Tro som bærer – 10.trinn
For læreren
Innholdsfortegnelsen og forordet til boka, samt Kjære lærere og Kjære elever
Til hvert kapittel finner du undervisningsressurser, aktualiseringer fra populærkulturen og bakgrunnsstoff for læreren knyttet til aktuelle kompetansemål.
Se undervisningsressurser sorter etter kompetansemål i KRLE 8-10
Ressurser til aktuelle kompetansemål:
- utforske etiske ideer fra sentrale skikkelser i filosofihistorien og anvende ideene deres til å drøfte aktuelle spørsmål
- utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
- sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om kristendommen
- sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn
Ressurser til aktuelle kompetansemål:
- gjøre rede for et kristent menneskesyn og den kristne etikkens forankring
- reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn, med basis i kristen tro og etikk
- identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon
- identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom, med basis i kristen tro og etikk og forvalteransvar
- sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om kristendommen
- sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn
- utforske etiske ideer fra sentrale skikkelser i filosofihistorien og anvende ideene deres til å drøfte aktuelle spørsmål
- utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
Forslag:
- Hva er moral?
Artikkel av Bjørn Hinderaker
Ressurser til aktuelle kompetansemål:
Forslag:
- «Faren din leter etter deg»
(aktualisering fra filmen «Nemo»)
Ressurser til aktuelle kompetansemål:
- utforske og presentere hovedtrekkene i den store bibelske fortellingen
- gjøre rede for og reflektere over sentrale momenter i kristen tro
- gjøre rede for hvordan Bibelen er blitt til, og reflektere over hvordan den blir brukt og hvilke spor den har satt i vår kultur
- bruke og drøfte fagbegreper i kristendommen
Forslag:
Ressurser til aktuelle kompetansemål:
- utforske og presentere hovedtrekkene i den store bibelske fortellingen
- gjøre rede for og reflektere over sentrale momenter i kristen tro
- gjøre rede for hvordan Bibelen er blitt til, og reflektere over hvordan den blir brukt og hvilke spor den har satt i vår kultur
- bruke og drøfte fagbegreper i kristendommen
Ressurser til aktuelle kompetansemål:
Forslag:
- Utilsiktede sammentreff
- Homoseksualitet i kirken (artikkel)
Ressurser til aktuelle kompetansemål:
- gjøre rede for noen viktige hendelser i kristendommens historie fra reformasjonen til vår tid
- utforske og drøfte hvordan kristendom inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
- gjøre rede for hvordan Bibelen er blitt til, og reflektere over hvordan den blir brukt og hvilke spor den har satt i vår kultur
Forslag:
Ressurser til aktuelle kompetansemål:
- undersøke og samtale om likheter og forskjeller og om fellesskap mellom ulike kristne trossamfunn
- presentere kristendommens utbredelse i dag
- gjøre rede for noen viktige hendelser i kristendommens historie fra reformasjonen til vår tid
- utforske og drøfte hvordan kristendom inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt (Martin Luther King)
- bruke og drøfte fagbegreper i kristendommen
Ressurser til aktuelle kompetansemål:
- sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om kristendommen
- gjøre rede for og reflektere over sentrale momenter i kristen tro
- samtale om hva det vil si å være en kristen
- presentere kristendommens utbredelse i dag
- gjøre rede for hvordan Bibelen er blitt til, og reflektere over hvordan den blir brukt og hvilke spor den har satt i vår kultur
Ressurser til aktuelle kompetansemål:
Ressurser til aktuelle kompetansemål:
- gjøre rede for religiøst mangfold og religiøse praksiser utenfor etablerte religionssamfunn
- drøfte kristendommens forhold til andre religioner og sekulære livssyn
- utforske hvordan religioner inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
- drøfte kristendommens forhold til andre religioner og sekulære livssyn
- bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
- sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn
Ressurser til aktuelle kompetansemål:
- gjøre rede for sentrale trekk ved noen religioner og deres utbredelse i dag, inkludert samer og andre urfolks religioner
- bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
- drøfte kristendommens forhold til andre religioner og sekulære livssyn
- sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn
- reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i noen religioner og livssyn
- utforske hvordan religioner inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
- utforske og presentere hvordan elementer fra kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og kulturliv
Forslag:
- Hva er islam? (video for læreren)
- Jesus i Koranen
- Muhammeds himmelreise
- Troende i trøbbel – Allah eller Jesus? (podcast for læreren)
Ressurser til aktuelle kompetansemål:
Ressurser til aktuelt kompetansemål: