Damaris Norge AS (DN) er eid av Tro & Medier, og er randsonevirksomhet for NLA Høgskolen – med særlig tilknytning til studiet Kommunikasjon og livssyn.|post@damaris.no

NRK-serien Rådebank i tverrfaglig undervisning på u-trinnet

Denne undervisningsressursen er utarbeidet av Hanna Therese Bekkestad og Petrin Listou Kvam ved Danielsen Ungdomsskule Osterøy.

UNDERVISNINGSRESSURS: Hvordan koble fag og tro på en aktuell, relevant og troverdig måte? Hvordan lage et undervisningsopplegg utfra NRK-serien Rådebank (sesong 2)? Her er fokus på norskfaget, og undervisningen kan gjøres tverrfaglig sammen med KRLE og samfunnsfag. Folkehelse og livsmestring er sentralt.

Kompetansemål etter 10.trinn, norsk:

Kompetansemål etter 10.trinn, samfunnsfag:

Kompetansemål etter 10.trinn, KRLE:

Folkehelse og livsmestring:

Bakgrunn

Det var utfordrende å motivere noen av elevene i norskfaget, særlig guttene. På spørsmål fra læreren om hva som kunne gjøres, svarte en jente i klassen:

«Koble alt du kan opp mot bil.»

Valget ble da NRK-serien Rådebank, sesong 2.

Oppgaver hentet fra NTNU Skrivesenteret

De fleste av skriveoppgavene som ble brukt i norsktimene er hentet fra Skrivesenteret, episode 4.

Periodeplan 3 uker

UKE Onsdag 2 timer norsk Onsdag 1 time KRLE/samfunnsfag Torsdag 1 time norsk
1 1. time: Episode 1
Hvem er rånerne?                        
2. time: Episode 2
Hvite løgner
  • KRLE: Diskutere etiske dilemma knyttet opp mot filmen.
  • SAMF.: Jobbe med oppgaver knyttet til lån, bilforsikring og forsikringssvindel.
Analysere talen til Sivert;

  • logos
  • etos
  • patos

Onsdag første time (norsk)

  • Kort introduksjon til RÅDEBANK-universet.
  • Sier at vi skal jobbe med dette temaet de neste 3 ukene, og at de i neste uke vil bli introdusert for noen skriveoppgaver som de kan velge mellom
  • Vurderingen i denne perioden vil være lekser, muntlig aktivitet i timene og den skriftlige teksten
  • Elevene åpner OneNote (norsk, rådebank) og skal beskrive en stereotypisk råner. De skal skrive fem typiske trekk (det kan være klær, musikksmak, holdninger, språk, kosthold e.l.). Elevene skriver litt hver for seg, så snakker de sammen og sammenligner svarer og vi tar noe i plenum.
  • Råner kommer av ordet råne som betyr ukastrert hanngris.
  • Forklar begrepet «Rådebank» som viser til en ulyd i motoren. Tar man ikke raskt hånd om rådebank i motoren, så blir det dyrt.
  • Deretter ser vi første episode av Rådebank. Den heter Røverkjøp. Tittelen til serier har alltid noe med innholdet. Hva er et røverkjøp?
  • Snakk sammen i etterkant, hva pekte tittelen på. Hva var røverkjøpet? Hva tror elevene kommer til å skjer videre?

Videre diskusjon

Sivert bor sammen med pappaen sin, og han skal søke på NTNU i Trondheim.

  • Hvorfor er det så viktig for Sivert å komme inn på sivilingeniørstudiet i Trondheim, tror du?
  • Hvordan vil du beskrive forholdet mellom Sivert og faren?

Onsdag andre time (norsk)

Vi ser andre episode av RÅDEBANK Hvite løgner, men før det:

  • Tittelen på episoden er Hvite løgner. Hva tror elevene på forhånd at dette kommer til å handle om, basert på det de allerede vet? Hva er en hvit løgn?

Elevene jobber med spørsmål i OneNote basert på det vi ser i Rådebank:

  • Hvilke fordommer opplever rånemiljøet at andre har mot dem?
  • Hvilke fordommer har rånemiljøet mot andre?
  • Hva får du vite om Sivert i løpet av de to første episodene?
  • Hvilke bilmerker vitner om at dette er et rånermiljø?
  • Er noe av dette gjenkjennbart i f.eks. rånemiljøet på Osterøy?

Onsdag tredje time (KRLE/samfunnsfag)

  • KRLE: Diskuterer hvilke etiske dilemma Sivert er satt i.
  • Samfunnsfag: Jobber med oppgaver fra Skolestudio knyttet til lån, bilforsikring og forsikringssvindel.
UKE  Tirsdag 1 time norsk Onsdag 1.time norsk Onsdag 2. time norsk Onsdag 3. time, KRLE Lekse til onsdag
2 Analysere talen til Sivert;

  • logos
  • etos
  • patos
Se episode 5:
– Klovn i kamp                        
og slutten av episode 4:
Pokerfjes
Elevene får skriveoppgavene. Ev. ekstra time til å snakke om ting som har kommet opp i episoden Lekse til onsdag.

  • Se episode 3 og 4
  • Svar på spørsmål på OneNote.

Lekse denne uka

  • Se episode 3 og 4 av serien NRK-serien «Rådebank», sesong 2.
  • Svar på spørsmål som er på OneNote- norsk – rådebank- lekse uke 38.

Leksespørsmål

Oppgavene er hentet fra Skrivesenteret.

Oppgaver til episode 3

Sivert og Maria avtaler å møtes på bakeriet. Maria, som var til stede ved Siverts appell, sier hun vil stille Sivert noen spørsmål til en kronikk til forsvar for rånerkulturen.

  • Hva bruker Maria de opplysningene hun får av Sivert til?
  • Hvordan vil du beskrive samtalene og forholdet mellom Maria og Sivert?

Oppgaver til episode 4

Episode 4 er midt i sesongen og utgjør en sentral del og et vendepunkt i sesong 2.

  • Hvordan vil du beskrive utviklingen i samtalen mellom Sivert og huseieren som fikk ødelagt hagen sin? Bruk eksempler fra dialogen for å underbygge det du skriver.
  • På hvilken måte tror du at telefonsamtalen fra forsikringsselskapet blir et vendepunkt i serien?
  • Hva tror du Sivert skriver på doveggen?
  • Sivert kjøper Lollipop og deler ut til gjengen. Hvordan tolker du denne scenen?

Siverts tale er å få tak i boken Rådebank fra Kagge forlag

Tirsdag, 1 time norsk

  • Repeter; Logos, etos og patos.
  • Del ut talen til Sivert skriftlig
  • Se klippet med talen til Sivert en gang til.
  • Elevene skal merke teksten etter logos, etos og patos. Hvilke argumenter bruker Sivert?
  • To og to skal de gå sammen og forklare hvordan Sivert bruker patos som retorisk virkemiddel i appellen.

Onsdag, første time

Bruk tabellen og beskriv Siverts oppturer og nedturer i episode 1-4. Oppgave hentet fra Skrivesenterert.

Se siste 5 minuttene av episode 4. Se episode 5.

Onsdag, andre time

  • Time til å snakke om selvmord med utgangspunkt i episoden.
  • Lærer leder plenumssamtale. Reflektere rundt det vi har sett.
  • Elevene får skriveoppgavene.
  • NB! En lærer ved døren. Grupperom ledig for evt. samtale.

Skriveoppgaver Rådebank

  • Du skal velge en av oppgavene og svare på ditt hovedmål.
  • Svaret ditt må være på minimum 700 ord og du skal skrive i OneNote/klassenotatblokk.
  • Underveis i skriveprosessen skal du få tilbakemelding fra en medelev og gi tilbakemelding til en medelev.
  • Du vil få 2 timer til å skrive på skolen, resten er lekse.

Oppgavene er hentet fra Skrivesenteret.

  1. Se for deg at du er en av hovedpersonene i TV-serien, og skriv ei side i din dagbok om hvordan du har det i tida etter at Sivert dør.
  1. Et selvmord rommer mange følelser for de som står igjen. Det kan for eksempel være sorg, sinne, angst, depresjon, likegyldighet og tomhet. Beskriv hvordan Glenn-Tore og/eller Hege håndterer Siverts selvmord. Hvilke følelser kjenner de på, og hva gjør de for å komme seg gjennom den første tida? Tittelen på teksten skal være «Å måtte stå igjen» og den skal stå i et magasin for ungdom.
  1. Musikken i «Rådebank 2» spiller en sentral rolle. Velg deg tre-fem scener der du gir en beskrivelse av hvordan musikken er med på å forsterke innholdet i serien. (Forslag til scener: St. Hans-feiring på stranda, da GT og Nilsen tar fri og kjører seg en langtur, bilkortesjen, begravelsen …).
  1. Skriv en anmeldelse av sesong 2. Her er et eksempel på en anmeldelse(VG).
  • Hva vil du si at denne serien handler om og hva er budskapet?
  • Hvem vil du si at denne serien passer for?
  • Hva kan serien lære oss?
  • Likte du serien eller likte du den ikke?
  1. Ordet «Rådebank» viser til en ulyd i motoren. Tar man ikke raskt hånd om rådebank i motoren så blir det dyrt. Hva kan skje dersom vi ikke snakker om følelser? Skriv en tekst der du tydeliggjør sammenhengen mellom rådebank og følelser.
  1. Velg deg en episode eller en scene i en episode. Ta synsvinkelen til en av personene som er med i episoden/scenen, og skriv en skjønnlitterær tekst med utgangspunkt i denne personen. I teksten skal du veksle mellom ulike fortellermåter som replikker, tankereferat, skildring og handlingsreferat. Velg en passende overskrift, husk å skrive i toppteksten hvilken episode/scene du har valgt.

Vurderingskriterier

Elevtekst

Her kan dere lese en elevtekst som svar på oppgave 5:  Under panseret av Elise Kjelvik Vevle, elev 10.trinn på Danielsen Ungdomsskule Osterøy 2021-22

UKE  Tirsdag 1 time norsk Onsdag 1.time norsk Onsdag 2. time norsk Torsdag 1 time norsk Lekse
3 Jobbe med skriveoppgaven Vi snakker om hva som er en god tilbakemelding. Elevene leser hverandres tekst og gir tilbakemelding. Elevene får tid til å skrive mer. Jobbe med skriveoppgaven. Levere inn skriveoppgaven innen torsdag kveld kl. 21.30.

Mandag

  • Jobbe med valgt skriveoppgave.

Onsdag og torsdag

  • Gi hverandre tilbakemelding på tekstene, og tid til å revidere.
  • Jobbe med valgt skriveoppgave.

Hva sa elevene i etterkant?

“Eg synes det var veldig spennende å jobbe med ein serie som var laga for ungdom. Du klarte liksom følge bedre med, når du kjente deg sjølv igjen.»

«Eg synest det har vår ein vedig grei måte og jobba med. Da e litt ekstra motiverande når me får sett ein bra serie med eit viktig tema i tilegg til at me skriv ein tekst om det.»

“Jeg synes at det ble sotte litt for store forventninger, men ellers så var det veldig gøy.” 

“Eg likte måten oppgaven var lagd på fordi det ga oss frihet til og gjøre litt mer som vi vil.” 

Refleksjoner fra lærerne i etterkant

  • Vi opplevde at elevene ble engasjert
  • Dette klarte de å relatere til miljøet og tematikken.
  • Skapte en inngang for motivasjon og læring!
  • Selv om mange hadde sett serien tidligere; å se det sammen med klassen gjorde større inntrykk.
  • Elevene oppdaget nye ting, som symbolene i serien; ringen, lollipop’en..

Dette kunne vi gjort mer utav

  • Berøre temaet skam
  • Fokusere enda tydeligere på det kristne håpsbudskapet
  • Sterkere fokus på den enkeltes umistelige verdi

Ressurser knyttet til NRK-serien Rådebank

Fag og tro webinar for ungdomstrinnet i norskfaget

OPPTAK FRA WEBINAR: Ønsker du tips og idéer til hvordan du kan koble fag og tro på en aktuell, relevant og troverdig måte i norskfaget? Vil du høre om erfaringer med å lage og gjennomføre et undervisningsopplegg utfra NRK-serien Rådebank (sesong 2)? Lurer du på hva elevene tenkte i etterkant?

NRK-serien Rådebank i tverrfaglig undervisning på u-trinnet

UNDERVISNINGSRESSURS: Hvordan koble fag og tro på en aktuell, relevant og troverdig måte? Hvordan lage et fengende undervisningsopplegg utfra NRK-serien Rådebank (sesong 2)? Her er fokus på norskfaget, undervisningen kan gjøres tverrfaglig sammen med KRLE og samfunnsfag. Folkehelse og livsmestring er sentralt.

Elevtekst Rådebank «Under panseret»

ELEVTEKST: "Å kjenne ulyd i motoren er heilt normalt, og det er noko alle gjer i løpet av livet. Det er ingenting å skamme seg over, og det finst mange rundt deg som vil hjelpe deg. Det viktigaste er at du lyttar på motoren din før det blir vanskelegare for deg å køyre" skriv Elise Kjelvik Vevle, elev i 10. klasse på Danielsen Ungdomsskule Osterøy, 2021-22.

17.02.22: Fag og tro webinar for ungdomstrinnet i norskfaget

WEBINAR: Ønsker du tips og idéer til hvordan du kan koble fag og tro på en aktuell, relevant og troverdig måte i norskfaget? Vil du høre om erfaringer med å lage og gjennomføre et undervisningsopplegg utfra NRK-serien Rådebank (sesong 2)? Lurer du på hva elevene tenkte i etterkant?

2024-05-08T12:47:45+02:00Av |

Flott om du deler:

Gå til toppen