UNDERVISNINGSRESSURS: Oppgaven skal få elevene til å utforske hvordan de ti bud er aktuelle i dag, og reflektere over hvorfor noen av de temaene budene tar opp, ikke er særlig profilert i mediene.

De ti bud er mer enn 3000 år gamle, likevel tar de opp temaer som er like aktuelle i dag som den gang, blant annet løgn, drap, ekteskapsbrudd og tyveri.

Utarbeidet av Bodil Bjørndalsbakke

Kompetansemål KRLE, etter 10.trinn

Aktuelt lærestoff

Nøkkelspørsmål

– Kan vi finne eksempler i mediene på at de ti bud er aktuelle for oss i dag? På hvilke måter?
– Hvilken holdning til de ti bud dominerer i mediene?

Oppgave

Følg med i både i nyhetsmediene og sosiale medier hver dag en hel uke. Print ut/ta skjermbilder av saker som du mener kan knyttes til ett av budene. Det kan for eksempel dreie seg om ran, søndagsåpne butikker, hvordan vi behandler våre foreldre, seksualitet,  drap eller andre hendelser som kan assosieres med de ti bud.

1: Hvilke bud finner du mest stoff om?

2: Hvilke bud var det vanskelig å finne stoff om?

3: Se på svarene dine på spørsmål 1 og 2 og tenk over hvorfor det er slik.

4: Lag plakater i klasserommet med de ulike budene som overskrift og lim på de sakene dere har funnet under den overskriften dere synes passer best. Hvis dere ikke har funnet saker knyttet til ett eller flere av budene, kan dere fortsette å lete en uke til.

5: Se på de ulike sakene i fellesskap og samtal om spørsmål 1-3.

6: Diskuter hvilke av budene som kan anses som allmenne leveregler i det norske samfunnet i dag, og hvilke dere tenker at folk flest ikke bryr seg om å følge. Tenk over årsakene til at det er slik.

Oppgaven er utarbeidet av Bodil Bjørdalsbakke for Damaris Skole 2014 (Foto: Paramount)