Om serien

Jake og sjørøverne i Drømmeland er en animasjonsserie rettet mot de yngste barna. Serien er flaggskip for tv-kanalen Disney Junior, hvor den har gått i mange år. Den er fortsatt svært populær – noe en tydelig kan se av alle spinn-off-produktene. Tv-serien promoteres som en «colorful, fun, adventurous cartoon packed with positive social messages …».

Hovedpersonene Jake, Izzy og Pluggen har hver sine viktige hjelpemidler. Jakes sverd, Izzys tryllestøv og Pluggens kart er avgjørende når gjengen gang på gang må beskytte øya og skattene i møte med den egoistiske Kaptein Krok og hans mannskap.

Tematikken er gjenkjennelig fra mange andre aktuelle tv-serier for barn, og hver episode gir mye å snakke med barna om.

Vennskap er avgjørende viktig for Jake og mannskapet hans. Fellesskap og likeverd står sentralt, og det er tydelig at de trenger hverandre. Hver og en har sine spesielle styrker, men disse kommer først til sin rett i samarbeidet med resten av mannskapet. Samhold og solidaritet er avgjørende for at de klarer oppdragene sine.

Selvbildet og selvfølelsen til hovedpersonene ser ut til å henge sammen med om de er modige og bidrar til fellesskapet. Altså er prestasjoner viktig. I rivaliseringen med Kaptein Krok er det avgjørende at de lykkes med oppdragene sine. Det gode synes å være på deres side, og det ender alltid godt for disse snille hovedpersonene – ofte på magisk vis.

Spørsmål til samtale

Dette er generelle spørsmål, som gjerne kan spisses ut fra episoden barna har sett.

1. Hva likte du best og minst i denne episoden – og hvorfor?
  2. Hvilken av rollefigurene ville du vært – og hvorfor?
  3. Hva er det som viser at Jake og mannskapet er så gode venner?
  4. Hvorfor er det viktig at Jake og mannskapet samarbeider for å lykkes med oppdraget?
  5. Ser du noe som Jake og vennene gjør, som ikke er mulig i virkeligheten? Hva da? Hvorfor er det mulig for dem?
  6. Er det slik at det alltid går bra for de som er snille? Hvorfor skal vi være snille uansett?
  7. I Bibelen møter vi Josva som opplevde store konflikter og kamper. Hva er det Gud sier til ham (Josva 1,9)? Hvorfor tror du Gud sier at man kan være modig og sterk, selv om man er redd?

Les også «Drømmen fra Disney»

Samtaleguiden har også vært publisert i Tro & Mediers medlemsblad På Bølgelengde