvilte eller var skeptiske til ham? Hvorfor ikke for sine fiender? Svaret er at Jesus gjorde dette faktisk!

Det fantes jo bare tvilere, skeptikere og fiender å vise seg for. Ingen forventet at oppstandelsen skulle skje. Fra begynnelsen var alle fulle av tvil.

  • Tomas som ble kalt tviler. Han sa han ikke kunne tro hvis han ikke fikk se naglemerkene hans og legge finger og stikke hånden i siden hans. Etter en uke viste Jesus seg for Tomas da han var sammen med de andre disiplene. Han gav Tomas alle muligheter til å få bukt med tvilen sin. Det er nesten som Jesus sa: Ta den tid du trenger. Her er den gjennombårede hånden min. Her er siden de stakk spyd igjennom. Tomas gikk fra tvil til tro etter at Jesus hadde vist seg for ham.

25 «Vi har sett Herren», sa de til ham. Men han sa: «Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans og får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.» 26 Åtte dager senere var disiplene igjen samlet, og Tomas var sammen med dem. Da kom Jesus mens dørene var lukket. Han sto midt iblant dem og sa: «Fred være med dere.» 27 Så sier han til Tomas: «Kom med fingeren din, se her er hendene mine. Kom med hånden og stikk den i siden min. Og vær ikke vantro, men troende!» 28 «Min Herre og min Gud!» sa Tomas. 29 Jesus sier til ham: «Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser, og likevel tror.» Joh 20,25-29

  • Jakob som var Jesu bror. Vi vet fra evangeliene at Jesus hadde yngre brødre og søstre. Det finnes flere indikasjoner på at verken Jakob eller brødrene trodde på Jesus før oppstandelsen. De var skeptiske og avvisende slik vi kan lese i bl.a. Joh 7,5 og Mark 6,2-4. Etter oppstandelsen er situasjonen helt forandret. Brødrene trodde på Jesus og var med i menigheten. Jakob ble etter kort tid en av de viktigste lederne i hele bevegelsen.

Deretter viste han seg for Jakob, 1 Kor 15,7b

Hvordan viste Jesus seg?

  • Det var Jesus som selv viste seg for disse personene, ikke de som så ham. Det var ikke et syn eller en visjon.
  • Da Jesus viste seg, gjorde han det fysisk, kroppslig og sanselig. De hørte, rørte ved, samtalte og spiste med Jesus.

Kristne mente, så langt tilbake vi kan spore, at Jesus var stått opp fra de døde. I tillegg til at de sier direkte i NT at de trodde Jesus var stått opp, støttes det av at det tidlig ble vanlig å feire søndag som “Herrens dag”. Til forskjell feirer jødene sabbat på lørdagen.  Kristne har hele tiden trodd at det hadde skjedd noe helt spesielt med Jesus på en søndag. [Davidsen og Søvik 2015:84-85]


Ekstra:

Tenk også på Paulus. Det går ikke an å være mer fiendtlig innstilt til Jesus og de første kristne enn det Paulus var. Det kan man lese i blant annet Apg 9,1-2. Men Jesus viste seg for ham på vei til Damaskus, slik vi leser i Apg 9,3-5. Paulus’ navn står på listen i 1 Kor 15, 1-9.

Jeg kunngjør for dere, søsken, det evangelium jeg forkynte dere, det dere også tok imot, det dere også står på.  2 Gjennom det blir dere også frelst, når dere holder fast på ordet slik jeg forkynte det, ellers blir det forgjeves at dere kom til tro.  For først og fremst overga jeg til dere det jeg selv har tatt imot,
at Kristus døde for våre synder etter skriftene,

at han ble begravet,
at han sto opp den tredje dagen etter skriftene,

og at han viste seg for Kefas og deretter for de tolv.
 6 Deretter viste han seg for mer enn fem hundre søsken på én gang. Av dem lever de fleste ennå, men noen er sovnet inn.  7 Deretter viste han seg for Jakob, deretter for alle apostlene.  Aller sist viste han seg for meg, jeg som bare er et ufullbåret foster.  For jeg er den minste av apostlene, jeg er ikke verdig til å kalles apostel, for jeg har forfulgt Guds kirke.

Hvem viste Jesus seg for? Svar: Han viste seg for sine nærmeste venner og disipler, men også for tvilere som Tomas, skeptikere som Jakob og fiender som Paulus. [Gustavsson 2015:161-165]


LYSBILDE 9: Disiplene var villige til å lide og dø for å fortelle om Jesus

Den tomme graven og at Jesus viste seg er de to avgjørende hendelsene, de to grunnleggende fakta som forklarer den kristne bevegelsens tilblivelse. Med de medfører et tredje faktum, nemlig disiplenes forandring.

  • Disiplene var villige til å bli arrestert og få dårlig behandling fordi de ville fortelle andre om Jesus!
  • Tomas gikk fra tvil til tro etter at Jesus hadde vist seg for ham, og senere gav han sitt liv for Jesus som misjonær til India.
  • Jakob, Jesu bror som var skeptisk, ble en hengiven kristen som gav livet sitt for evangeliet.  Han ble halshugget i Jerusalem fordi han bekjente Jesus som Messias.

De mennesker som Jesus viste seg for etter oppstandelsen:
– ble forandret
– gjorde alt de kunne for å spre budskapet om Jesu oppstandelse

 


LYSBILDE 10: Gud reiste Jesus opp fra de døde!

Hva er den mest troverdige forklaringen på det som skjedde i påsken for ca 2000 år siden?

Det er at Gud reiste Jesus opp fra de døde!

Det var Gud som kom til jorden og viste sitt ansikt gjennom Jesus!

 Disiplene trodde ikke at Jesu lik hadde blitt stjålet, og at det forklarte den tomme graven. De var overbevist om at Gud hadde reist Jesus opp fra de døde!


LYSBILDE 11: Samtalespørsmål

Spørsmål i grupper: Hvordan kan du forklare at Jesu død og oppstandelse er troverdig?


Kilder

Print Friendly, PDF & Email