Peter Waage: Gud har ordnet alt etter mål og vekt og tall

Denne artikkelen er skrevet av Sverre Holm og gjengitt med velvillig tillatelse. Du finner den også på hans blogg. Tilleggsopplysningene er hentet fra hans bok

ARTIKKEL: Peter Waage var professor i kjemi og den mest berømte norske kjemikeren i sin tid. Han er opphavsmann til den eneste naturloven som er oppdaget av nordmenn, nemlig massevirkningsloven som han og Cato Guldberg formulerte i 1864. Waage så at det er antagelsen om Gud som mer enn noe annet støtter opp om troen på lovmessighet i naturen.

Kjerneelement, naturfag

Peter Waage – Alt har Gud ordnet

Peter Waage (1833-1900) var professor i kjemi ved Universitetet i Oslo og den mest berømte norske kjemikeren i sin tid. Han er opphavsmann til den eneste naturloven som er oppdaget av nordmenn, nemlig massevirkningsloven som han og Cato Guldberg formulerte i 1864. De ble hedret med frimerkene som er vist under ved 100-års jubileet.

«Alt har Gud indrettet efter maal og tal og vegt»

Som mange forskere så Waage at det er antagelsen om Gud som mer enn noe annet støtter opp under tilliten til lovmessighet i naturen. I sin bok «Det daglige livs kemi» fra 1897 (side 4) siterer han «Alt har Gud indrettet efter maal og tal og vegt» når han snakker om at alle kjemiske forbindelser har en uforanderlig, bestemt sammensetning.

Han brukte også sitatet i en tale i Stockholm ved markeringen av at det var 50 år siden kjemikeren Berzelius døde i 1898.

Allerede som 24-åring innledet han sin prisbelønte studentoppgave med det samme sitatet på gresk (1857). Dessuten hadde han det malt i taket i sitt kontor på Universitetet i Oslo i Frederiksgate 2.

Sitatet i dagens oversettelse lyder «Du har ordnet alt etter mål og vekt og tall». Det må ha vært et motto for hans liv. Det ble mye sitert i middelalderen og kommer fra Salomos visdom 11,20. Denne boken er en av de deuterokanoniske bøkene som er skrifter fra tiden mellom Det gamle og Det nye testamentet.

Les mer om massevirkningsloven.

Kristenlederen Waage

Waage møtte Ynglingeforeninger som student i Paris og Berlin i 1860 og brakte ideen til Norge. Ynglingeforeningernes Fellesforbund (nå KFUK-KFUM) ble stiftet og Waage var formann fra 1880 til 1900. Han støttet etablering av barneasyl, barnekrybbe og suppekjøkkener og startet universitetsgudstjenester.

Waage sto også for bokmålsoversettelsen av salmen «Så ta da mine hender» fra tysk.

Så ta da mine hender
og før meg frem
Inntil jeg salig ender
i himlens hjem!
Jeg kan ei gå alene,
nei, intet sted.
Hvor du meg fører ene,
jeg følger med.

På bautaen over Peter Waage på Vår frelsers gravlund står det «Ja, store ting har Herren gjort mot oss, og vi ble glade» fra Salme 126.3. Bautaen ble satt opp i forbindelse med Ynglingeforeningens verdenskongress i 1902.

Les også Peter Waage kjemiprofessoren fra Hidra av Bjørn Pedersen (UiO).

Naturlovene er ikke årsaker

Sverre Holm skriver i boka Den innbilte konflikten. Om naturvitenskap og Gud: Jeg vil slå et slag for 1600-tallets opprinnelige forståelse av naturlover i fag som fysikk, mekanikk og kjemi og problematisere dagens tanker om naturlover som årsaker. Det er vanskelig å tenke seg naturlover om lovgiveren ikke eksisterer. Også det gamle utsagnet «Gud har ordnet alt etter mål og vekt og tall» peker mot en lovgiver. Kjemiprofessoren Peter Waage var som nevnt kjent for å sitere det.

I følge den opprinnelige ideen er naturlovene uttrykk for hvordan Gud har innrettet naturen. De er ikke vedtatt av en myndighet, og det medfører ikke straff om de brytes. Derfor er naturlovene ikke lover i juridisk forstand, men beskrivelser av regelmessigheter. Naturlover gir også begrenset innsikt i hvordan naturen dypest sett egentlig fungerer.

Utdrag fra Holm 2021:215-217

Sverre Holm

Sverre Holm ble født i 1954 i Oslo. Han har utdanning fra NTNU i Trondheim, der han tok sin doktorgrad i 1982. Han har jobbet på NTNU og på Yarmouk-universitetet i Jordan (1984–1986).

Fra 1995 har han vært professor ved Universitet i Oslo, først ved Institutt for Informatikk og nå ved Fysisk Institutt. Han er i panelet for det populærvitenskapelige programmet Abels Tårn på NRK P2, der han har vært med omtrent en gang i semestret i mange år.

Holm har skrevet boken Den innbilte konflikten. Om naturvitenskap og Gud som ble utgitt i 2021. I introduksjonen til boka skriver han:

Jeg er blitt overrasket over hvor mye mer påvirket vitenskapshistorien er av tanker fra Bibelen enn jeg opprinnelig trodde, noe også Waages eksempel viser. Min påstand er at Bibelens høye stilling i europeisk kultur bidro til at vitenskapen kom så langt nettopp her, selv om Bibelen selvsagt ikke er årsaken alene.

Flere ressurser fra Sverre Holm

Sverre Holm: ”Imagine Science” – Den innbilte konflikten: Gud og vitenskapen

PODCAST FOR LÆREREN: I vår samtid er det mange som tenker at man må velge mellom å tro på Gud og å tro på vitenskap. Men er det egentlig slik? Fysikkprofessor Sverre Holm fokuserer i dette opptaket på hvordan denne påståtte konflikten oppstod, og hvordan kristne kan forholde seg til temaet i dag.

James Clerk Maxwell: Herrens gjerninger er store, alle som elsker dem, grunner på dem

ARTIKKEL: James Clerk Maxwell kalles den største fysikeren mellom Newton og Einstein. Likevel er han mye mindre kjent enn dem. Han la grunnlaget for hele vår trådløse revolusjon med mobiltelefoner, trådløse nettverk, GPS og kringkasting. Det er tydelig fra Maxwells biografi at han hadde en levende og personlig kristen tro.

Peter Waage: Gud har ordnet alt etter mål og vekt og tall

Kristne naturforskere gjennom tidene

ARTIKKEL: Selv om historikere for lenge siden har sluttet å hevde at det er konflikt mellom naturvitenskap og kristen tro, er det likevel mange som tror at vitenskap vokste fram i Europa ved å overvinne den kristne tro. Et av de beste argumentene mot denne konfliktmodellen er mengden av kristne naturforskerne gjennom tidene.

2022-03-22T09:19:53+01:00Av |

Flott om du deler: