UNDERVISNINGSRESSURS: La elevene bli kjent med profetene i GT gjennom å bruke intervjusjangeren som verktøy. Forestillingsevne, god kildebruk og presist språk er viktige elementer i arbeidet med denne KRLE-oppgaven.

Aktuelle kompetansemål etter 10.trinn, KRLE:

Aktuelt lærestoff

PROFETENE: skriftlig innlevering, lag et intervju

Her finner du oppgaver i PDF til arbeid med forskjellige profeter i GT:

Aktuelle ferdigheter i faget

Å kunne skrive

• Å kunne skrive i KRLE innebærer å kunne bruke skrift- og billedspråk til å kommunisere og til å utvikle kunnskap om kristendommen, andre religioner, livssyn og etikk. Ferdigheten omfatter også å kunne utforske ulike syn og argumentere for og imot ulike standpunkter. Det omfatter også å kunne bruke fagspesifikke begreper i skriftlig arbeid og å kunne vurdere egen læring i arbeid med faglige tekster. Utviklingen av det å kunne skrive i faget går fra å kunne fortelle og beskrive til å kunne utforske faglige problemstillinger. Dette innebærer at elevene i skriftlige arbeider gradvis tar i bruk fagspesifikke begreper og ulike kilder for å utvikle kompetanse til å vurdere egen læring i arbeid med faglige tekster.

Å kunne lese

• Utviklingen av det å kunne lese i KRLE går fra å kunne forstå innholdet i enkle tekster til å kunne analysere og vurdere form og innhold i komplekse tekster og se dem i en bredere sammenheng. Dette innebærer i økende grad å forstå fagbegreper og å kunne finne, bruke og vurdere ulike kilder til informasjon.

Vurderingsform

Skriftlig tilbakemelding med eller uten karakter

Vurderingskriterier

• Intervjuet får klart fram innholdet i Bibel-tekstene.
  • Det er svart så utfyllende og godt som mulig ut fra Bibel-henvisningene.
  • Teksten er formulert med elevens egne ord.
  • Teksten holder seg fint til intervjusjangeren.
  • Eleven har lagt til gode skildringer av personer og miljø i tillegg til spørsmålene.

Utarbeidet av Bodil Bjørdalsbakke. Foto: Bodil Bjørdalsbakke