Denne påskevandringen er etter idé fra Oasen skole Birkelid v/Mari Kolltveit

Påskevandringen er basert på seks ulike stasjoner. Her er tanken at elevene blir delt inn i seks grupper der alle gruppene i løpet av 60 minutter besøker alle stasjonene.  Alle gruppene begynner samtidig, men på forskjellige stasjon. Hver post varer åtte minutter og elevene kan bruke to minutter på forflytning. Påskevandringen kan tilpasses 1.-10.trinn.

Kompetansemål etter 10.trinn, KRLE:

Her finner du alle våre ressurer om påsken.

1. Nattverd

For jeg har mottatt fra Herren det jeg også har gitt videre til dere: I den natt da Herren Jesus ble forrådt, tok han et brød, takket, brøt det og sa: «Dette er min kropp, som er for dere. Gjør dette til minne om meg!» På samme måte tok han begeret etter måltidet og sa: «Dette begeret er den nye pakt i mitt blod. Hver gang dere drikker av det, gjør det til minne om meg!»  For hver gang dere spiser dette brødet og drikker av begeret, forkynner dere Herrens død helt til han kommer. 1 Kor 12,23-26

Ta utgangspunkt i det som skjedde skjærtorsdag og les 1 Kor 12,23-26. Fortell og forklar om nattverden tilpasset elevgruppen.

Vær tydlig på å si til elevene at det er frivillig å delta på nattverd. Bli enige på forhånd om et enkelt non-verbalt tegn  som elevene kan vise, dersom de ikke ønsker å motta nattverden. Denne beskjeden bør elevene få i forkant av selve påskevandringen.

– nattverdsbeger
– saft og kjeks (husk alternativer til dem med matallergi)

2. Tjenerkrok

Slik er heller ikke Menneskesønnen kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt liv som løsepenge for mange. Matt 20,28

Her skal lærere, assistenter og eldre medelever tjene elevene på ulike måter etter Jesu forbilde. Plasser stoler i en sirkel og la elevene sette seg ned og slappe av. Stå i midten og server ferdig oppskåret frukt (f.eks. appelsiner og druer), et glass brus eller annen drikke og staver med kvikklunsj. Ha rolig lovsangsmusikk i bakgrunnen. Mens elevene sitter med ansiktet vendt innover, kan man stå utenfor ringen og spørre elevene om de ønsker skuldermassasje. La kvinner spørre jentene og menn spørre guttene.

-frukt, drikke og kvikklunsj
-glass og servietter
-lydanlegg

3. Andakt

Vi fulgte jo ikke klokt uttenkte myter da vi kunngjorde for dere vår Herre Jesu Kristi kraft og hans komme. Nei, vi var øyenvitner og så hans guddommelige storhet. 2.Pet 1,16

Bruk gjerne denne andakten med PPT Hva skjedde med Jesus i påsken?

4. Påskekahoot

Man kan ta utgangspunkt i en ferdiglaget kahoot!. (Denne kahooten er tilpasset ungdomstrinnet. Påskekahoot-posten kan evt kuttes på påskevandringen for barneskolen.)

Laget har utarbeidet to ulike kahoot som man også kan bruke: en om påske og en om Pilatus.

– iPad/mobil, samt WiFi
– tavle/storskjerm

5. Kreativt hjørne

Denne posten kan varieres fra år til år. Man kan for eksempel fargelegge en påsketegning eller pynte påskeegg.

6. Samling rundt korset

I ham har vi friheten,  kjøpt med hans blod, tilgivelse for syndene. Så rik er Guds nåde. Ef 1,7

Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett.1 Joh 1,9

Les fra Bibelen og fortell om korset som det viktigste symbolet i kristendommen. Korset minner oss om at Jesus måtte døde for menneskenes skyld (på langfredag), slik at vi kunne få tilgivelse for våre synder.

La elever skrive synder på en lapp som legges i ei metallbøtte. Ta elevene  med på utsiden og la dem se at lappene brennes. Fortell deretter om Guds tilgivelse. Be gjerne en takkebønn. For de minste elevene kan man bruke steiner som symbol på byrder/synder og la elevene selv legge steinene ned ved korset.

Forslag til bibelvers:
Jes 53,4-6
Rom 3,23-26
Ef 1,7
Kol 2,14
Hebr 9,22
1 Pet 2,24
1 Joh 1,9
1 Joh 3,20
1 Joh 4,10

Bakgrunnsartikkel for læreren:
Hvorfor døde Jesus på korset? Hva var grunnen til at Jesus måtte dø? Og måtte han egentlig det?

– stort kors
– penn og papir eller steiner
– metallbøtte og fyrstikker
– bruk et klasserom med kort vei til uteområdet dersom man skal brenne papirlapper