Undervisningsressurs til kirkehistorie. Et brettspill om Luther. Dekker utvalgte kompetansemål i KRLE etter 10. trinn. Kan brukes i sammenheng med undervisningsressurs om Luther-film.

MARTIN LUTHER, ET SPØRRESPILL

AKTUELLE KOMPETANSEMÅL:
• Gjøre rede for viktige hendelser i kristendommens historie fra reformasjonen til vår tid, i Norge og i verden og for kristendommens stilling i dag.
• Forklare hovedtrekk ved romersk-katolsk, (…) og protestantisk kristendomstradisjon.

AKTUELT LÆRESTOFF:
Kapittel 4 i Tro som bærer/Kirkehistorie og Kirkekunnskap

AKTUELLE FERDIGHETER I FAGET:
• Å kunne lese i KRLE:
o Forstå en fagtekst.
o Innhente informasjon om, tolke og reflektere over et fagstoff.
• Å kunne uttrykke seg skriftlig i KRLE:
o Uttrykke kunnskap om kirkehistoriske hendelser.
• Å kunne uttrykke seg muntlig i KRLE:
o Kommunisere og forklare kirkehistoriske hendelser.

VURDERINGSFORM:
• Ingen vurdering

Last ned spillebrett her.
Last ned skjema (word) dersom elevene selv lager spørsmålene.
Last ned forslag til ferdige spørsmål her.

Spillet er utprøvd i 8. klasse, og elevene syntes dette var en kjekk og effektiv måte å lære på.

Tips: Man kan lage tilsvarende spill også til andre emner. Tidsbruken vil sannsynligvis gå ned når elevene blir kjent med hvordan de gjør det.

(Bodil Bjørdalsbakke, ungdomsskolelærer og utvikler av spillet).

OPPGAVEALTERNATIV 1:
Elevene deles inn i grupper og lager spillet selv. Hver gruppe på 3-4 personer lager 40 spørsmål med svar fra kapittelet om Martin Luther. Det skal ikke være ja/nei-spørsmål. Gruppa fyller spørsmålene og svarene inn i et ferdig skjema.
Når alle gruppene har laget ferdig sitt skjema (1 skoletime + gjør ferdig hjemme), kan klassen spille. Hver gruppe får da et spilleskjema fra en annen gruppe, slik at de ikke spiller med sine egne spørsmål. I dagene før spille-timen er det lurt at elevene også har hatt hele kapittelet i leselekse.
Fordelen med alternativ 1 er at elevene lærer mye når de lager spørsmålene selv og vet at de senere kan bli spurt om det samme selv.

OPPGAVEALTERNATIV 2:
Elevene deles i grupper på 3-4 personer og spiller spillet med spørsmål og svar som læreren har laget. I dagene før spille-timen må elevene ha lest/gjennomgått hele kapittelet om Martin Luthers liv og gjerning.
Fordelen med alternativ 2 er at dette alternativet ikke er så tidkrevende som alternativ 1.

SPILLEREGLER:
Spillet kan spilles av 3-4 elever. En av elevene er spill-leder og får arket med spørsmål og svar. De andre spillerne begynner med å sette en spillebrikke i rute 1 på sin spill-stige.
Første spiller får første spørsmål for rute 1. Hvis spilleren svarer riktig, flytter han brikken fram til rute 2. Hvis spilleren ikke svarer riktig, leser spillederen opp fasiten. Nå får neste spiller spørsmål 2 for rute 1. Deretter får tredje spiller spørsmål 3. Hvis noen har blitt stående igjen på rute 1, får de spørsmål 4 for rute 1, og deretter fortsetter man eventuelt med spørsmål 1 igjen. Det vil si at elevene etter hvert får spørsmål som de allerede har hørt fasiten på.
Første spiller som har kommet til rute 2, får spørsmål 1 for rute 2, og så fortsetter spillet på samme måte som for rute 1 enten til førstemann er i mål, eller til alle er i mål.
(Foto: Wikipedia Commons og Filmweb/UIP)