Kirkekunst avviser myten om flat jord

Myte om flat jord

En bok som har bidratt til en seiglivet myte om kristne, ble skrevet i 1828 av den amerikanske forfatteren Washington Irving. Boken handler om Christopher Columbus: History of the Life and Voyages of Christopher Columbus.

I boken dikter Irving en underholdende historie om europeere som trodde jorda var flat, og derfor var veldig redde for at Columbus ville falle utfor kanten av jorda da han satte til sjøs på oppdagelsesreise. Grunnen til at europeerne trodde jorda var flat, var at dette var den kristne kirkes verdensbilde. Boken til Irving ble veldig populær, og den oppdiktede historien spredte seg etter hvert som en sannhet. Også andre har bidratt med å spre denne myten.

Påstanden om at kristne trodde jorda var flat, kom etter hvert inn i historiebøkene og i lærebøkene på skolen.

(Hentet fra Tro som bærer 10.trinn kap.10 s. 158.)

Kirkekunst fra middelalderen viser en rund jord

Mosaikk fra 500-tallet. Foto: Bjørn Are Davidsen

Mosaikk fra en italiensk kirke

I denne mosaikken fra 500-tallet, fra en kirke i Ravenna, Italia, ser man Kristus sitte på en rund jord.

Olavsfrontalet fra Nidarosdomen, Trondheim, kalles ‘fortale’ fordi det er plassert foran alteret. Man antar at maleriet er laget i første halvdel av 1300-tallet. Foto: Wikipedia

Maleri fra Nidarosdomen

Også i Norge er det kirkekunst som avviser myten om at kristne trodde at jorden var flat. På maleriet  ser du Olav den Hellige som med venstre hånd løfter rikseplet. Rikseplet er en jordklode med et kors på toppen  og et symbol på kongeverdigheten.

Det er utallige eksempler på eldre kirkekunst som viser en rund jord. Kirkekunsten avviser dermed myten om at kristne i middelalderen trodde at jorden var flat.

Flere ressurser i forhold til myten om flat jord

TRODDE KRISTNE AT JORDEN VAR FLAT?

FOR LÆREREN: Du har kanskje hørt noen påstå at kristne før i tiden trodde at jorden var flat. Er dette myte eller fakta? i denne videoen gir Bjørn Are Davidsen et kjapt svar på dette. Denne myten finner man også i lærebøker. Her kan du se et eksempel fra lærebok i samfunnsfag.

2024-02-08T15:02:23+01:00Av |

Flott om du deler: