Skeptikerens guide til julen podcast 1 og 2

PODCAST FOR LÆREREN: I del 1 ser vi på vår moderne idyllisering av julen og på moderne julemyter. Del 2 tar opp spørsmålet om Bibelens julefortelling er fulle av myter og historiske feil.

Del 1

Julen, en tid med idyll og eventyr:  Julenissen, Tre nøtter til askepott, Reisen til Julestjernen, og Jesusbarnet i krybben. Så mye idyll at det er vanskelig å trenge inn til julens kjerne, om da julen har noen «kjerne»! For er det lettere å tro på Bibelens julefortellinger, med engler, jomfrufødsel, stjerne og vise menn, enn på julenisse, flyvende reinsdyr og julegaver?

Denne første delen ser på vår moderne idyllisering av julen, og hvordan skikkelser som julenissen har blitt til. Vi tar også opp moderne myter om julens opphav i før-kristne tradisjoner. Til slutt i denne delen ser vi på evangelienes ulike julefortellinger.

Del to vil ta opp spørsmålet om Bibelens julefortellinger er fulle av myter og historiske feil.

Del 2

Første del av Skeptikerens guide til julen så på vår moderne idyllisering av julen og på moderne julemyter. Denne andre delen stiller kritiske spørsmål til Bibelens julefortellinger, og spør om de er fulle av myter og historiske misforståelser. Følgende spørsmål blir stilt:

• Jomfrufødsel – vitenskapelig umulig?
  • Hvor kommer ideen om jomfrufødsel fra?
  • Hvem var «vismennene»?
  • Kan vi tro på Betlehemsstjernen?
  • Bommer Lukas med å nevne Kvirinius?

Her finner du flere ressurser knyttet til advent og jul

Skeptikerens guide til julen – podcaster og videoer for læreren:

2021-12-15T14:38:58+01:00Av |

Flott om du deler: