Ser historien om Jesus annerledes ut gjennom øynene til en kvinne? Stemmer denne historien med det vi leser i Bibelen?

Sammendrag

Den sanne historien om Maria Magdalena er en vakker film som spinner på tanken om hvem denne kvinnen egentlig var. Maria (Rooney Mara) er en ung kvinne som søker etter en ny måte å leve på, men som begrenses av kulturelle og religiøse tradisjoner. Hun trosser sin familie for å slutte seg til en ny bevegelse som blir ledet av den karismatiske Jesus fra Nasaret (Joaquin Phoenix). Maria finner snart sin plass i bevegelsen og midt i en reise som vil føre dem til Jerusalem.

Bakgrunn

På norsk har filmen fått tittelen Den sanne historien om Maria Magdalena, en utvidelse av den kortfattede originaltittelen Mary Magdalene. Originaltittelen er nok mer presis, vi har nemlig ikke så mye kunnskap om denne kvinnen at det vil rettferdiggjøre et slikt tillegg i tittelen. I omtalen utgir filmen seg heller ikke for å være en sannferdig gjenfortelling, tvert imot. Filmskaperne omtaler denne versjonen som en kreativ tolkning for å gjøre historien relevant og moderne. I tillegg har filmskaperne et klart uttrykt motiv om å beskrive Maria fra et feministisk perspektiv.

Produsent Iain Canning sier at historien om Jesus er fortalt på uendelig mange måter gjennom historien, alle preget av sin tid. ”Vi følte at det kvinnelige perspektivet av Jesu liv og død var en ny måte inn i historien”. Screenwriter Philippa Goslett ønsket å gjenopprette Marias rykte, som i følge henne gjennom århundrer har blitt stemplet som prostituert både av verden og av kirken. Filmskapernes bakgrunnsarbeid avslørte at mange ulike fagfolk hadde sterke og forskjellige meninger om Maria. Men ifølge Goslett var alle samstemte i at Maria var en av de første disiplene.

Regissør Garth Davis (Lion) forteller at det var Malala Yousafzai som inspirerte ham til å gjenfortelle denne beretningen. «Det var noe i hennes historie som for meg speilte Marias historie. Dette at hun ble skutt i ansiktet av Taliban fordi hun ønsket å gå på skole, og så tilgav Taliban for deres handlinger. Denne tilgivelseshandlingen, denne kjærlighetshandlingen, var noe som var selve hjertet i filmen for meg. Jeg kjente hvordan hun rørte meg og hvordan Marias historie er i hennes. Jeg kjenner meg igjen i denne spiritualiteten og den kjærligheten”, sier Davis til.

Regissør Davis understreker at han selv ikke er kristen, heller ikke Rooney som portretterer Maria. Likevel var det viktig for ham å lage en film som berører både kristne og ikke-kristne, inkludert troende fra andre religioner. Samtidig bør det nevnes at filmens kreative tolkninger av sentrale bibelske personer har ført til kritikk, ikke minst fra kirkelig og teologisk hold. Det gjelder særlig tolkningene av Jesus, Maria Magdalena, Peter og Judas.

Samtalespørsmål

  1. Hva gjorde mest inntrykk på deg i filmen, og hvorfor?
  2. Hva synes du om filmen rent kunstnerisk? Hvilken rolle spiller den identiske, litt drømmende åpnings- og sluttscenen i filmen?
  3. Hvilket liv hadde Maria da vi først møtte henne? Hva synes å være hennes lengsler og gaver og hvorfor er hun misfornøyd? Hva er det som trekker Maria til Jesus?
  4. Utfordret filmen din oppfatning av Maria Magdalena? Hvorfor tror du at hun ofte har blitt ignorert eller feil presentert, ja, til og med tidvis stemplet som prostituert av kirken gjennom historien? Synes du at filmen gjenspeiler den Maria vi møter i Bibelen?
  5. Hvorfor var det så radikalt av Jesus å velge en kvinne som en av sine nærmeste? Hvilke andre eksempler har vi i evangeliene der Jesus inkluderer og bekrefter kvinner?
  6. “Jeg håper virkelig at folk tar det litt rolig og lytter til seg selv etter å ha sett denne filmen, fordi det er et av budskapene. Gud er i stillhetene. Stopp ideologien og argumentene og konversasjonene; vær på et kjærlighetssted og lytt.”, sier regissør Garth Davis. Oppfattet du et slikt budskap i filmen? Hva er forskjellene mellom dette budskapet fra filmskaperne og Jesu budskap ifølge Bibelens evangelier?
  7. Hvordan vil du beskrive den versjonen av Jesus som vi møter i filmen? Hva synes du om denne måten å presentere Jesus på? Hvordan samsvarer filmens versjon av Jesus med Bibelens evangelier?
  8. Ifølge Det nye testamente ble Maria Magdalenas liv totalt forandret. Først i møte med Jesus som vis Rabbi og mektig Helbreder, så i vandringen med Jesus som Mester, og til slutt møtet med Jesus som den oppstandne Frelser og Herre. På hvilke måter kan hennes dramatiske livshistorie ha aktualitet for oss i dag? (Se særlig Jes 61,1, Luk 8,1-3 og Joh 20, 1-18).

© Damaris Norge


Mal for filmanalyse


På Snakkomtro.no kan du lese mer om filmen:

Hvem var egentlig Maria Magdalena? av Lars Dahle

 

Print Friendly, PDF & Email

Fakta om filmen

Genre: Drama
Originaltittel: Mary Magdalene
Skuespillere: Rooney Mara, Joaquin Phoenix, Chiwetel Ejiofor, Ariane LabedRyan Corr
Regi: Garth Davis
Språk: Engelsk
Distribusjon: United International Pictures
Produksjonsår: 2017
Lengde: 2 t
Aldersgrense:  12 år
Norgespremiere: 23.03.2018

(Hentet fra filmweb.no)